KOMİSYON KONUŞMASI

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sayın Genel Müdür, değerli yönetim kurulu üyeleri; öncelikle TÜRKSAT uydu ve uzay teknolojileri, kablo yayıncılığı ve bilişim alanlarında çok önemli faaliyetler gerçekleştiriyor. Ben normal şartlar altında aslında bir eleştiri olarak söyleyebilirdim Millî Savunma Bakanlığından da mutlaka bir yetkilinin Yönetim Kurulunda olması gerektiğini ama Sayın Genel Müdür asker kökenli, Kara Harp Okulu Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümünden mezun, o nedenle ben bu özelliğinin, bu vasfının görev aldığı kurum açısından da çok kritik önemde olduğunu düşünüyorum, çok uygun olmuş. Bunu belirtmek isterim.

Ülke genelinde internete erişim konusunda sıkıntılarımız var. Hatta ben bu Komisyon toplantısına gelmeden önce -Mecliste bulunan odam tam Komisyon toplantı odasının altında- internete erişemediğim için çok ciddi sıkıntı yaşadım. Bu nedenle Meclisin bilgi teknolojileri birimini aradık, bunun hızlandırılması için, daha doğrusu olması gereken hıza gelmesi için ve bu uzunca bir süredir yaşadığım bir problem, bunu da burada tekrar ifade etmiş olayım.

İnternet hızı konusunda dünyaya bakacak olursak Ookla'nın 2020 tarihli yayınlamış olduğu verilere göre, 175 ülke arasında Türkiye 27,86 megabit per second yani saniyede megabit indirme hızıyla 101'inci sırada. Bu sıralamalarla Türkiye internet hızında maalesef, Avrupa sonuncusu durumunda. Söylerken bile üzülüyorum yani başka bir şekilde ifade edebilir miyim diye düşündüm. Dünyada ilk 10 sırada 1'inci Singapur var 226 megabit per second, sonra Hong Kong var 210 megabit per second, şimdi TÜRKSAT'a bakarsak TÜRKSAT'ta azami 100 megabit per second indirme ve 5 megabit per second yükleme söz konusu.

Bir diğeri, sektörde faaliyet gösteren hizmet sağlayıcılardan iyi durumda olsa da internette kopma ve yavaşlama sorunları yaşıyor. Burada özellikle 1998 yılında PTT ile başlayan bir altyapı ağı var o zamanlarda 9 şehirde kurulu olan. Bugün aradan geçen yirmi iki yıla rağmen dünyada teknoloji kasırgaları koparken ve insanlar âdeta internete bağımlı hâle gelmişken şu anda Türkiye'nin içinde bulunduğu durumu maalesef ben yakıştıramıyorum. Sizin TÜRKSAT olarak bu hızların ve bağlantı kalitesinin iyileştirilmesi adına şu anda attığınız ve atmaya planladığınız adımlar nelerdir?

Diğer bir soru, zaman zaman internette yavaşlamalar oluyor. Zaman zaman çeşitli toplumsal olaylardan sonra da internet hızında yavaşlamalar olduğuna, Twitter, Facebook, Instagram ve normal "web" siteli adreslere girme konusunda da vatandaşlarımızın sıkıntılar yaşadığına şahit olduk. TÜRKSAT olarak bant genişliğini siz düşürebiliyor musunuz? İnterneti yavaşlatma kabiliyetiniz var mı? Bugüne kadar bu uygulamayı yaptınız mı, yaptıysanız hangi tarihlerde yaptığınızı, internet hızını yavaşlattığınızı veya bant genişliğini düşürdüğünüzü, o "trunk link" dedikleri uygulamayı yaptığınızı paylaşmanızı istiyorum.

Diğer bir soru, şunu konuşuyoruz, TÜRKSAT, FETÖ hain darbe girişimine karşı direnişin kalesi ve bir simgesi niteliğinde. Çok kritik bir kurum, evet, herkes bunu söylüyor ama ben sizden şunu öğrenmek istiyorum: Eğer darbe gecesi TÜRKSAT ele geçirilseydi TÜRKSAT'ı kötü niyetleri doğrultusunda kullanabilme yeteneğine sahip teknik kişilerle birlikte ele geçirilmiş olsaydı ne yapacaklardı, ne yapabilirlerdi, kabiliyetleri, yani TÜRKSAT'ın kabiliyetini bu yönde nasıl kullanabilirlerdi? Bunu anlatmanızı istiyorum.

Diğer taraftan, müşteri memnuniyetiyle ilgili TÜRKSAT'la ilgili bir araştırma yaptık. Burada yüzde 100 müşteriye geri dönüş yaptığınızı biliyorum ama diğer yandan dönüş hızı da çok iyi ancak iyi olmayan bir gösterge var, o da müşterilerin memnuniyeti. Bu kısımda 5 üzerinde 3,2 seviyelerinde puan alıyorsunuz yani kötü değil ama iyi de değil, geçer not ama çok şık değil, daha iyi olmalı. Aynı zamanda fiyat performansı oranından da kullanıcılar memnun değiller ve yine taşımalar nedeniyle hizmet vermediğiniz 24 ilden birine göçen vatandaşlardan cayma bedelleri alınıyor. Vatandaş da hâliyle soruyor: "Hizmet yoksa gittiğim kentte ben ne yapabilirim?" diye.

