KOMİSYON KONUŞMASI

YAŞAR TÜZÜN (Bilecik) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Komisyonumuzun değerli üyeleri, Sayın Bakan Yardımcımız, değerli bürokrat arkadaşlarımız; öncelikle Komisyonumuzun Jandarma kolluk kuvveti, Emniyet Genel Müdürlüğü noktasındaki silahlı kolluk kuvvetine hayırlı olmasını temenni ediyorum.

Aynı zamanda, üç gün önce yaşadığımız başta Elâzığ ve Malatya'daki depremde hayatını kaybeden vatandaşlarımıza Allah'tan rahmet, yaralılara da Cumhuriyet Halk Partisi Grubu olarak acil diliyoruz.

Devletimizin, Hükûmetimizin, yerel yönetimlerimizin, sivil toplum örgütlerimizin, meslek odalarımızın, sendikalarımızın, derneklerimizin ve kuşkusuz 82 milyon vatandaşımızın gösterdiği duyarlılıktan dolayı da şükranlarımızı ve teşekkürlerimizi sunmak istiyorum.

Değerli arkadaşlar, bu kanun her ne kadar "uyum yasası" adı altında düzenlenmiş gözükse de bazı eksikliklerin ve teknik ayrıntılarının da burada konuşulması gerektiğine inanıyoruz. Cumhuriyet Halk Partisi Grubu olarak teklifin genelinin bir uyum yasası olabileceğini düşünüyoruz ancak bu uyum yasasındaki yanlışlara da değinmek istiyoruz.

Amaç ve kapsamını teklif sahibi arkadaşımızdan dinledik ama alternatif bir silahlı kolluk gücü oluşturuluyor. Ancak teklifin 2'nci maddesine baktığımızda çarşı ve mahalle bekçilerinin genel kolluk kuvvetlerine yardımcı olmak üzere Emniyet ve Jandarma teşkilatları bünyesinde silahlı bir kolluk olarak istihdam edileceği düzenleniyor. Böylece, Polis ve Jandarmaya alternatif yeni bir kolluk gücü oluşturuluyor. Bir tarafta madde metninde diyoruz ki: "Yardımcı bir kuvvet" ama maddenin içeriğine baktığımızda yeni bir alternatif silahlı kolluk gücü oluşturuluyor. Bunun doğru olmadığını, bu cümlenin doğru olmadığını düşünüyoruz. Cumhuriyet Halk Partisi olarak da bu 2'inci maddede bir önergemiz var, bunun değiştirilmesini talep edeceğiz.

Teklifin 3'üncü maddesine baktığımızda adaylarda aranacak şartlar, sınav, atama ve adaylık süreciyle ilgili bir değerlendirme var. Burada olduğu gibi Bakanlığa yetkiyi veriyoruz, yazılı veya sözlü olarak alınması noktasındaki bir görüşü belirtmiyoruz. Teklifin yine 3'üncü maddesinde Cumhuriyet Halk Partisi Grubu olarak bir önergemiz var, bu önergenin de işleme alınmasını talep edeceğiz.

Değerli arkadaşlar, bence bu teklifin en önemli maddesi 7'nci madde. 7'nci maddeye baktığımızda 2559 sayılı Polis Kanunu'nun 4/A maddesi aynen buraya uygulamaya koyulmuş yani bir nevi kopyala yapıştır olmuş. Bir polis memurunun hangi kriterlerde göreve başlayacağı, ne kadar süreyle görev yapacağı belirtilirken burada hiçbir ayrıntıya girilmemiş. Örneğin, ülkemizde şu anda 230.338 polis memuru var, 6.392 başpolisimiz var, 8.742 komiser yardımcımız var, 1.111 komiserimiz var, 459 başkomiserimiz ve 810 da Emniyet amirimiz var. Şimdi, bu arkadaşlarımızdan lise mezunu olanlar en az iki yıllık eğitime tabi tutulurken yine üniversite mezunu olanlar en az sekiz ay -uygulamada altı ay ama 2019 yılı itibarıyla sekiz ay- eğitime tabi tutulacakken bekçi arkadaşlarımızın bu kriterlerden geçtikten sonra yani yazılı ve sözlü kriterlerini atladıktan sonra nasıl eğitimle göreve başlayacağı anlatılmamış, yazılmamış. Yani bunların eğitimi kırk gün mü sürecek, dört gün mü sürecek, il emniyet müdürlüğü tarafından dört ay süreyle mi, dört gün süreyle mi veya dört saat süreyle mi olacağı belirtilmemiş. Dolayısıyla bu yetkinin bir yönetmelikle düzenlenmesinin doğru olmadığını düşünüyoruz ve Emniyet Teşkilatında görev yapan 293 bin personelimize de bir haksızlık olduğunu düşünüyoruz çünkü onların lise mezunları en az iki yıl eğitime tabi tutuluyor, üniversite mezunları en az altı ay -2019 yılı itibarıyla sekiz ay- eğitime tabi tutulacak ama bekçi arkadaşlarımızın hangi eğitimden sonra göreve başlayacaklarına dair belirgin, net bir ifade olmadığını gözlemlemiş bulunuyoruz.

Diğer yönleriyle baktığımız zaman, tabii, grup üyesi arkadaşlarımız detaylı olarak da konuşmalarını yapacaklar. Anayasaya aykırılık iddiasıyla ilgili olarak da sevgili hocamız biraz sonra Komisyonumuzu bilgilendirecek, bilgi verecek. Ben bu aşamada grup sözcüsü olarak sözü fazla uzatmayım ama söylemek istediğimiz şu: On yedi yıldır iktidarda bulunan siyasi partinin gerek il merkezlerinde gerek ilçe merkezlerinde Emniyet teşkilatına hangi yetkileri verip vermediğini biliyoruz ama teşkilattan beklentilerin de ne olduğunu bir türlü öğrenmiş değiliz.

Şimdi, Türkiye'de -Avrupa ülkelerine baktığımız zaman- 100 bin kişiye düşen polis sayısı 540, polis ve jandarma sayısı. Avrupa ülkeleri aşamasında baktığımızda da en yüksek ülke konumundayız. Yani bir taraftan Emniyet personeli, bir taraftan jandarma kolluk kuvvetiyle beraber bir taraftan da bekçi kolluk kuvveti yaratılarak sokaklardaki, caddelerdeki en kılcal damara kadar bir baskı unsuru uygulanmak mı isteniyor? Bunun da gerekçelerini Komisyon Başkanımızdan ve yetkililerimizden duymak istiyoruz.

Ben bu aşamada sözlerimi fazla uzatmak istemiyorum. Kanunun geneline baktığımız zaman bir "uyum yasası" olarak gözlemliyoruz ama 3 maddenin çok önemli olduğunu ve bunların teklif metninden çıkarılmasını talep edeceğiz.

"Uyum yasası" adı altında getirilen kanunun Anayasa'ya aykırılık gerekçelerini de hocamızdan dinlemek istiyoruz, Komisyonumuzu bilgilendireceğini düşünüyorum. Uygun görürseniz tabii ki Sayın Başkan.

Teşekkür ederim.