KOMİSYON KONUŞMASI

UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Bakan, değerli milletvekilleri, değerli bürokratlar; sizleri saygıyla selamlıyorum.

Hakkâri'deki şehitlerimize Allah'tan rahmet diliyorum, ulusumuzun başı sağ olsun diyorum.

Sayın Bakan, öncelikle ben bu tren biletleri meselesini gündeminize getirmek isterim. Ankara-Eskişehir, Ankara-İstanbul seferlerini yapan yüksek hızlı trenlerde İstanbul'dan Eskişehir'e gitmek isteyen yurttaşlarımız ne zaman bu trenlerden bilet almak istese bir ambargoyla karşılaşmakta. Ankara-İstanbul treniyle İstanbul'dan Eskişehir'e gitmek isteyen bir yolcuya "Bilet yok." denirken, Ankara'ya, Konya'ya gitmek isteyen yolcuya ise rahatlıkla bilet bulunmakta, bu durumda da Eskişehir'e gitmek zorunda olan yolcular 30 lira daha fazla ödeyerek Ankara ya da Konya'ya gider gibi Eskişehir'e gitmek zorunda kalmaktadır. Bu, çok büyük mağduriyet yaratmaktadır, hem Eskişehirli hemşehrilerimize hem de Eskişehir'i görmek isteyen yurttaşlarımızı mağdur etmektedir. Bu bilet ambargosundan derhâl vazgeçilmelidir.

Diğer taraftan, Sayıştay raporlarında dile getirilen bir hususu ben de gündeme getirmek isterim. "Yüksek hızlı trene ilişkin maliyetin üzerinde gelir elde edilmesi kamu hizmet yükümlülüğüyle bağdaşmıyor." tespiti yapılmaktadır yani Sayıştay, yüzde 18 kâr edilmesini kamu hizmet yükümlülüğüyle bağdaştırmamaktadır. Bu konudaki görüşlerinizi de sizden duymak isteriz.

Biliyorsunuz, yüksek hızlı tren garı yap-işlet-devret modeliyle yapıldı. Bu gara döviz üzerinden yolcu garantisi verildi. 1,5 dolar+KDV her yolcu için, Ankara Garı çıkışlı tüm yolcuları kapsıyor tabii bu garanti; doğal olarak, biz, bu yüzde 18'i bulan kârın bu yolcu garantisi zorunluğu nedeniyle olup olmadığını sormak durumundayız.

Sayın Bakanım, daha önce gündeme getirdiğimiz husus vardı, Eskişehir'in bir havalimanı var. Bu havalimanını, Sayın Cumhurbaşkanı, Sayın Bakanlar -eski Sayın Başbakanlar gelirdi- Eskişehir'de konuşmalar yaparlar, Türk Hava Yollarını överler, Türk Hava Yollarının ne kadar başarılı olduğunu Eskişehir'de överler ama Türk Hava Yollarının Eskişehir'e uçmadığının farkında değiller. Maalesef, havaalanımız var ama bir türlü buranın işler hâle gelmesi konusunda desteğinizi alamıyoruz Sayın Bakanım.

Bir de hem burada hem Genel Kurulda defalarca gündeme getirdiğimiz bir husus var: Biliyorsunuz Seyitgazi-Kırka-Afyon yolunda yani Eskişehir'den, Seyitgazi, Kırka, sonra da Afyon kara yolu... Afyon'dan gelirken duble yol var, kaymak gibi, 2 gidiş, 2 geliş; Gazlıgöl'ün oradan sonra Kırka-Seyitgazi-Eskişehir tarafı dar, virajlı ve çok sayıda kaza yaşanmakta. Buraya "ölüm yolu" deniyor. Son beş yılda 500 kaza yaşandı. Sadece bu yıl 53 kaza oldu. Eskişehir'in tüm kara yolları arasında en fazla ölüm yaşanan yol bu yol ama ben beş yıldır milletvekiliyim, benden önce de muhtemelen on yıllardır söyleniyor ama maalesef bu yolun yapılması için kulaklar tıkalı. Karayolları Genel Müdürümüz de maalesef telefonlara duyarlı değil, milletvekillerinden gelen telefonlara asla yanıt vermemekte, en azından bunun şahidi benim, sekreterliğine sorabilir kendisi.

Sayın Bakanım, yüksek hızlı tren setleri Eskişehir'de üretilmeli diyoruz. Eskişehir, biliyorsunuz, ilk Türk otomobili Devrim'in, ilk Türk buharlı lokomotiflerden Karakurt'un üretildiği yer. Yüksek hızlı tren setleri TÜLOMSAŞ tarafından üretilmelidir, demir yolları emekçilerimiz tarafından üretilmelidir çünkü bunun için, en uygun platform, lokomotif üretim tecrübesi olan kuruluş TÜLOMSAŞ'tır. TÜLOMSAŞ, ülkemizin tek lokomotif üreticisi firması olması nedeniyle YHT üretimi için ideal bir kurumdur. Ben, hem fabrikayı ziyaretim de hem işçilerle sendikalarında görüştüğümde bu konudaki kararlılıklarını ifade ettiler.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Lütfen tamamlayalım.

UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Sadece TÜLOMSAŞ değil Eskişehir'de hem sanayi odamız hem Eskişehir'in diğer bileşenleri, organize sanayi bölgesindeki şirketler; hepsi bu konuyu yapmaya kararlıdırlar.

Bir de yine demir yolu işçilerinin sıkıntıları var. Nedir? Geçici işçiliği, biliyorsunuz, 5 aydan 9 ay 26 güne çıkarmıştık ama yine iki ay çalışamamak nedeniyle çok önemli kayıplar yaşamakta emekçi kardeşlerimiz, emeklilikleri yıllarca gecikmekte. Bu geçici işçileri artık tamamen kadrolu yapmak lazım. Yine, KİT'lerde çalışan değerli emekçi kardeşlerimizi, demir yolcuları kadrolu hâle getirmemiz gerekir.

Seçim döneminde sözü verilen, temeli atılan yollar var ama seçim bittikten sonra maalesef en ufak bir hareket yok. Neresi derseniz, işte Sayın Cumhurbaşkanının defalarca sözünü verdiği, temelini attığı Sarıcakaya yolu, işte benzer şekilde yine hemen yerel seçimlerden önce "Yapıyoruz." diye başlandı -yine bir başka ölüm yoludur- Eskişehir-Alpu-Beylikova-Mihalıççık yolu, bunların bitirilmesi konusunda...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Yani sadece bir seçim vaadi olmasın, temeli atılıp gerisi gelmeyen yol olmasın. Bunlar bitirilsin ki yurttaşlarımız ölmesin, kazalar yaşanmasın diyorum.

Çok teşekkür ediyorum.