KOMİSYON KONUŞMASI

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri ve bürokratlar; sizleri saygıyla selamlıyorum.

Ben konuşmama bir fıkrayla başlamak istiyorum. Yeni Ekonomi Programı'nda 2021 için öngörülen dolar kuru tahmini 7,68; 2022 için 7,88; 2023 için 8,02. Evet, bugün doların geldiği nokta ise 8,23. Evet, günün fıkrası bu ama yetmez, bir fıkra daha size: Bir soru önergesinde de sormuştum, Kalkınma Bakanlığının 2013 yılında hazırladığı Onuncu Beş Yıllık Kalkınma Planı'nda 2018 yılı dolar/TL kuru 1,97 olarak öngörülmüştür. O süreç içindeki sapma payı yüzde 144'tü. Tutarsızlığın nedeni nedir, hesaplama formülünde hata mı var, öngöremediğiniz unsurlar nelerdir, hâlâ aynı hesaplama modelini mi kullanacaksınız, kullanmayacaksanız yeni hesaplama modeliniz nedir diye sorduk; gelen yanıt şu, itiraf niteliğinde...

Başkanım, süreme eklensin lütfen, Meclis Başkanımız takip edemiyor şu anda.

BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Siz devam edin Sayın Yavuzyılmaz.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Hayır, ben muhatap alıyorum, halk adına konuşuyorum, Meclis Başkanımızı muhatap alıyorum. Artık, kiminle şu anda sohbet hâlindeyse...

BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Meclis Başkanımızdan çok, Sayın Türkkan'ın oradaki... Sayın Türkkan...

Buyurun Sayın Yavuzyılmaz.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Hazine ve Maliye Bakanlığının, Cumhurbaşkanı Yardımcısının verdiği yanıt şu: "Kalkınma planları, orta vadeli programlar beş ve üç yıllık dönemde ekonomiye ilişkin temel hedeflerin oluşturulduğu dokümanlardır. Plan ve program döneminde belirlenen hedeflere ulaşma noktasında bazı makro parametrelere ilişkin tahmin modelleri kullanılmaktadır. Onuncu Kalkınma Planı da bu çerçevede oluşturulmuştur. Soru önergesinde ifade edildiği şekilde herhangi bir tutarsızlık söz konusu değildir." Verilen yanıtta böyle deniyor. Öngörü 1,97 dolar/TL kuru; gerçekleşen ise 4,81; sapma payı yüzde 144. Yani siz bu fıkraları hep anlatıyorsunuz, hâlâ anlatmaya devam ediyorsunuz ama bu fıkra hiç komik bir fıkra değil; acısı vatandaşımıza, elektrik, su, doğal gaz faturalarına zam olarak geliyor.

Bakın, yapılmak istenen bütçeyle ilgili size Sayıştayın Dergisi'nden... Bakın, resmî dergi, Haziran 2020 sayısı, sayfa 117'de bir tablo verilmiş. Sayıştayın resmî görüşüdür bu. "Seçilmiş bazı ülkelerde bütçe süreci: İngiltere'de 14-16 ay, Amerika Birleşik Devletleri'nde 18 ay, Kanada'da 12 ay, İsveç'te 12, Almanya'da 12 ay, Güney Kore'de 12 ay, Yeni Zelanda'da 12 ay, Çin'de 12-13 ay; Türkiye'de yaklaşık 3 ay 15 gün. 9 ayda doğacak çocuğu 3 ayda doğdurmaya çalışıyorsunuz ve bu çocuğun sağlıklı doğmayacağı da açık ve net belli.

Şimdi, yine Sayıştay Dergisi'nden, Sayıştayın resmî görüşünü de ifade eden, bu yapılan bütçeyle ve orta vadeli programlarla ilgili görüşünü okuyacağım. Meclis Başkanımızın yanında Sayıştay Başkanı da var, hemen bu konuyu istişare edebilirler. Bakın, diyor ki: "Orta vadeli program ve mali plan uygulaması süreç içinde devam etmekle birlikte, bu politika metinleri ile bütçe arasındaki ilişki yeterince kurulamamıştır." Bunu Sayıştay söylüyor. "Üst politika belgelerinde kamu idarelerine net bir yol haritası çizilmekten çok, temenni niteliğinde politikalar sıralanmış ve bu nedenle dikkate alınma sorunları yaşanmıştır." Daha ne desin? Diyor ki: "Sistemde bütçeyle tahsis edilen kaynağın, paranın hangi amaçla kullanıldığını görmek, istenen seviyede mümkün olmamıştır." Bunlar, Sayıştayın değerlendirmeleri.

