| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi (1/281 ) ile 2019 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanun Teklifi (1/280) ve Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2020 |
FİLİZ KERESTECİOĞLU DEMİR (Ankara) - Teşekkürler Sayın Başkan.
Sayın Bakan, değerli katılımcılar; demir yolları, dünyanın pek çok yerinde tüm yurttaşların uygun fiyatlarla ulaşım hizmetlerinden faydalanabilmesi için kamu kuruluşu olarak varlık gösterirler. Ulaşım aslında bir kamu hizmetidir fakat ülkemizde demir yolları tıpkı hava yollarında olduğu gibi bilinçli biçimde adım adım özelleştiriliyor. Siz dilediğiniz kadar "Yerli, millî vagon yapıyoruz." deyin bu ülkede yıllardır vagon üretildiğini yaşı yetenler biliyorlar. Bunlar, yaşları yarım asrı geçmiş fabrikalardı fakat Sivas, Eskişehir ve Adapazarı'ndaki fabrikaların demir yollarıyla bağını kopardınız, Devlet Demiryollarının içini boşalttınız. Altyapı ve üstyapıyı ayırmanın ve Taşımacılık AŞ adıyla bir devlet şirketi kurmanın da esas amacı demir yollarını özelleştirmekti. Ne pahasına peki? İlk yapılan işler kamunun olan binaları satışa çıkarmak, limanları özelleştirmek, kâr getirmeyen seferleri kaldırmak ve güvenlik pahasına personel sayısını azaltmaktı. Ulaştırma modları arasında en güvenli işletmecilik olarak bilinen demir yolu yolcu taşımacılığı Hükûmetiniz döneminde meydana gelen Pamukova, Tavşancıl, Kütahya, Çorlu ve Ankara'daki sosyal cinayet diyebileceğimiz önlenebilir olan kazalarla güvenli işletmecilik vasfını yitirdi maalesef. Şu an Devlet Demiryollarında Taşımacılık AŞ haricinde tamamen özel 2 tren işletmecisi faaliyet gösteriyor: Biri Derince'ye petrol taşıyan Koç grubunun Körfez Şirketi, diğeriyse Divriği-İskenderun arasında demir cevheri taşıyan OMSAN. Demiryolları, sözüm ona rekabet içinde olması gereken OMSAN'a vagonlarını ihalesiz kiralamıştı, hatırlarsınız. Taşımacılık işini yapan bu şirketler, güçlü sermayesi olan şirketler ve zamanla yarışıyorlar. Trenlerinin gecikmemesi için yeri geldiğinde yukarıdan Demiryollarına baskı yaparak normalde seyrüseferi sakıncalı vagonların bile seyrine devam etmesini sağlıyorlar. İş güvenliğin ve liyakatin yerleşmediği bir düzende bu özel şirketlerin sayıları arttıkça yeni kazalara davetiye çıkacağını tahmin etmek hiç de zor değil.
Haydarpaşa Garı'nın durumu var bir de. Haydarpaşa'yı yıllardır işlevsiz hâle getirmek için çaba harcadınız. Gara yıllarca tren sokmadınız, halka sormadan garla ilgili onlarca rant projesi hazırladınız ama sunumunuzda bu kıymetli ve tarihî garla ilgili tek bir ifade yoktu. Üstelik yakın zamanda genel müdür, daire başkanları ve servis müdürleriyle bir toplantı yapıldığını öğrendik. Bu toplantının maliyetini de detaylarıyla açıklamanızı rica ediyoruz. Bu toplantıda Haydarpaşa Garı'nın gar olarak çalışmasını engelleyecek planlar mı yapıldı? Haydarpaşa Garı'nı işlevsizleştirmek için projede olan 6 yolu iptal etmeyi mi planlıyorsunuz? Benim de işe gidiş dönüş yolumdu Haydarpaşa ve deniz yoluyla da bağlantılı olduğu için trafiğe takılmadan gidebileceğimiz, gerçekten hem tarihî kentte güzel bir bölge hem de ulaşımı sağlayan bir yerdi. Yıllarca bunun eksikliğini hepimiz çektik ve çekmeye devam ediyoruz.
Trenler, demir ve taşların üzerinde gider arkadaşlar bildiğiniz gibi. Trafik Daire Başkanı rayları kastederek "Projeyi demire, taşa boğmuşsunuz, burası yeşillik alan olsun." dedi mi? Demir yollarını bu kadar bilmeyen kişileri mi göreve getirdiniz? Bunları da bilmek istiyoruz.
Sayın Bakan, herkes salgının en yaygın olduğu dönemde sağlığının derdindeyken dayanışma geleneğiyle bilinen Demiryollarında çok acımasız ve hukuksuz sürgünler yaşandı. Demiryolculuk -siz de iyi bilirsiniz- farklı görüşten de olsalar çalışanlar arasında dostluğun en güçlü olduğu kurumlardandır fakat liyakatsiz atamalarınızın sonucunda bu üst mertebedeki kişiler Demiryollarının iyiliği için çalışan, kurumun zarara uğramaması, bu geleneğin korunması için can ve başla çalışan kişileri ve sendika yöneticilerini seçerek sürgün ettiler.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Kerestecioğlu, teşekkür ediyorum. Son bir cümle lütfen...
FİLİZ KERESTECİOĞLU DEMİR (Ankara) - Üstelik Demiryolculuktan gelen ve AK PARTİ'li kimliğiyle bilinen insanlar da rahatsız bu durumdan; "Biz yıllarca Demiryollarına hizmet verdik, neden bu kişiler getiriliyor kurumun başına?" diye soruyorlar. Demiryollarını kamu yararı pahasına sermayeye devretmeyin, bu önemli kurumun kültürünü ve kentlerin hafızalarını yok etmeyin.
Saygılar.