| Komisyon Adı | : | İÇİŞLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Kırıkkale Milletvekili Ramazan Can ve 64 Milletvekilinin; Güvenlik Soruşturması ve Arşiv Araştırması Kanunu Teklifi (2/2972) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 24 .06.2020 |
YAŞAR TÜZÜN (Bilecik) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Komisyonumuzun değerli üyeleri, sevgili milletvekili arkadaşlarım, Bakanlığımızın sevgili bürokratları; Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına ve Bilecik Milletvekili Yaşar Tüzün olarak ben de sizleri saygıyla selamlıyorum.
Evet sevgili arkadaşlar, bugün, aslında toplumumuzun temelini ilgilendiren, tamamını ilgilendiren bir teklifle karşı karşıyayız. İç Tüzük gereği, temel kanunu AKP Grubu bir gelenek hâline getirdi; kanunların tamamı Genel Kurula temel kanun olarak geliyor, maddeler görüşülmüyor, önergeler üzerinde ve bölümler üzerinde ancak konuşma şansımız olabiliyor. Bu kanun da toplumun tamamını ilgilendiren bir temel kanun olarak önümüze gelmiş bulunuyor.
Değerli arkadaşlar, teklif sahibi arkadaşımızı çok detaylı bir şekilde dinledik. Zaten kendisi de gerekçeleri söyledi. Anayasa Mahkemesinin Cumhuriyet Halk Partisi Grubunun bu müracaatını neden kabul ettiğini ve bu 2 maddenin Anayasa Mahkemesi tarafından neden reddedildiğini açık bir şekilde belirtti. Biz Türkiye Büyük Millet Meclisinin üyeleri olarak ve İçişleri Komisyonu olarak, bu teklifin öncelikle isminin de yanlış olduğunu düşünüyoruz. Güvenlik soruşturması çok farklı bir konu, arşiv araştırması çok farklı bir konu. Yani bu ayrı iki konunun bir paket hâline getirilip bir kod kanun olarak getirilmesinin doğru ve etik olduğunu düşünmüyoruz. Dolayısıyla güvenlik soruşturması konunu çıkarılabilir mi? Evet, çıkarılabilir. Arşiv araştırması kanunu çıkarılabilir mi? Evet, çıkarılabilir. Ama bu ayrı iki konunun birbirine bağlanarak tek kanun teklifi olarak getirilmesinin doğru olmadığını söylemek istiyoruz.
Şimdi, sevgili arkadaşlar, biliyorsunuz, 18 aralıkta, bütçe görüşmelerinin yapıldığı aşamada, bir torba kanuna bu teklifte bulunan 2 madde ilave edilmek istendi, oldubittiye getirilmek istendi ama o günkü yine o Komisyonda bulunan arkadaşlarımızın... Bu torba kanuna bunun ilave edilmesinin son derece yanlış olduğu söylendi ve o Komisyonda yedi, sekiz saat, belki de on saat bu tartışıldı ve bu 2 madde geri çekildi. Aynı zamanda, Anayasa Mahkemesinin bu konuda içtihadı var, kararı var ama bu içtihada, karara uymayan bir teklif hazırlanmış; böyle bir teklifle karşı karşıyayız.
Yine, İçişleri Komisyonunda görüşüyoruz. Evet, güvenlik soruşturması ve arşiv araştırmasının İçişleri Komisyonunda görüşülmesi doğal, ancak Anayasa Mahkemesi tarafından iade edilen bu maddelerin de yine Anayasa Komisyonunda, Adalet Komisyonunda bir değerlendirme yapılarak bize sunulmasının daha doğru olacağını düşünüyorum.
Yine diğer bir konu arkadaşlar, teklif sahibi arkadaşımız birçok örneklemelerle anlattı. Danıştayın, bu davalara konu olan meseleleri var, Anayasa Mahkemesinin kararı var, bütün bunları genel görüşme yapmadan, çok da fizibilite çalışması yapmadan, herhangi bir alt komisyon kurarak bunun değerlendirmesini, olgunlaştırmasını yapmadan direk ana komisyona gelmesinin tekrar doğru olmadığını söylemek istiyorum.
