| Komisyon Adı | : | TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | 2/2985 Esas Numaralı Gıda, Tarım ve Orman Alanında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun Teklifi |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 30 .06.2020 |
AYHAN BARUT (Adana) - 6831 sayılı Orman Kanunu'nun 1'inci maddesindeki değişiklikle vatandaşların kendi arazilerine orman sayılan ağaç türlerini dikmesinin önü açılmakta, sahipli arazilerde ekim ve dikim yoluyla özel ağaçlandırma yapılması teşvik edilmektedir.
Orman Genel Müdürlüğünün 23 Ekim 2019 tarihinde yayınladığı Ağaçlandırma Yönetmeliği'nin 16'ncı maddesinde özel ağaçlandırma kapsamında "Devlet ormanlarında ve sahipli arazilerde en küçük parçası 0,5 hektardan, hazine arazilerinde ise 2 hektardan küçük olan yerler özel ağaçlandırma ve özel imar-ihya çalışmalarına konu edilemez." denilmektedir. Orman alanını artırmayı amaçlayan teklifte ise belirleyici olan sınır 3 hektardır. Maddede hukuksal olarak orman sayılmayacak 3 hektardan küçük, sahipli arazilerdeki her türden ağaç ve ağaççık topluluğu sayılırken aynı ağaç ve ağaççık türlerinden oluşturulan 3 hektardan büyük sahipli arazileri hukuksal olarak orman sayılarak buralarda orman hukuku uygulanacak ve kısmi kısıtlamalar söz konusu olacaktır. Yapılacak düzenlemeyle" 3 hektardan geniş sahipli arazilerde tabii olarak yetişmeyen" -kapatıyoruz parantezi- ağaç ve ağaççık türleriyle yapılacak ağaçlandırmalarla oluşacak yerler ise hukuksal olarak orman sayılmayacak. Bu nedenle fıkraya "...arazilerde tabii olarak yetişen..." ifadesinin eklenmesi kısıtlayıcıdır ve gerekçeyle bağdaşmamaktadır. Amaç gerçekten de sahipli arazide ekim ve dikim yoluyla ağaçlandırma yapılmasını teşvik etmek ise mülkiyet sahibi, arazisinde doğal olarak yetişmeyen, söz gelimi, yabancı, hızlı gelişen tür ağaç ve ağaççıklarla ağaçlandırma yapabilmelidir; yaparsa hukuksal olarak orman sayılmayacak olmasına karşın Orman Genel Müdürlüğü bunu devlet ormanı sayılan arazilerde kendisi yapmakta, gerçek ve tüzel kişilere doğrudan izin vermektedir. Yürürlükte olan Ağaçlandırma Yönetmeliği kapsamında 26 Mart 2020 tarihinden itibaren alınan başvuruların yüzde 95'inin Antalya, Muğla, İzmir, Aydın, Balıkesir, İstanbul ve Mersin gibi kıyı kentlerinde rantı yüksek alanlarda olması gerçeği karşısında, teklifle getirilen özel ormanlar için ağaçlandırmanın teşviki hükümlerinin yeniden değerlendirilmesini gerektirmektedir. Maddeyle mutlak tarım alanlarında veya özel ürün arazilerinde de orman ağaçları üretiminin önü açılmaktadır. Tarımsal üretim planlaması yapılmadan, temel tarımsal ürünlerinin yetiştirilmesi için gerekli ovaların ve nitelikli tarım alanlarının özel orman kullanımına açılması yanlış olacaktır. Bu maddenin bitkisel üretimi engellemeyecek şekilde ve miktarda yeniden düzenlenmesi gerekmektedir.