| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2633) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 25 .02.2020 |
FARUK SARIASLAN (Nevşehir) - Sayın Başkanım, ben İçişleri Komisyonu üyesiyim. Bu teklif daha önce İçişleri Komisyonuna geldi, orada tartıştık, geri çekildi. Şimdi neden getirildiğini anlamakta biraz zorlanıyorum.
Şimdi birtakım hukuki değerlendirmeler yapacağım ama... (Uğultular)
FARUK SARIASLAN (Nevşehir) - Keserseniz konuşacağım arkadaşlar.
KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Arkadaşlar, lütfen sessiz olalım.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Sen ne kızdın?
FARUK SARIASLAN (Nevşehir) - Kızdırıyorsunuz tabii ki... Yani konuşacağız, biz de konuşuyoruz burada.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Bu kadar hiddetlenmenize gerek yok ki!
OTURUM BAŞKANI ŞİRİN ÜNAL - Buyurun.
FARUK SARIASLAN (Nevşehir) - Sayın Başkanım, ben İçişleri Komisyonu üyesiyim. Bu yasa teklifi İçişleri Komisyonuna geldi, tartışıldı, hukuki değerlendirmeleri yaptık. Bunun hukuki değerlendirmesini şimdi anlatacağım. Hukuken Anayasa'ya aykırılık iddiamızı tekrarladık, büyük bir ihtimalle kabul edildi ki teklif çekildi. Şimdi ben önce siyasi bir değerlendirme yapmak istiyorum.
Bu yasa teklifinin amacı burada açık seçik söylenmese de Fetullahçı terör örgütünden sonraki gelişebilecek olaylarla ilgili ama yanlış yerde adres arıyorsunuz. Bakınız, WikiLeaks belgelerini incelediğiniz zaman, WikiLeaks belgelerinde diyor ki: Türkiye'deki tarikat örgütlenmelerinin yüzde 70'i Mossad'ın etkisi altındadır yani siz belli adres arıyorsanız -bir daha söylüyorum- "Türkiye'deki tarikat örgütlenmelerinin yüzde 80'i Mossad'ın etkisi altındadır." diyor WikiLeaks belgesi. Bunu bir defa tespit olarak koyayım.
Şimdi, gelelim hukuki değerlendirmeye: Burada Dernekler Kanunu'nda yapılmak istenen değişiklik teklifiyle yönetim kurulu, denetim kurulu ile derneğin diğer organlarına seçilen asil ve yedek üyeleri, üyeliğe kabul edilenler ile üyeliği sona erenlerin adını, soyadını, doğum tarihini ve kimlik numarasını otuz gün içinde mülkî idare amirliğine bildirmek zorunluluğu getiriliyor. Teklifin gerekçesinde de yurttaşların bilgisi dışında derneklerin üye yapılması ve üyelikten çekilenlerin işlemlerinin yapılmaması gibi sorunların yaşanmaması gösteriliyor. Biraz önce, sevgili hocam söyledi, şimdi, bu teklifin gerekçesinde getirilmek istenen konuyla ilgili Türk Ceza Kanunu'nda zaten yeteri kadar madde var. Bunu gerekçe yapamazsınız. Şimdi, anlaşılıyor ki amaç, örgütlenmenin "Fişleniyorum." korkusuyla engellenmesi. Eğer siz insanların örgütlenmesini doğrudan ya da dolaylı yollarla engellerseniz illegal örgütlerin yolunu açarsınız. Sizlerin çok kullandığı tabirle "merdiven altı" örgütlenmeler başlar.
Örgütlenme özgürlüğü bireylerin kendi menfaatlerini korumak için kendilerini temsil eden bir toplu teşekkül oluşturarak bir araya gelmeleri özgürlüğü olarak tanımlanabilir.
OTURUM BAŞKANI ŞİRİN ÜNAL - Tamamlayalım Sayın Vekilim.
FARUK SARIASLAN (Nevşehir) - Yeni başladık Başkanım, elli defa kesildi.
OTURUM BAŞKANI ŞİRİN ÜNAL - Devam edin.
