| Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Adalet ve Kalkınma Partisi İstanbul Milletvekili Nevzat Şatıroğlu ile arkadaşlarının Elektrik Piyasası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3116) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 21 .10.2020 |
TAHSİN TARHAN (Kocaeli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; benim bir önerim var: Biz, Sayın Başkanı Kanunlar kararnameye gönderelim, en azından daha açık... Komisyon Başkanı... Bizim işimiz de kolaylaşmış olur, hem kanunların da sahibi olur; milletvekilleri imzayı atıyorlar, çıkmıyorlar. Biz, kendimize Komisyondan yeni bir Başkan seçelim diye düşünüyorum. Çünkü her madde üzerine yorumlar yapıyor.
Değerli milletvekilleri, 40'ıncı madde milletin, üreticilerin, esnafın, özellikle halkın beklediği bir madde. Ne anlamda beklediği? Kayıp kaçak bedellerinin artık elektrik faturalarından kaldırılması. Bütün milletin umudu, Büyük Millet Meclisinden çıkacak bir kanunla veya uzatılmayarak faturaların -özellikle bu pandemi sürecinde- yarı yarıya vergi alan faturaların düşürülmesi.
Yıllardan beri tartışıyoruz; kayıp bedel, kaçak bedel, özellikle doğu-güneydoğu arasında sürekli tartışmalara yol açıyor. Batıdaki halkımız diyor ki: "Ya, çalınan elektriğin parasını ben neden ödeyeyim?" Doğudaki vatandaşlara baktığımız zaman, güneydoğudaki vatandaşlara baktığımız zaman aslında kaçak çok düşük bir oranda; asıl sorun kayıp. Yani taşıma, altyapı tesisatları, altyapısı bitirilmediği için özellikle son yıllarda "özelleştirme" adı altında elektrik dağıtım şirketine devredilen sistemden dolayı altyapıda doğru dürüst yatırımlar yapılmıyor. Yatırımlar yapılmadığı için elektrikte büyük oranda kayıp ortaya çıkıyor. Bizim tartışmamız gereken asıl sorun -özellikle milletin seçtiği vekillerin tartışması gereken sorun- insanlar neden kaçak elektrik kullanmaya teşvik ediliyor? Elektriğin pahalı olmasından dolayı, sürekli zam gelmesinden; artı, yüksek oranda vergilerin oluşmasından dolayı sürekli sorunlarla karşı karşıyayız. Bir örnek vereyim; Urfa'da, 100 dönüm arazisi olan bir çiftçimiz şunu söylüyor: "70 bin lira elektrik ödüyorum. Ne ekeceğim de ne biçeceğim." 70 bin lira! Biz, şöyle değerlendirelim: 70 bin lira elektrik parası ödeyen bir çiftçi aslında 35 bin liralık elektrik yakmış oluyor. Yani 35 bin lira vergi ödüyor. Biz, bir maddeyle sadece beş yıl uzatmayla bu işi çözemeyiz, reform yapmalıyız; özellikle elektrikte, hem üretim sanayisinde, sanayide elektrik fiyatlarındaki sıkıntıları aşmak için hem tarımdaki bu elektrik fiyatlarının yüksekliğinden dolayı reform yapmalıyız. Nedir bu reform? Üretimde...Hadi, konutta vergiyi giydirebilirsiniz, vatandaş... Rakamlarına baktığınız zaman çok fazla değil konut faturaları ama özellikle tarımda, tarlayı eken, biçen vatandaşlarımız üretim anlamında tarım yapamıyorlar ve bu elektrik maliyetleri üretimde fiyatların artışına neden oluyor. Fiyatların artışı ne demek, enflasyon artışı demek. Yani sadece bu sene yüzde 35'e yakın elektriğe zam gelmiş. Onun için böyle, sadece önümüze gelen kanun metnine bakarak, bir maddeyi beş yıl uzatarak bir yere varamayız. Gelin, bu maddeyi geri çekelim, faturalarda oranı belli olmayan bir vergiden vazgeçelim. 21 tane dağıtım şirketi var, eğer ihaleyi vereceksek bölgesel olarak ona göre değerlendirip o ihaleleri verelim, ona göre fiyat teklifleri alalım. Yani bir başka şirketin yaptığı işi veya eksikliği başka bir şirketin üzerinden pay alarak, neymiş, "ulusal tarife" deyip o şirketin bütçesine aktarmak; yanlış bir şey. Onun için ben bu maddenin geri çekilmesinden yanayım.
Teşekkür ediyorum.