| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Antalya Milletvekili İbrahim Aydın ve Ağrı Milletvekili Ekrem Çelebi ile 17 Milletvekilinin; Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/3113) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 07 .10.2020 |
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişikli Yapılması Hakkındaki Kanun Teklifi'nin 10'uncu ve 11'nci maddeleriyle ilgili söz aldım.
Burada sözü de çok fazla uzatmak istemiyorum. Özet olarak söyleyeceğim. 11'inci maddenin, (4)'üncü fıkrasında "Ek 8'inci maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılmış olan elektronik haberleşme istasyonlarının kurulumuna mahsus kule ve direkler için 32'nci ve 42'nci maddeler uyarınca alınmış tüm idari yaptırım kararları iptal edilmiş sayılır ve yıkım kararları uygulanmaz, idari para cezaları tahsil edilmez. Ancak ödenmiş olan idari para cezaları iade edilmez." deniliyor. Şimdi, burada ne demek istiyor? Ben size bunun anlamını ifade edeyim. Rize'de idare mahkemesince açılan bir dava; davaya göre 3194 sayılı İmar Kanunu'nun 32'nci maddesi uyarınca yıkımı ve aynı kanunun 42'nci maddesi uyarınca 34.193,48 TL imar para cezası uygulanmasına ilişkin Artvin Belediyesinin bir uygulaması olmuş baz istasyonu için. Bir baz istasyonu için bu imar mevzuatına aykırılıktan, kent estetiğine uygun olmamasından veya mahya yüksekliğinden ceza kesilmiş, kesilen ceza ortalama 35 bin TL. Türkiye'de yaklaşık 200 bin baz istasyonu var. Bu da büyük GSM operatörlerine yaklaşık 7 milyar TL'lik -eğer kanun maddesini böyle geçirirseniz- bir peşkeşe yol açacak, bir kamu zararına yol açacak yani bu teklifin bu maddeleri, madde 10 ve madde 11 tamamen bir halk düşmanlığı tarzında düşünülmüş, yazılmış ve GSM operatörlerinin menfaatlerini kollayan, maalesef kamunun da zararına olan hükümler içeriyor. Bakın, işin hukuki boyutunu şu anda daha fazla derinleştirmiyorum. Şimdi, bu benim ifade ettiğim 7 milyar TL'lik GSM operatörlerine sağlanan avantajın ve belediyeler dışarıda bırakılarak, sürecin dışına itilerek oradan yaratılan gelir kaybı ve doğrudan kamu zararının açıklamasını da sizden bekliyorum. Burada belediyelere bu gelir kaybını yaşatmaktansa imar mevzuatına aykırılık, kent estetiğine aykırılık ve mahya yüksekliğinden kaynaklı olarak kesilebilecek cezaları, bundan sonraki yani bugünden itibaren kanunun çıkacağı süreçten sonrasını bağlayacak şekilde aslında düzenlemek mümkün. Bunun için belediyeden ruhsat alınmasıyla ilgili bir düzenleme yapılabilir, bir izin belgesi mahiyetinde yer seçim belgesine benzer bir şekilde bir düzenlemeyle hem belediyeler şu andan itibaren ki süreçle ilgili olarak GSM operatörlerine belirli koşullar altında, bilimsel çalışmaların ışığında bu izin belgelerini belirli tutarlar karşılığında verebilir, bunlar denetlenebilir. Ancak ilgili kanun teklifinde yer alan maddeye göre geriye doğru bir işleme ve geçmişten bugüne kadar gelen imar mevzuatına aykırılıkların affedilmesi, kent estetiğine yönelik uygulamaların affedilmesi söz konusu. Buna kesinlikle katılmıyoruz, bunu hem muhalefet partisinin bir milletvekili olarak söylüyorum, bir Cumhuriyet Halk Partisi milletvekili olarak hem de Türkiye Cumhuriyeti devletinin bir vatandaşı olarak söylüyorum. 7 milyar TL'lik peşkeşi göz göre göre hepimizin, Türkiye Büyük Millet Meclisi milletvekillerinin gözlerinin içine bakarak yapmanız doğru değil.
Aynı zamanda da bu GSM operatörlerinin yönetim kurullarında uzunca bir süre yer alan AK PARTİ bürokratları var. Bunlardan bir tanesi Enerji ve Tabii Kaynaklar Eski Bakanı Sayın Hilmi Güler, Kültür ve Turizm Eski Bakanı Sayın Atilla Koç; bunların çeşitli devlet kurumlarından aldığı maaşlarla birlikte GSM operatörlerinin yönetim kurullarından da aldıkları maaşları toplamının 250 bin TL'ye ulaştığı noktasında basında yer alan haberler vardı. Kamuya ait olan, halkın hakkı olan bu paranın ve kanuna uyulmadan yapılan bu uygulamaların cezasının kesilmesi ve hazineye aktarılması gerekiyor. Bunu yok etmeniz doğru değil. Hem kamu yararı bakımından çok büyük bir sıkıntı hem de bu yakın zamanda garanti ödemeli köprüler, tüneller, tren garları, hastaneler bunlarda gördüğümüz fahiş fiyatlarla ödenen tutarların yanındaki de benim karşılaştığım en büyük peşkeşlerden biridir. Adresi bellidir, 3 tane GSM operatörüdür ve maalesef bu kanun maddesiyle yapmaya çalıştığınız şey budur. Büyük ihtimalle de bu geriye dönük olarak borçların silinmesiyle ilgili hükmünüz de Anayasa Mahkemesinden dönecektir. Bu şekilde geçirmeye çalışırsanız anayasal düzenleme ve kazanımlardan vazgeçilmiş olur, yerel yönetimlerin bir çok alandaki denetim görevi ve gücü elinden alınmış olur.
OTURUM BAŞKANI ŞİRİN ÜNAL - Deniz Bey, toparlayalım lütfen.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Eşitlik ilkesi gereği yapılan düzenleme rafa kalkacağından eşitsizlik nedeniyle 10 milyarlarca lira vatandaşın ortak kazancından kayıp olacak; deprem, yangın, insan sağlığı, can ve mal güvenliği gibi konularda içinden çıkılamaz bir durum oluşacak, kamunun ilgi alanları bölgenin rant değeri hiçe sayılarak peşkeş çekilmiş olacak.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OTURUM BAŞKANI ŞİRİN ÜNAL - Sayın Vekilim, 2 katı süre kullandınız, tamamlayalım.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Hemen tamamlıyorum.
İlk afet durumunda telekomünikasyon denetlenemediğinden çökecek ve iletişim sağlanamayacak. Yeni gelişecek 5G teknoloji gereği kurulumu yapılacak olan yeni istasyonlar; okullar, hastaneler, çocuk parkları gibi alanlarda halk sağlığı hiçe sayılarak denetimsiz bir şekilde kullanılacak. Bu 7 milyar TL'lik peşkeşin bu Komisyondan geçmemesi, Genel Kurula gelmemesi gerektiğini söylüyorum. Aksi takdirde, bu madde geçerse büyük GSM operatörleriyle bağlantısı olan, ilişkisi olan herkesin araştırılması, soruşturulması gerekir.
Teşekkür ediyorum.