Sevgili arkadaşlar, kanunda bir düzenleme yapıyoruz. Tabii bu düzenlemenin içerisinde Anayasa'mızın 13'üncü, 20'nci, 135'inci ve 149'uncu maddelere aykırılıkları var. Kişisel verilerin korunması konusunda AİHM'in (Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi) kararları var. Bunların hiçbiri dikkate alınmadan oldubittiye getirilmiş, bir uyum yasası adı altında, bir kılıf teklifi bugün İçişleri Komisyonuna sunuluyor.
Yine diğer bir konu: Teklifin 2'nci maddesinde değerlendirme komisyonu var. Bu komisyonun kaç kişiden oluşacağı, nasıl görev yapacağı, süresinin ne olacağı hiçbir şekilde belirtilmemiş. Yine diğer bir konu: Veriler. Yani, yapılan güvenlik soruşturması verileri kişiye verilmiyor. "Güvenlik soruşmanız olumsuz çıktı." denilen bir vatandaşa nedenini ve niçini öğrenme şansı mümkün gözükmüyor bu teklifte ancak bir mahkeme kararıyla, bir mahkeme sonucuyla güvenlik soruşturmasının neden olumsuz olduğu tespit edilebilecek.
Sevgili arkadaşlar, yine, en önemli konulardan bir tanesi: Bu teklif tamamen kanun hükmünde bir teklif olmadığı gibi yönetmeliklere atıfta bulunan bir teklif. Yani biz, bu teklifi çıkartsak da, Genel Kurulumuz kabul etse de, tamamen bu teklifin içeriği yönetmeliklere bağlı. Gerek Cumhurbaşkanlığı yönetmeliklerine gerekse İçişleri Bakanlığını çıkarmış olduğu yönetmeliklere bağlı olacak. Zaten uygulanan hatalar ve sorunlar yönetmeliklerden kaynaklandığına göre kanun koyucu, kanun yapıcı olarak biz, niye bir kanun teklifini doğru bir şekilde görüşmüyoruz, niye komisyonumuzu da doğru şekilde yönlendirmiyoruz diye düşünüyorum.
İstihbari bilgiler silinmiyor. Ne zaman, niçin ve neden konuları, bu bilgiler silinmediğine göre bunun teklifte madde metninin içerisinde geçmesinin ne sakıncası var?
Yine teklif sahibimizin söylemiş olduğu, yapmış olduğu sunumda Anayasa Mahkemesi neden bu 2 maddeyi iade ettiğini bütün gerekçeleriyle söylemiş. Aslında ölçütler şu şekilde: Elde edilen bilgi ve belgelerin ne şekilde kullanılacağı teklif metninde yok. Hangi mercilerin soruşturma ve araştırma yapacağı teklif metninde yok. Bu bilgilerin ne suretle ve ne kadar süreyle saklanacağı teklif metninde yok. İlgililerin söz konusu bilgilere itiraz etme imkânının olup olmadığı bu teklif metninde yok. Bilgilerin bir müddet sonra silinip silinmeyeceği bu teklif metninde yok, silinecekse bu sırada izlenecek usulün ne olduğu bu teklif metninde yok. Yetkinin kötüye kullanımını önlemeye yönelik nasıl bir denetim yapılacağı bu teklif metninde yok. Gizlilik dereceli kamu personeli ve meslek gruplarının tespiti bu teklif metninde yok. Güvenlik soruşturmasının ve arşiv araştırmasının usul ve esasları, bunu yapacak mercilerin kimler olduğu belli değil. Kişilerin geçmiş ceza mahkûmiyetlerine ilişkin kayıtlar bakımından hangi suçların kamu görevine girmeye engel olduğu net bir şekilde belirtilmemiştir.
RAMAZAN CAN (Kırıkkale) - Hepsi belli, hepsi.
YAŞAR TÜZÜN (Bilecik) - Sevgili arkadaşlarım, bizim çıkardığımız teklif sadece yönetmeliklere atıfta bulunan bir teklif gibi gözüküyor. Dolayısıyla, Sayın Başkan, bu teklifin geri çekilmesini daha da olgunlaştırılarak tekrar komisyon gündemine getirilmesini talep ediyoruz Cumhuriyet Halk Partisi Grubu olarak. Tabii, geneli üzerinde değerli arkadaşlarım görüşlerini belirtecekler, ben bu aşamada sözlerimi burada tamamlıyorum ve Cumhuriyet Halk Partisi olarak bu kanun teklifinin geri çekilmesini talep ediyorum.
Teşekkür ediyorum.