KOMİSYON KONUŞMASI

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Çok teşekkür ediyorum, çok bilgilendik. Ben şahsen, bizzat sizin meslek alanınızda olmasam da yerel yöneticilik yapmış birisi olarak çok faydalandım, teşekkür ediyorum. Önerilerinizi de çok benimsedim, birçoğunu, buna değinmek istedim aslında kısaca, fazla da vaktinizi almadan.

Öncelikle bu kamu binaları niye denetlenmesin ya da niye yapı denetim kapsamı dışında. Ya, bakın, Türkiye'de biliyorsunuz bir Varlık Fonu var; Türkiye Varlık Fonu, bağımsız denetim şirketi tarafından denetleniyor. Yani "Devlet denetlenemez." diye bir şey yok, denetlenebiliyor. Yani, bu ne kadar doğru, ne kadar yanlış o işin siyasetine girmeyeceğim ama yani normalde Sayıştayın denetlemesi gerekirken bağımsız bir denetim kuruluşuna, bir kanunla yetki verilmiş Sayın Cumhurbaşkanlığına, böyle bir yetki var, kullanılıyor.

Şimdi, yapıların... Zaten kabul edemediğim şey şu: Yani, bir yapının kime ait olduğundan daha çok -yani kamuya mı özele mi ait olduğundan daha çok- o yapının içinde insan yaşıyor olması, insan varlığı önemli; dolayısıyla, onun denetlenmesi... Kamu denetlenmesin, şey denetlensin ayrımını ben kabul etmiyorum. Yani, Yapı Denetimi Hakkında Kanun varsa kamu binaları da o kanun kapsamında yer almalıdır, mutlaka böyle olmalıdır diye düşünüyorum açıkçası. Çünkü böyle olmayınca kamu kendi fen işleri, işte ilgili birimleri tarafından yapının kendi denetimlerini yapıyor, bunun da ne derece sağlıklı bir süreç olduğu da tartışılır. O nedenle -biliyorsunuz- şimdi yine şey diyeceğim, imar barışında Yapı Kayıt Belgesi verilen yapılara, geçen de ondan sonra bir kanunla yapı denetim firmalarınca hazırlanacak güçlendirme projeleri yapılabilir, güçlendirilebilir diye bir hüküm geldi. Orada da yapı denetim firmalarınca dendiği için kamu binalarını kapsamıyor, yani sonuçta kamu binalarını denetleyemeyen yapı denetim firmaları, kamu binalarının yapı kayıt belgelerinin ya da güçlendirilmelerine yönelik bir işlem de yapamaz. Bunun mutlaka düzenlenmesi, Yapı Denetimi Hakkında Kanun'un kamu binalarını da kapsar... Çünkü kamuya ait yapı ve tesisler Yapı Denetim Sistemi'ne dâhil değildir diye bir hükmü var. Onun düzenlenmesi gerekir.

NECİP NASIR (İzmir) - Düzenleme yaptık Hocam onda. Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu yaptı.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Gelecektir herhâlde, düzenleme yapıldıysa.

NECİP NASIR (İzmir) - Üç dört ay önce geçti.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Hayır.

NECİP NASIR (İzmir) - Kamuya, dışarıdan denetim firmalarından hizmet alabilir diye bir yasa çıkardık.

YAPI DENETİM VE DEPREM MÜHENDİSLİĞİ DERNEĞİ GENEL BAŞKANI NAZMİ ŞAHİN - Geçici 21'inci madde eklendi, Geçici 21'inci maddede imar barışına girmiş binaların güçlendirilmesi... Yani, Geçici 21'inci madde 3194'e eklendi. Yani ya güçlendirme olacak binalar yapı denetime e-dağıtım sisteminden girecek.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Kamular...

YAPI DENETİM VE DEPREM MÜHENDİSLİĞİ DERNEĞİ GENEL BAŞKANI NAZMİ ŞAHİN - Yok, kamu değil, imar barışına girmişler.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Tamam, ben de onu söylüyorum. İmar barışına girmiş yapıların güçlendirilebilmesi için yapı denetimi firmalarından güçlendirme projeleriyle yapılarak güçlendirme yapılabilir. Kamu binalarını kapsamıyor, kapsamıyor kamu binalarını.

NECİP NASIR (İzmir) - Üç dört ay önce getirdik, onu paylaşayım sizinle.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - E paylaşın yani.

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Kamu binalarının kendi denetim şirketleri var.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Ya, işte ben de onu diyorum, o sağlıklı bir denetim olmuyor sonuçta.

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - O da onu söylüyor "Orayı da bize verin." diyor zaten.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Ben de aynı şeyi söylüyorum.

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Versinler mi?

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Efendim...

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Yani, kamu binalarının denetimini de yapı denetim şirketlerine mi versinler?

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Evet. Yapı Denetim Kanunu varsa ortada, kamu binalarının da o denetim kapsamına ve periyodik denetimlerin kapsamına alınması gerekir diye düşünüyorum.

