KOMİSYON KONUŞMASI

UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Sayın Başkan, teşekkür ederim.

Sayın Bakan, şimdiden bütçemiz hayırlı olsun diyorum.

Sayın Bakan, ben öncelikle Devlet Demiryollarıyla ilgili birkaç hususu gündeminize getirmek istiyorum. Birincisi, öyle şeyler görüyoruz ki sanki iktidar değişmiş gibi görevden almalar var. Ki biz iktidar değiştiğinde dahi liyakate bakılması gerektiğini düşünüyoruz ama öyle şeyler görüyoruz ki başkanlar, başkan yardımcıları, bölge müdürleri, gar müdürleri, yardımcıları, gişe memurlarına, onlara kadar sürgünler yaşanıyor. Ne oluyor? Yani Adalet ve Kalkınma Partisi iktidarı gitti de başka bir iktidar mı geldi Bakan değiştiğinde, Genel Müdür değiştiğinde? Bu nasıl bir şey? Siz bunu tasvip ediyor musunuz?

Ayrıca, bir bütçenin etkin ve verimli şekilde kullanılması için kurumun yöneticilerinin yetkin kişilerden seçilmesi gerekir. Ancak demir yollarında meydana gelen kazalara baktığımızda, yetkin olmayan kadrolarla vatandaşlarımızın göz göre göre ölüme gönderildiği görülmekte. Şimdi, Ankara'da meydana gelen YHT kazasında, TCDD Genel Müdürü, Genel Müdür Yardımcıları, Daire Başkanları sorumlu bulunmuştu. Çorlu'da meydana gelen katliamda da mahkeme aşamasında alınan bilirkişi raporu tamamlandı. Yine, yargılanmakta olan alt düzey demir yolu çalışanlarının sorumlu olmadıkları, genel müdür, genel müdür yardımcıları ve bazı daire başkanlarının sorumlu oldukları tespit edildi. Siz ne düşünüyorsunuz? Sorumlu olan bu üst düzey yöneticilerin hakkında bir tasarrufta bulunmayı düşünmüyor musunuz? Bu kadar insan bu kazaları konuşuyor. Ekim ayında dört gün içinde 3 tren kazası meydana geldi. Bu yöneticiler tedbir almak yerine kurban keserek kamuoyunun gündemine geldiler. Çorlu'da bilirkişi raporuyla suçsuzlukları ortaya çıkan alt düzey çalışanlar mahkemede yaptıkları savunmalar nedeniyle Sivas'a, Yozgat'a sürgüne gönderildi. Siz bu konularda ne düşünüyorsunuz? Sizin onayınızla mı oluyor bunlar Sayın Bakanım?

Konuşmak istediğim bir diğer konu da TÜLOMSAŞ meselesi. Doğrudur, raylı sistemler, havacılık sistemleri aslında bakarsanız, ihracat hedefleri açısından önemlidir, raylı sistemlerde bizlerin Türkiye için koyacağı hedefler önemlidir. Ancak baktığınızda, ne yapıldı Sayın Bakan? Eskişehir'deki TÜLOMSAŞ, Adapazarı'ndaki TÜVASAŞ, Sivas'taki TÜDEMSAŞ birleştirildi, adı "TÜRASAŞ" oldu. Yeni bir şirket kuruldu, başına İstanbul Büyükşehir Belediyesinden ayrılan bir bürokrat geldi, bir kadro kuruldu. Ancak biz Eskişehir'de şunu gördük: TÜLOMSAŞ, o eski TÜLOMSAŞ niteliğini yitirdi, pasif bir kuruma dönüştü. Son beş yılda İSO'nun ilk 500'ünde, ilk 1.000'inde yer alan TÜLOMSAŞ, geçen yıl 400 milyon lira ciro yapan, 10 milyon lira kâr yapan TÜLOMSAŞ, bakıyoruz, bu yıl zarar açıklama noktasına geldi. Ben işçilerle buluşuyorum; moralleri yok, yeni iş yok, proje yok. GE'yle 50 tane lokomotif üretmek için anlaşma yapan, 11'ini ihraç eden TÜLOMSAŞ'a bakıyoruz, şu anda internet sitesi kapalı yani açın bakın, TÜLOMSAŞ'ın internet sitesi kapalı. Kurduğunuz yeni şirket TÜRASAŞ'ın internet sitesi de yok. Yani GE'den birisi "Ya, böyle biri var mı? Bu şirket ne oldu?" diye baksa ne TÜLOMSAŞ'ı buluyor ne TÜRASAŞ'ı buluyor. Böyle şey olmaz. Yani biz ihracat hedefleri vesaire derken bunların olması kabul edilemez. Benzer şekilde, Eskişehir'in yan sanayisine yıllık 50-100 milyon liralık bir iş potansiyeli sağlıyordu TÜLOMSAŞ, şimdi bu da bitmiş, bitecek durumda. İşte, Ankara'dan eğer yapılabilirse, Eskişehir'e de onun dıdının dıdısı gelirse imkân olacak. Bu planlamalarda sıkıntı var Sayın Bakanım.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Çakırözer, tamamlar mısınız lütfen.

UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Tabii ki.

Sayın Bakanım, bir de her bütçede söylediğim şeyi söylemek durumundayım. Seyitgazi-Afyon yolu; bakın, rakamlar önümde, son on yılda 800 kaza, 30 ölü, 1.320 yaralı. Artık yeter, insaf! Yani Afyon il sınırından sonrası kaymak gibi Afyon'a kadar ama Seyitgazi-Eskişehir arası ölüm yolu; insaf! Soruyoruz bürokratlarınıza, daha stratejik planda yok, yatırım planında yok. Az önce değerli Uşak Milletvekilimiz teşekkür ediyordu "Ya, bu yol ne kadar güzel oldu." diye, ben hem sizi hem de kıymetli vekilimizi davet ediyorum, bir de Eskişehir'den, Seyitgazi üzerinden Afyon'a gitsinler bakalım, teşekkür edebilecekler mi Karayolları bürokratlarına, Bakanlığınıza? Lütfen, bu konunun... Bakın, 30 can, on yılda 30 can, 1.320 yaralı, 800 tane kaza. Bu yolun yapılması lazım.

Teşekkür ediyorum Sayın Bakanım.