KOMİSYON KONUŞMASI

ULAŞ KARASU (Sivas) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sayın Bakan, değerli hazırun; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

TÜİK verilerine göre, ülkemizde geçtiğimiz yıl içerisinde 18 milyon ton şeker pancarı üretildi. Nüfusun önemli bir kısmı tarım ve hayvancılıkla uğraşan Sivas da 2019 yılında şeker pancarı üretiminin en fazla olduğu 6'ncı il olarak kayıtlara geçti ama ne yazık ki Sivas'ta şeker fabrikası yok, Sivas'ta üretilen şeker pancarı, Erzincan, Malatya, Turhal ve Kayseri'deki fabrikalara götürülüyor. Erzincan Şeker Fabrikası özelleştikten sonra Suşehri bölgesinde kantar kapatıldı, pancar üretimi 100 bin tondan 5 binlere düştü. Bu yetmedi, devlete ait olan Malatya Şeker Fabrikası, tuttu, Ulaş ilçemizde bulunan Bostankaya Şeker Pancarı Kantarı ve Toplama Merkezini kapatarak çiftçiyi elindeki mahsulle "Ne hâlin varsa gör." denilecek duruma getirdi. Sivas'ın iklim koşulları ve pancarın çiftçimiz tarafından nakli ve bekleme süresi göz önünde tutulursa zaten mağdur olan çiftçinin sırtına yüzde 20 ekstra maliyet yüklenmesi söz konusudur. Çiftçi pancarı söktükten sonra on gün kamyon bekliyor, pancar üç gün de kamyonda bekletiliyor; bu da fire oranını artırıyor.

Şimdi, size bir fotoğraf göstereceğim. Bu fotoğrafta gördüğünüz gibi, pancar, Ulaş ve Kangal ilçelerimizde tarlalarda bekliyor, ne bekliyor? Nakliye gelmesini bekliyor. Malatya'dan nakliye gelecek, çiftçinin pancarı yüklenecek ve fabrikaya gidecek; üstelik bu pancar kalite bakımından bölgenin en iyisi. Çiftçinin bir yıl boyunca emek verip ürettiği mahsulü çürütmeye, heba etmeye kimsenin hakkı yok. Sivas'a kar yağacak, sezon bitti, çiftçinin pancarı fabrikaya giremedi. Bu konuyla ilgili TÜRKŞEKER Genel Müdürüyle görüştüm, sorunun giderileceğini ifade etti, on beş gün oldu, hiçbir çözüm üretilmedi. Sürekli 2002'yle kendi iktidarını karşılaştıran arkadaşlar, şimdi size çarpıttığınız rakamları değil, gerçek rakamları veriyorum: 2002 yılında çiftçinin borcu 1 milyar TL'ydi, şu an borcu 130 milyar TL. 2002 yılında buğday için doğrudan gelir desteği 13,5 TL, mazot 1,48 TL'ydi. Çiftçi, dönüme aldığı destekle 9,12 litre mazot alıyordu. 2019 yılında dönüme verdiğiniz buğday için toplam destek 27 TL'ye geliyor. Mazot 6,25, 4 litre mazot alıyor. Mazot fiyatındaki artışı baz alsanız 57 TL destek vermeniz gerekiyor. 2002-2020 arası buğday fiyatı 4 kat, gübre fiyatı 10 kat arttı.

Sayın Bakan, çiftçi, 2019'da aldığı sertifikalı buğdayı ekti, biçti, ürününü sattı, 2020 tohumunu aldı, ekti. Siz, hâlâ 2019 sertifikalı buğday desteklemesini ödemediniz. Tarım Kredi Kooperatiflerinde eylül ayında yem fiyatı 80 TL'ydi. Daha geçtiğimiz pazartesi çiftçi gidiyor, Tarım Kredi Kooperatifine fiyat soruyor "92 TL." diyorlar. Kredi kartını almak için köyüne gidiyor, bir gün sonra -salı günü- yemi almaya geliyor, yem olmuş 102 TL. Bu nasıl bir fiyat politikasıdır?

Ayrıca, Kangal ilçemizin Davulbaz Göleti var, sadece 10 milyon TL'lik ödenek gelmesi gerekiyor, üç yıldır ödenek gelmediği için gölet bitmiyor.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Karasu...

ULAŞ KARASU (Sivas) - Gölet bitmediği için 10 tane köyün yolu grup yolu yapılmıyor, köylü vatandaşımız köyüne gidemez durumda. Bu göletin bir an önce bitirilmesi gerekiyor.

Teşekkür ediyorum.