FARUK SARIASLAN (Nevşehir) - Örgütlenme özgürlüğü Evrensel İnsan Hakları Beyannamesi'nin 20'nci maddesinde, Türkiye'nin taraf olduğu Medeni ve Siyasal Haklar Uluslararası Sözleşmesi'nin 22'nci maddesinde ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin 11'nci maddesinde koruma altına alınmıştır. Türkiye, örgütlenme özgürlüğüne yer veren tüm belgelerini usulüne uygun bir şekilde onamış ve tamamına da iç hukuka aktarmıştır. Anayasa'nın 90'ıncı maddesi doğrultusunda bu belgeler iç hukukun bir parçası hâline gelmiştir. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 11'inci maddesine ve Anayasa'nın örgütlenme özgürlüğüne ilişkin 33, 51, 53, 54, 68 ve 69'uncu maddelerine göre örgütlenme özgürlüğünün öznesi herkestir, doğrudan ya da dolaylı yollarla bu özgürlük engellenemez.
Bu konuya dikkatinizi çekiyorum Komisyonun değerli üyeleri, Sayın İçişleri Bakan Yardımcısı, özellikle dikkatinizi çekiyorum. Bu konuda 2007 tarihli Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Bulgaristan'la ilgili bir kararında "Bir örgüt devlet tarafından önüne, üstesinden gelinmesi zor koşullar getirilerek ve böylece örgütlenme özgürlüğünü etkili bir şekilde kullanmasını engellemede bulunması hatadır." diyor, Bulgaristan devletini mahkûm ediyor. Aynı şeyin Türkiye'nin başına gelmemesi için bu teklifi çekmenizi talep ediyorum.
Örgütlenme özgürlüğünün demokrasiyle yakından ilişkisi ve bu bağlamda da Anayasa Mahkemesinin kararları var. Anayasa Mahkemesi kararında diyor ki: "Demokrasilerde vatandaşların bir araya gelerek ortak amaçları izleyebileceği örgütlerin varlığı sağlıklı bir toplumun önemli bir bileşenidir. Demokrasilerde böyle bir örgüt, devlet tarafından saygı gösterilmesi ve korunması gereken temel haklardandır." Yine, Anayasa'nın 20'nci maddesi "Kişisel veriler, ancak kanunda öngörülen hallerde veya kişinin açık rızasıyla işlenebilir. Kişisel verilerin korunmasına ilişkin esas ve usuller kanunla düzenlenir." der.
Bu kanun teklifi ayrıca Kişisel Verilerin Korunması Kanunu hükümlerine aykırılık teşkil etmektedir ve çelişki oluşturmaktadır. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu'nun 4'üncü maddesinde düzenlenmiş olan kişisel verilerin işlenmesine ilişkin genel ilkelerden hukuka ve dürüstlük kurallarına uygun olması, belirli, açık ve meşru amaçlar için işlenmesi, işlendikleri amaçla bağlantılı ve sınırlı olma ilkesi benimsenmiştir. Örgütlenme özgürlüğüyle ilgili bir hukuki uyuşmazlık söz konusu olduğunda dikkate alınacak standartlar bu uluslararası sözleşmelerde yer alan veya özellikle Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ya da İnsan Hakları Komitesi gibi denetim organları tarafından ortaya konulan standartlardır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
FARUK SARIASLAN (Nevşehir) - Başkanım, çok az kaldı.
BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Lütfen, tamamlayın.
FARUK SARIASLAN (Nevşehir) - Eğer siz yukarıda saydığım Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, Anayasa Mahkemesi kararları yokmuş gibi var sayarak bu maddenin geçmesinde ısrar ederseniz uluslararası alanda devleti zora sokar, ciddi tazminatlar ödersiniz.
Unutmamak gerekir ki korkarak ve korkularak ülke yönetilmez.
Sayın Başkan, demokrasi, özgürlüğü yok etme özgürlüğü değildir; demokrasi, toplumsal barışı güvence altına almak için uzlaşma ve denge rejimidir. Yasaları uzlaşarak çıkaralım diyorum.
Teşekkür ediyorum.