Şimdi gelelim Sayıştay raporlarına. Bakın, bu elimde görmüş olduğunuz rapor, Sayıştayın Eti Maden İşletmeleri 2016 Yılı Sayıştay Raporu. Önünüze bakmayıp da eğer bakarsanız gösterdiğim rapora... Bakın, bu raporun toplam 218.700 kelimeden oluştuğunu, şu anda kırpıştırılanınsa -bakın o da elimde- 44 bin kelimeden oluştuğunu, aradaki farkın da 4,98 olduğunu...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Yavuzyılmaz, süreniz bitti, tamamlar mısınız, ek süre vereyim size?

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Bir de başında aksama oldu...

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Tamam, süre vereceğim, tamamlayın lütfen.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Teşekkür ediyorum.

Yani "Burada faaliyet raporlarını biz Sayıştay raporuna almıyoruz, o nedenle azaldı, şu standartların, Avrupa standartlarının peşinden gidiyoruz." demeniz de maalesef yanıltıcı. Faaliyet raporlarının doğru olduğu ne malum? Ki, bizi faaliyet raporlarıyla baş başa bırakıyorsunuz. Sayıştaydan süzülmek zorunda faaliyet raporları. Aynı zamanda Anayasa madde 160'a göre "Sayıştay, merkezî yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idareleri ile sosyal güvenlik kurumlarının bütün gelir ve giderleri ile mallarını Türkiye Büyük Millet Meclisi adına denetlemek ve sorumluların hesap ve işlemlerini kesin hükme bağlamak ve kanunlarla verilen inceleme, denetleme ve hükme bağlama işlerini yapmakla görevlidir." Nerede Sayıştayın yargı raporları? İnternette ilan ettiğinizi söylüyorsunuz. Nasıl ilan ediyorsunuz? ".. Büyükşehir Belediyesinde .. Şirketine .. bedelle .. konuda.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Yavuzyılmaz...

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - yargı hükmü verilmiştir." diye ilan ediyorsunuz.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Teşekkür ediyorum.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Böyle rapor mu ilan edilir? Türkiye Büyük Millet Meclisinin temsilcilerine bu bilgileri aktarmanız gerekiyor.

Son bir nokta, toparlıyorum: Bakanlıkların verdiği verilerle Sayıştayın açıkladığı veriler arasında fark var. Bir tane örnek vereceğim: 2018 yılında yapılan 5/11/2018 tarihli Plan ve Bütçe Komisyonunda sorulan sorulara Ulaştırma ve Altyapı Bakanının verdiği yanıta göre Ankara-Niğde Otoyolu'nun yatırım tutarı proje maliyeti 1 milyar 36 milyon avro. Sayıştayın 2018 Yılı Genel Uygunluk Bildirimi'ne göre bu rakam 1 milyar 462 milyon avro ve arada yüzde 50'ye yakın fark var.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Lütfen tamamlar mısınız.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Buradaki hile şurada: Dış kredi finansmanında veya Türkiye'deki bankalardan kredi kullanmaya başvurduğunda firmalar proje maliyetini yüksek gösteriyorlar, ona uygun bir oranda kredi kullanıyorlar, aslında o kredi rakamı, maliyeti yüksek gösterdikleri için gerçek bedelini karşılıyor ve üzerine çıkıyor. Gerçek bedeli yüksek gösterilen kredi tutarınınsa kefili maalesef bu borç üstlenim taahhüdü veren Hazinedir.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Teşekkür ederim Sayın Yavuzyılmaz.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Meclis Başkanımıza...

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Ek süreniz de bitti.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Meclis Başkanımıza bir dilekçe verdim...

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Tamam, sözünüzü tamamlamak üzere açıyorum, ek süreniz de bitti çünkü.

Buyurun.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Meclis Başkanımıza bir dilekçe gönderdim 13 Ekim 2020 tarihinde. Bu dilekçe Doğu Akdeniz'de, mavi vatan sınırlarımız içerisinde sismik araştırmalar yapan Oruç Reis gemisine, Oruç Reis gemisiyle ilgili çalışmaları yürüten TPAO'yu denetleyen KİT Komisyonu üyelerinin yani benim de dâhil olduğum Komisyonun milletvekillerinin birlikte Doğu Akdeniz'deki faaliyetleri esnasında giderek burada bir ziyarette bulunması ve tüm dünya kamuoyuna Türkiye Büyük Millet Meclisinin ve milletvekillerinin kararlı bir şekilde mavi vatan sınırlarına sahip çıktığını gösterelim diye hem KİT Komisyonu Başkanlığına...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Çok teşekkür ediyorum Sayın Yavuzyılmaz.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - ...hem Meclis Başkanlığına dilekçe verdim, bu konuyla ilgili görüşünüzü bugün burada ifade etmenizi ve böyle atılacak bir adımın birlik beraberlik mesajlarını tüm dünyaya özellikle vermemiz gereken bugünlerde çok kıymetli olduğunu tekrar ifade etmek istiyorum.

Teşekkürler.