| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi (1/281 ) ile 2019 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanun Teklifi (1/280) ve Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2020 |
ULAŞ KARASU (Sivas) - Sayın Bakan, değerli hazırun; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Sayın Bakan, sunumunuzda, Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattı'nın yüzde 95 fiziki ilerleme kaydettiğini söylediniz. Ancak belirtmediğiniz bir nokta var, o da bu hattın artık yılan hikâyesine dönen açılış tarihi. 2008 yılında başlayan proje on iki yılın ardından hâlâ tamamlanabilmiş değil. Cumhuriyetin ilk demir yolu projesi olan Ankara-Sivas Demir Yolu Projesi o dönemin teknolojisiyle beş yılda bitirilmişti. On iki yılın sonundayız, hâlâ hizmete açabilmiş değiliz bu projeyi.
Recep Tayyip Erdoğan 31 Mart yerel seçimlerinden önce geldiği Sivas'ta hızlı tren hattının 2019 Ramazan Bayramı'nda açılacağını ifade etti. Şimdi 2020 bitmek üzere ve bir buçuk aylık bir süre kaldı, bu yıl da açılmayacağa benziyor proje.
Şimdi, bu hatla ilgili farklı rakamlar dolaşıyor piyasada. Bu hattın ne kadara mal olduğu konusunda sizin de bütçe programınıza baktım, orada fiyatlandırma yok. Devlet Demiryollarının yayınladığı sosyal medya tanıtım videosunda projenin toplam yatırım maliyetinin 9 milyar 749 milyon lira olduğunu ifade etmiştiniz. AKP milletvekillerinden bu konuda farklı açıklamalar geliyor. Bir milletvekili şubat ayında 13 milyar TL'ye mal olacağını ifade etmişti bu projenin, ağustos ayında bu rakam 16 milyara çıkmış durumda. Bu projenin gerçek maliyeti nedir, bunu merak ediyoruz.
Bu hatla ilgili, ayrıca, Sivas Yıldızeli Esmebaşı Tüneli'nde 8 kez göçük meydana geldi. Bununla ilgili bildiğimiz son göçük 3 martta meydana geldi. Daha sonra yine göçükler yaşanır mı bilmiyoruz. Daha önceki 7 göçüğün nasıl tazmin edildiği kamuoyuna yansımadı. Bu göçükler için herhangi bir ihale açılmamış durumda. Ancak 3 marttaki göçük için açılan ihale 76 milyon 461 bin liraya mal oldu ve bu da milletin sırtına binmiş durumda. Bu göçükle ilgili yapılan çalışmalar gösteriyor ki bu hızlı tren projesiyle ilgili zemin etüdünde ciddi sıkıntılar var, ciddi zemin etütleri yapılmamış durumda. Yoksa bir tünelin açılması için 8 sefer göçük meydana gelmez. Ondan sonra da göçük meydana geldi mi, gelmedi mi, bu konuyu bilmiyoruz. Bununla ilgili de sizleri önlem almaya davet ediyorum. Ayrıca, Sivas'la ilgili değerlendirmelerimi bitirmeden önce Sayın Bakana Ordu-Sivas Kara Yolu Projesi'nin bitim tarihini sormak istiyorum.
Coronavirüs tedbirleri kapsamında eğitim yıl sonuna kadar yine uzaktan olacak. Çocuklarımız sınava girmeyecek ama yıl sonuna kadar eğitim ve öğretimlerini evlerinden almaya devam edecekler. Yine, burada büyük bir sorun yaşanıyor. Özellikle Anadolu'nun birçok ilinde internet altyapısına ulaşımda büyük sorunlar yaşanıyor. TÜRK TELEKOM'un özelleştirilme sürecini hepimiz biliyoruz. Sürekli projelerle övünen arkadaşlar 2005 yılından itibaren TELEKOM'un özelleştirme sürecinden de biraz bahsetsinler. Bu özelleştirmeden sonra özellikle Anadolu'daki birçok köye, ilçeye, il merkezine TELEKOM doğru düzgün yatırım yapmadı ve şimdi internete ulaşımda vatandaşlarımız, çocuklarımız ciddi sorun yaşıyorlar. TÜRK TELEKOM yetkilileriyle görüştüğümüzde, altyapıyı çözebilmeleri için ödenek olmadığını, ödenek olsa dahi bunun altı ayda, sekiz ayda çözülemeyeceğini ifade ediyorlar.
Ayrıca, siz 2021'de internet hızının 56 gigabayta çıkacağını iddia ettiniz ama maalesef bugün fiberi geçtik...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Evet, Sayın Karasu, teşekkür ediyorum, sağ olun.
ULAŞ KARASU (Sivas) - Ben teşekkür ediyorum.