| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi (1/281 ) ile 2019 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanun Teklifi (1/280) ve Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2020 |
HÜSEYİN ÖRS (Trabzon) - Çok teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Sayın Bakanım ve değerli bürokratlar; hoş geldiniz, sefalar getirdiniz. Tabii, karşımda hemşehrim bir Bakanı görünce birazcık daha rahat konuşuyorum. Sayın Bakanım, buradaki arkadaşlar biz Trabzon milletvekillerine "Siz çok şanslısınız, kabinenin dörtte 1'i sizden." diyorlar. "Trabzon bu konuda çok şanslı, hep yatırımlar size gidiyor." diyorlar. Bu noktada ben de arkadaşlara "Ya, öyle diyorsunuz ama bizim Trabzon'un da çözülmeyen çok problemi var." Hazır sizler de buradayken, değerli bürokratlarımız buradayken bunlar üzerine temas etmek istiyorum. Sayın Bakanım, Trabzon'umuzun olmazsa olmaz, herkesin üzerinde hemfikir olduğu birtakım mega projeleri var; Trabzon'umuzun ihtiyacı olan, Trabzon'umuzun kalkınması için gerekli olan projeler. Ama ben bunlar içerisinden, özellikle sizi ilgilendirdiği için "Olmazsa olmazımız." diye nitelendirdiğimiz güney çevre yolu projesinden biraz bahsetmek istiyorum. O konudaki gelişmeler nedir, onu sormak istiyorum. Ayrıca, tabii, bir de bizim son dönemde güzergâhı üzerinde tartışmalar olan Erzincan-Trabzon demir yolu üzerinde de konuşmak istiyorum.
Bu güney çevre yolu projesi 90'lı yılların sonunda Anavatan döneminde gündeme gelmiş, daha sonra 57'nci Hükûmet Döneminde o zamanki Bakanımız Sayın Koray Aydın Bey de bu yolun proje ihalesini yapmış, hatta temsilî bir ödeneği de koydurmuştu. Aradan geçen uzunca bir dönem yani yaklaşık yirmi üç yıllık dönemde bu güney çevre yolu projemizin tozlu raflarda beklediğini görüyoruz. Buna sadece Trabzon'a bir ulaşım veya sadece bir yol projesi olarak bakmamak lazım diye düşünüyorum, bu, aynı zamanda bir şehirleşme projesidir, Trabzon'a yeni bir Trabzon katacak, Trabzon'u kalkındıracak bir projedir. O manada, buna sadece başlı başına bir ulaşım projesi olarak bakmak eksik olur, buna bu çerçevede de bakmak gerekir diye düşünüyorum. Bunu niye ısrarla söylüyorum? Çünkü AK PARTİ'nin iktidara geldiği ve iktidarda olduğu bütün dönemlerde bu güney çevre yolu, partinin birinci vaadi olarak yer almıştı. Hatta şimdi AK PARTİ'nin -arkadaşlarımızın- seçim kitapçığından okuyorum, şöyle denilmiş: "Güney çevre yolu; 31 kilometre uzunluğundaki güney çevre yolu ile daha hızlı ve verimli bir şekilde seyahat sağlanırken transit, trafik ve dikey bağlantı yoluyla da mahallî trafik rahatlayacaktır." Bu, AK PARTİ'nin vaadi. Yine, başka bir seçimde buradaki vaadi. Bu vaatleri sizlere hatırlatmak bizim görevimiz çünkü biz seçilirken "Trabzon'u temsil edeceğiz, Trabzon'un Meclis'teki sesi olacağız." diyerek seçilmiştik.
Bunun için, özellikle, son dönemde, sizin Bakanlığınız da bizim için şöyle bir şans, en azından Trabzonlusunuz ve Trabzon'daki sorunları biliyorsunuz. Baktığımız zaman, yanımıza doğru baktığımız zaman Samsun Güney Çevre Yolu'nu tamamladı Sayın Bakanım -ki biz bunu konuştuğumuz zaman Samsun gündemde değildi- Ordu tamamlandı, Giresun'un proje ihalesi yapıldı, Rize de bitirilmek üzere. Sormak istediğim şu: Güney çevre yoluyla ilgili ne gibi düşünceleriniz var? Son dönemlerde partinize mensup arkadaşlar, Trabzon'da, sizin 2021 yılı yatırım kapsamına bu yolun belli etaplarını aldığınızı söylediler, bu doğru mudur? Projeye baktığımız zaman, önceden planlanan projenin belki yeniden revize edilmesi, daha geriye alınması, uzatılması uzmanların işi ama en azından bu proje aşamasında neler yapıldığını öğrenmek istiyor Trabzon kamuoyu.
Bir diğer hususumuz da bizim, baktığımız zaman çok uzunca bir dönem gündemimizde olan bir demir yolu projemiz var. Yine, sizin partinizin her dönem gazetelerde başat vaatlerinden biri, işte bu, sizin partinizin seçim dönemi Trabzon'daki gazeteye vermiş olduğu ilan: "Hızlı tren Trabzon-Erzincan demir yolu -altını okuyayım- Trabzon-Erzincan demir yolu hattıyla bölgemizin İç Anadolu, Ege, Marmara, Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu Bölgelerine bağlantı kurulacak, Trabzon-Erzincan arasında 247 kilometrelik tren hattıyla bölge ticaretinin canlanması ve Trabzon Limanı'na yük taşımanın artması sağlanacaktır." diyor. Partinizin amblemiyle, vaatlerinizden bir tanesi.
Bu demir yolu projesi Sayın Bakanım, yeni değil, çok eski bir mazisi var. Ben, bugün bir tevafuk oldu...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Örs, süreniz tamamlandı. Lütfen bitirelim, son bir cümle.
HÜSEYİN ÖRS (Trabzon) - Çok özür diliyorum.
Çok teşekkürler Başkanım.
Sayın Bakanım, 19 Kasım 1947 tarihli Trabzon'dan bir gazetenin kupürünü size arz etmek istiyorum, bugünle aynı tarihli. Bundan yetmiş üç yıl yayınlanan gazetede "Trabzon demir yoluna kavuşuyor." diyor. İnşallah, bu sözü, bu vaadi gerçekleştirmek size nasip olur diyorum.
Herkese beni dinlediğiniz için teşekkür ediyorum.