Teşekkür ederim.

BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Evet, buyurun.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Bir şey daha var... Şu yapı kimlik kılavuzu son derece yerinde, zaten Sayın Başkan da bu konunun üzerinde duruyor anladığım kadarıyla. Bir bina kodu ve adres kodu diye bir sistem de getiriliyor mekânsal adres kayıt sistemi uygulamasında. Aslında, onun içerisinde bina kodu ve o kodun içerisinde mekânsal adres kayıt sisteminin tanımlanabileceğini düşünüyorum.

BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Tabii, orada bir kavram kargaşası olmasın. Bizim, yapıların, Yapı İşleri Genel Müdürlüğümüzle de görüştüğümüz, aynı zamanda da Nüfus ve Vatandaşlık İşlerinin mekânsal adres kayıt sistemi yani MAKS'ın tamamlanmasını bekledikleri konu, her binanın girişinde bir karekod olması, binanın bütün teknik bilgilerinin, ruhsat bilgilerinin hatta mümkünse arama kurtarmada faydalı olacak şekilde mimari kat planlarının içinde bulunduğu bilgilerin ulaşılabilir olmasıydı. Sizin bahsettiğiniz, daha çok kullanıcıya yönelik, kullanma kılavuzu şeklinde. Bizim dediğimiz bina kimlik belgesi gibi, bina kayıt sistemi gibi bir sistem. Kullanıcı kılavuzu da tüketiciye yani binada oturan maliklerin daire içerisindeki bütün eklentilerin, her türlü donanımın, işte garanti sürelerini, garanti şartlarını, üretici firmaların bilgilerinin içinde olduğu, daha çok tüketici haklarını korumaya yönelik bir çalışma sizinki. Belki entegre edilebilir, belki entegre edilmez daha güzel olur entegre edilmezse. Bütün satışlarda bu bilgilerin de dâhil olduğu bir zorunluluk, belki bir düzenleme getirilebilir. Onu ayrıca sizinle birlikte değerlendiririz. Onu biz ayrı tutuyoruz yani yapı kullanma kılavuzuyla bizim bina kayıt sistemindeki karekodlu sistem, binanın taşıyıcı sistemi, ruhsatı vesaire, deprem performansı, ruhsata aykırı eklerinin olup olmadığı, bütün binanın yapısal anlamdaki geçmişi, kat planlarıyla beraber, arama kurtarma, Allah korusun öyle bir ihtiyaç olduğunda onu yansıtan sistem farklı, sizin bahsettiğiniz sistem farklı.

Evet, buyurun.

YAPI DENETİM VE DEPREM MÜHENDİSLİĞİ DERNEĞİ GENEL BAŞKANI NAZMİ ŞAHİN - Şimdi, Sayın Vekilimin sorusuna cevap vereyim. İmar barışıyla ilgili sordunuz. İmar barışı tamamen bizle alakalı bir konu değil, hani yapı denetimle alakalı bir konu değil.

Kimlik belgesiyle ilgili de zaten -ben teşekkür ediyorum önce Sayın Vekilim güzel cümleniz için- biz de elimizden geleni yapacağız, bizim sunum bitti onu ben size takdim edeceğim. Ne zaman isterseniz de tekrar gelirim.

Siz bir şey ekleyecektiniz.

YAPI DENETİM VE DEPREM MÜHENDİSLİĞİ DERNEĞİ YÖNETİM KURULU ÜYESİ TUNCAY SAKİNCİ - İmar barışı kapsamında güçlendirilmesi gereken yapılarda yine yapı sahibinin talebi üzerine yapılacak bu. Burada bir açıklık var. Yani yapı sahibi binanın güçlendirilip güçlendirilmeyeceğini nereden bilecek? Burada kavram karmaşası var. Ayrıca kentsel dönüşümün önünü tıkayan sebeplerden bir tanesi de yine imar barışı. İmar barışı kapsamında 4 katlı bölgede 6 kat izni alan bir yapının kentsel dönüşüme girip tekrar 4 kat yapılması gerekiyor. Yapı sahibi 6 kata kat mülkiyeti tapusu almışsa yapısını niye yıktırsın? Bununla ilgili yasal bir düzenlemenin gelmesi lazım ki kentsel dönüşümün önünü tıkayan nedenlerden bir tanesi ortadan kalksın.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Ama, tabii, orada şöyle bir şey var biliyorsunuz. O geçici 16'ncı maddeyle 3194 sayılı Kanun'a eklenen...

BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Mevcut hâliyle güçlendiriyor. Mevcut gabarisiyle. Yani bir imar planına bağlı kalmamız, kendi gabarisi...

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Kentsel dönüşüm uygulaması olursa projesi katılma zorunluluğu getiriyor ona da. Yani, yok benim yapı kayıt belgem var, katılmıyorum diyemiyor. Ona katılmak zorunda.