| Komisyon Adı | : | DİJİTAL MECRALAR KOMİSYONU |
| Konu | : | Komisyonun çalışmalarında uygulanacak usul ve esaslar hakkında görüşme |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 01 .12.2020 |
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Başkanım, Instagramla ilgili bir veriyi vereyim size, siz söylemiştiniz.
Instagram'da 2018 yılında dakikada 174 bin paylaşım yapılmış yani en fazla kullanılan 10 dijital mecra içinde değil, sanırım 13'üncü gibi olması gerekli ama güncel olarak 2020 yılında popülaritesinin arttığını ve sıralamada öne çıkmış olabileceğini de bir not olarak düşelim.
ZEYNEP YILDIZ (Ankara) - Küçücük bir parantez açabilir miyim ben?
BAŞKAN HÜSEYİN YAYMAN - Tabii ki arkadaşlar.
ZEYNEP YILDIZ (Ankara) - Teşekkür ediyorum Başkanım.
Deniz Bey, o veriler dünya çapındaki veriler mi, Türkiye özelinde veriler mi? Anladığım kadarıyla dünya çapı, değil mi?
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Dünya çapında.
ZEYNEP YILDIZ (Ankara) - Bu veriler ışığında ben şunu da eklemek istiyorum, az evvel konuşmayı kısaltmak adına değinmemiştim ancak mesela, 83 milyonluk bir ülkeyiz; 54 milyon aktif sosyal medya kullanıcısı var Türkiye'de yani çok ciddi bir rakam. Aslında -bu, bizim kanunda da- mesela temsilci bulundurma zarureti, bunun vergilendirilmesi, bu noktada vatandaşın hukukunun korunması hususunda; sosyal medya şirketleri, sosyal ağ sağlayıcıları noktasında Türkiye bir çeşit açık pazar pozisyonunda olmaktan kurtulmalı. Bence, o noktada, hakikaten bizim vatandaşımıza karşı bir sorumluluğumuz var, böyle küçük bir parantez açmak istedim çünkü nüfusumuza nispetle çok ciddi bir rakam.
BAŞKAN HÜSEYİN YAYMAN - Evet, çok teşekkür ederim.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Başkanım, her konuşandan sonra bir şey söylüyorum ama bir ilave yapmak istiyorum
BAŞKAN HÜSEYİN YAYMAN - Estağfurullah, tabii, buyurun.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - O da şu: Aynı zamanda biz aslında bu konuyla ilgili yol alan... Yani bu, sadece Türkiye'yi de değil dünyayı da ilgilendiren ve kuralları sürekli değişen bir alan. Bu konuda yabancı parlamentolardaki mevkidaşlarımızla ve komisyonlarla gerek onları Türkiye'ye davet ederek gerekse de biz giderek birlikte değerlendirme yapmanın oldukça faydalı olduğunu düşünüyorum. Bu ülkelerin hangileri olacağı konuşulur, tartışılır, bu konuda mutlak bir sistem kurabilmiş bir ülke zaten yok ama günden güne yeni sorunlarla karşılaşan ve kendi ülkelerinin koşullarına göre çeşitli raporları hazırlamış olan ülkeler var; bir değerlendirme yapmakta fayda var.
Ben, daha önce kahvaltı programında ifade etmiştim, tekrar ifade etmekte fayda görüyorum. O da şu: Sosyal medya platformu dediğimiz şirketleri, sadece alelade birer şirket olarak değerlendirmek eksik olur kanaatindeyim. Artık bu alanlar, ticaret alanları -Amazon'un kurduğu gibi sanal marketçilik mi diyelim, sanal ticaret dünyası mı diyelim- bu şirketler ayrı birer devlet gibiler aynı zamanda; faaliyet gösterdikleri tüm ülkelerde hem varlar, hem yoklar. O var olma ve yok olma arasındaki çizginin kurallarını çok hassas bir şekilde vatandaşlarının da özgürlük alanlarını mümkün olduğunca kısıtlamadan belirleyecek olansa Türkiye Büyük Millet Meclisi. Dediğim gibi bu bakımdan, bu şirketleri de aynı zamanda ayrı birer var ve yok gibi olan ama içinde bulunup yaşadığımız bu platformları temsil eden kuruluşların da birer ayrı devlet gibi kabulünden hareketle bir bakış açısı geliştirmemiz gerekir diye düşünüyorum.