| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2762) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 03 .04.2020 |
ZEYNEL EMRE (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Şimdi, zaten uygulamada olan bir şeyi, yetkiyi alıp sulh ceza hâkimliğine veriyoruz değil mi? Doğru anlıyorsak burada yapılmak istenen o. Yani, sulh ceza hâkimine bir yetki daha veriyoruz.
ALİ ÖZKAYA (Afyonkarahisar) - Mevcut kanun şüpheliler ve sanıklarla ilgili arama... Hükümlülerle ilgili bir müstakil düzenleme yok. Belki denilebilir ki efendim CMK'deki hükme bu da konulur, bu sefer de kanunun sistematiğini bozmayalım, bu ceza ve güvenlik kanunu olduğuna göre buraya koyalım.
ZEYNEL EMRE (İstanbul) - Peki şu niye o zaman? "Hâkim tarafından verilecek arama kararı sulh ceza hâkimi tarafından verilir." diye...
ALİ ÖZKAYA (Afyonkarahisar) - Üstadım, bugün bütün tedbir kararları sulh ceza hâkimliği tarafından verilir.
ZEYNEL EMRE (İstanbul) - Tamam, o anlamda bu yazılmış yani yeni olduğu için eskiden olan şeyin devamı olmasın, "Sulh ceza hâkimi tarafından veriliyor." diyor.
ALİ ÖZKAYA (Afyonkarahisar) - Doğru. Bütün koruma kararları sulh ceza mahkemesinin yetkisindedir.
ZEYNEL EMRE (İstanbul) - Şimdi, "Pratikte yürütmenin yargı üzerindeki etkisi nasıl oluyor?" desek, bakın şöyle oluyor: Adliyelerde -büyük adliyeler başta olmak üzere- başsavcılıklar ve sulh ceza hâkimlikleri kritik derecede önemli. Hani bir şeyi böyle "mış" gibi yapmamak lazım, gerçek neyse onu konuşalım. Sulh ceza hâkimliklerinin adliyelerde kendi aralarında bir prensip kararları var, kolay kolay birbirlerinin kararlarını kaldırmıyorlar. Birinci sulh ceza hâkimi bir karar veriyorsa o ikinci sulh ceza hâkiminin önüne de gitse onun değişme olasılığı çok çok düşük ve bunu gerçekten konuşuyorlar. Yani haricen aldığımız bilgilerden -bunların yazılı delili olmaz ama- bunu görüyoruz, böyle bir gerçek var. Şimdi, burada hukuki anlamda kararların doğruluğunun denetimini yapacak bir şey olmuyor. "Bu sulh ceza hâkimliği mekanizması ne zaman kuruldu?" dediğimizde, son birkaç senede kuruldu, ağırlıklı olarak yapılan yaygın operasyonlar sonucunda arzu edilmeyen sonuçlar çıkmasın diye. Şu anda bu, Türkiye'deki yargı bağımsızlığını en fazla zedeleyen etkenlerden biri. Bu madde özelinde söylemiyorum, bu madde ilave bir şey ama sulh ceza hâkimliği müessesesi Türkiye'ye gerçekten fayda getirmiyor bu hâliyle. Yani kimin tutuklanıp tutuklanmayacağı ya da kimin itirazının ne olacağına ilişkin resmen bunları konuşuyorlar, bu da gerçeğimiz.