Yine, bir diğer konu, gecikmeye giren borçların çok yüksek cezalara ulaşması. Bir diğer konu, abonelik iptal ettirmek isteyenlere çıkarılan son faturaların hesaplanmasına ilave borçların gönderildiğinin beyan edilmesi ve bu konularda, memnuniyeti artırma konularında neler yapacaksınız?

Bir ilave yapacak olursam cayma bedeli diyoruz, kota aşımlarında ilave ücretler talep ediyoruz ancak kesintiler, çalışmalar ve benzeri nedenlerle verilmeyen internet hizmetinin de parasını çatır çatır vatandaştan alıyoruz. Bu konuda ne yazık ki yasalar da tüketici lehine görülse de uğraştırıcı nitelikte yani vatandaşın dava açması gerekiyor vesaire. Pratik hayatta çok kolay değil vatandaşın uğraşması. Bu konuda bir çalışmayı siz yapsanız ve bunu da kamuoyuna duyurup hatta TÜRKSAT'ın bir pazarlama stratejisine dönüştürmeniz iyi olmaz mı?

Bir diğer konu, Kablo TV'de yer almayan kanallar. Bu husus sizden çok asIında RTÜK ve ilgili kanallarla ilgili ama özellikle Halk TV ve Tele 1'in Kablo TV'ye dâhil edilmesi, özellikle çok fazla rağbet edilen ve çok izlenen kanallar olduğu için, yani TÜRKSAT'ın da Kablo TV'nin de menfaatine olmaz mı? Bu konuyla ilgili sizler de çeşitli, çok izlenen kanallara ulaşma konusunda çeşitli girişimlerde bulunabilir misiniz? Aynı zamanda da kanal sıralamasında izlenme kriterlerine göre de izlediğiniz politikada bir revizyon söz konusu olabilir mi?

Son olarak söyleyeceğim konu, Kamu İktisadi Teşebbüsleri Komisyonu temel mevzuatında yer alan Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. Buna göre teşebbüs yönetim kurulu üyelerinin nitelik ve şartları, madde 7: "Teşebbüs yönetim kurulu başkan ve üyeleri; başka bir teşebbüste yönetim kurulu üyesi olamaz ve rakip kuruluşlar ile menfaat ilişkisi içinde bulunamazlar."

Şimdi sizin yönetim kurulunuzda yer alan Sayın Cumhurbaşkanlığı Sözcüsü İbrahim Kalın 19/10/2015 ve 31/12/2016 tarihleri arasında TÜRKSAT Yönetim Kurulunda görev yapmış ancak aynı zamanda TEDAŞ'ın, Türkiye Elektrik Dağıtım AŞ'nin Yönetim Kurulunda da 19/03/2013 ile 31/12/2015 tarihleri arasında yine görev almış, arada kesişen bir yetmiş iki gün var yani yaklaşık iki buçuk ay var. Alt komisyon görüşmeleri sırasında İzmir Milletvekilimiz Sayın Atila Sertel'in sorduğu bir soruya yönetim kurulu üyelerinin ne kadar maaş aldığıyla ilgili verdiğiniz yanıta göre yönetim kurulu üyelerine aylık 9.446,095 TL ücret ödüyorsunuz. Burada da yaklaşık iki buçuk aylık bir kesişme var dolayısıyla Sayın İbrahim Kalın bu kesişmenin olduğu süre içinde en az 3 maaş birden almış hem Cumhurbaşkanlığı Sözcüsü olarak maaş almış hem TÜRKSAT'ın Yönetim Kurulu üyesi olarak maaş almış hem TEDAŞ'ın Yönetim Kurulu üyesi olarak maaş almış dolayısıyla burada bu süreye karşılık gelen 22.672 TL'nin Sayın İbrahim Kalın'dan talep edilmesi, onun da bu tutarı, bu fazladan ödenmiş maaşı ya TÜRKSAT'a ya TEDAŞ'a veya hazineye ödemesi gerekiyor. Dolayısıyla bu konuyla ilgili de ben gündeme getirmiş olayım, siz de bu konuyla ilgili verecek bir yanıtınız varsa Sayın Genel Müdürüm bunu, verirseniz sevinirim.

Ben yaptığı faaliyetlerle çok kritik öneme sahip olan, hepimizin gururu olan, ben inanıyorum ki dünyada da lider kuruluşlar, kurumlar, devlet kurumları arasındaki güzide yerini elbet bu güzel çalışmalarla bulacak olan kurumu, yönetimini kutluyorum ancak daha profesyonel olmalı, siyasi kaygılardan daha arındırılmalı, benim özellikle internet yavaşlatma, bant genişliği gibi konularda sorduğum sorulara sizin şeffaf bir şekilde yanıt vermenizi bekliyorum. Vermediğiniz takdirde bu konuyla ilgili soru işaretleri artarak kamuoyunda da yayılıyor.

Tekrar teşekkür ediyorum.