| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2762) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 03 .04.2020 |
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Ben bir eklemede bulunmak istiyorum. Ben izleme kurulu üyesiydim önceki yıllarda. İzleme kurulu üyelerinden hukukçu arkadaşlar olabilir, burada bir düzenleme yapıp da o izleme kurulu üyesini hukukçu olarak sokabiliriz arkadaşlar, bu olabilir.
MUHAMMED LEVENT BÜLBÜL (Sakarya) - Baro temsilcisi hukukçu...
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - İşte, baronun temsilcisi oluyor.
MUHAMMED LEVENT BÜLBÜL (Sakarya) - Baro temsilcisi...
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Burada "izleme kurulu üyesi" yazılmış ya, izleme kurulundan hukukçu bir arkadaş olabilir.
Değerli arkadaşlar, bu madde önemli bir madde. Yani iyi hâl değerlendirmesi niçin yapılıyor? Denetimli serbestlik dâhil, koşullu salıverme koşulunu ortaya koyacak bir madde. Bu düzenlemeye göre, denetimli serbestlik de dâhil, koşullu salıverme koşulu olmak üzere ve cezaevinde geçirilen tüm süreci ele alacak bir iyi hâl değerlendirmesi geliyor. Bu konuda ben akademisyen arkadaşlarla görüştüm. Akademisyen arkadaşların çoğunluğu şunu söyledi: "İktidar keyfiyetine çok açık, nesnel kriterlerin olmadığı, ideolojik eğilimli bir iyi hâl ölçütü görünüyor." diye açıkladılar arkadaşlar.
Olağan durumlarda toplumsal iyileşme hükümlünün infazının tamamlandığı anda aranması gerekirken, arkadaşlar, getirilen madde değişikliği infaz sürecinin tamamında iyi hâl aramaya başlıyor. Bu çok önemli. Bu hâlde "Çektirilen infaz neyin infazı oluyor? İnfaz sürecinin kendisinin ve toplamının toplumsal iyileştirme yaratması beklenmez mi?" sorusu akla geliyor. Başlangıçta "Suçludan hangi iyi hâli bekliyoruz?" bu soru sorulmalı. Kapsam o kadar geniş ki madde gerekçesinde, cezaevi yönetimine, hükümlünün cezaevine girmeden önceki sürecine dair bilgi ve belge toplamak da öneriliyor. Bu çok yanlış. Suç eylemi öncesine dair kişisel verilerin kaydedilmesinin hukukiliği tartışması yanı sıra, süjenin bütün bir yaşam sürecine, normlarına ve formlarına dair bir kalıplaştırma tehlikesi de önümüze geliyor.
Suçlunun topluma kazandırılması, onun toplumsal kural ihlalini, bunun sebeplerini, süje üzerine etkilerini esas olarak müeyyide ve ödüller -İnfaz Kanunu'nda geçen ödüller- yoluyla ortadan kaldırılması demek, onu bir iktidar idare kalıbına dökmek demek; bu da kabul edilebilir değildir anlamına geliyor.
Maddenin (7)'nci fıkrasında, idare ve gözlem kurulu tarafından yapılacak değerlendirmelere esas alınacak ilkeler ve kurulun bu maddeye ilişkin çalışma usul ve esasları ile tutum ve davranışları olumsuz değerlendiren hükümlerin yeniden değerlendirilmeye tabi tutulma sürelerinin yönetmeliğe bırakılması da Anayasa'dan kaynaklanan kanunilik ölçüsüyle bağdaşmayacak ve idare keyfiyeti üzerine idari ihdas keyfiyeti olarak kalmasına neden oluyor. Bu nedenle bu maddenin yeniden değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum.