KOMİSYON KONUŞMASI

ERHAN USTA (Samsun) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Başkan, değerli arkadaşlar; ben de öncelikle 2021 yılının Komisyonumuz açısından başarılı, hayırlı bir yıl olmasını temenni ederek sözlerime başlıyorum, Varlık Fonunun değerli yetkililerine de Komisyonumuza hoş geldiniz diyorum.

Şimdi, Sayın Başkan, bu rapor bizim elimize "gizli" ibaresiyle geldi, Varlık Fonuna ilişkin, hem kendisine hem de alt şirketlerine veya fonlarına ilişkin rapor bizim elimize "gizli" ibaresiyle geldi. Tabii, biz bunun nedenini anlayabilmiş değiliz. Şimdi elimizde kanun var, Varlık Fonu Kanunu'nda denetim şekli belli. Yani, burada, normal şartlarda, bir bağımsız denetim firması tarafından denetim yapılması... Bağımsız denetim firmalarının denetimlerinin de bugüne kadar gizli olduğunu ben hiç görmedim, normal şartlarda bunlar denetlenen şirket tarafından yayınlanır, Varlık Fonunun "web" sayfasında, zannediyorum, zaten rapor da herhâlde yok şu an itibarıyla.

İkinci usul nedir? Bu denetim raporunu da esas alarak nitelikleri belli olan 3 uzman tarafından bunun denetlenmesi, sonra da Plan ve Bütçe Komisyonuna gelmesi. Kanunda söylenen şey bu. Burada, kanunda, bu denetimin gizli olmasına ilişkin herhangi bir kısıtlayıcı hüküm yok. Ancak burada, şimdi, şöyle bir usul geliştirilmiş, bağımsız denetim firması denetimini yapıyor, daha sonra bu konuyla ilgili olarak Devlet Denetleme Kurulu Sayın Cumhurbaşkanı tarafından "Beni denetle." diye görevlendiriliyor. Öyle de enteresan bir durum var, yani denetlenecek yer de denetleyen de denetlenen de Sayın Cumhurbaşkanı bir anlamda. Şimdi, Devlet Denetleme Kuruluna bu görev veriliyor, onun koordinasyonunda, değişik kurumlardan 3 değerli uzman tarafından bir rapor ortaya çıkartılıyor. Şimdi, buraya kadar tamam. Biz ne yapacağız? Biz de bütün bunları esas alarak 84 milyon adına denetim görevimizi yapacağız ve burada birtakım fikirlerimizi aktaracağız, kamuoyuyla paylaşacağız, çünkü tutanaklar var, gizli bir oturum değil. Şimdi, böyle bir durumda -bu rapor gizli- bu rapordaki hangi bilgiyi verirsek biz suç işlemiş oluruz, hangi bilgiyi vermezsek suç işlemiş olmayız? Yani biz burada neyi denetleyeceğiz, görüşümüzü nasıl ifade edeceğiz? Ya, şimdi bizden ne söylememizi bekliyorsunuz Sayın Başkan? Yani, burada "Şu kadar kâr var, bu kadar zarar var, bu kadar borcu olmuş. Güzel işler yapılmış, yanlış işler yapılmış." diye, şu elimize gelen kocaman rapordaki bir kısım bilgileri paylaştığımızda biz suç işlemiş olacak mıyız olmayacak mıyız, biz bunu bilmiyoruz. Bunu bilmeden burada -yasak savmak bile değil, hani bazı şeyler yasak savmak adına yapılır- böyle bir denetim yapacağız. Bu, yani, hayatın olağan akışına aykırı, bütün evrensel kurallara aykırı bir durum. Bilmiyorum arkadaşlar ne düşünürler.

ABDÜLLATİF ŞENER (Konya) - Yasama dokunulmazlığı var.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Fezleke gelir.

ERHAN USTA (Samsun) - Yasama dokunulmazlığı filan yok Türkiye'de, kürsüdeki şeyden dolayı fezleke gidiyor insanlara veya milletvekilliğim bittikten sonra ben niye uğraşayım yani böyle bir şeyle?

Dolayısıyla burada bir karartma var, Sayın Cumhurbaşkanı tarafından veya Cumhurbaşkanlığı tarafından yapılmış, denetimin bir karartması var. Nasıldır bu? Normal, zaten bunlar bile... Biliyorsunuz, biz burada çok tartıştık bunları Plan ve Bütçe Komisyonunda -bu kanun çıkartılırken ben Plan ve Bütçe Komisyonu üyesiydim- bu denetimin zaten yetersiz olduğunu söylüyorduk. O zaman, zar zor, bu, en azından bu şekilde anlaşılmıştı. Sayıştay denetimine filan Hükûmet razı olmadı ama şimdi geldiğimizde, bu denetimin bile yapılamadığını, fiilî olarak böyle bir denetimin yapılamadığını görüyoruz. Dolayısıyla, Plan ve Bütçe Komisyonu denetimini de şu anda biz konuşacağız ama ne konuşacağız, onu ben de bilmiyorum, yani ne kadar bunu konuşabiliriz...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Peki, teşekkür ediyorum.

ERHAN USTA (Samsun) - Bitiriyorum Sayın Başkanım.

Şimdi, burada, dolayısıyla, gizli olmayan bir husus Devlet Denetleme Kurulunun çalışma prensiplerinden dolayı bir gizlilik zırhına büründürülmüştür, bu son derece yanlıştır. Aslında, bence, bu görüşmeyi bugün yapmamak lazım. Zaten Ekim 2020'de olması gerekiyordu bu, bugüne kadar gecikmiş. Bu konu çözüldükten sonra, bu raporun üzerindeki gizlilik ibaresi kaldırıldıktan sonra ancak bu görüşülebilir. Yoksa burada siz bir şey söylersiniz, biz bir şey söyleriz, ancak 84 milyon adına Parlamentomuzun bir denetim faaliyetini yerine getirmemiş oluruz. Bu son derece yanlış bir durumdur. Bu durumun düzeltilmesi gerektiğini düşünüyorum.

Usule ilişkin son husus da şimdi, yönetim kurulu üyelerinden -Sayın Genel Müdür Yönetim Kurulu Üyesi ama- tabii Sayın Cumhurbaşkanının burada olmasını beklemiyoruz, onu zaten talep etmek bile nezaketsizlik olur çünkü bütçesine bile gelmiyor ama diğer yönetim kurulu üyelerinin herhâlde burada olması gerekir çünkü temel karar mercisi. Şimdi, birazdan Sayın Genel Müdür söyleyecek, "245 milyar dolarlık bir fon büyüklüğümüz var, aktif büyüklüğümüz var." diyecek. Yani 245 milyar dolara, bu milletin parasına bir anlamda tahakküm eden demeyeyim de onunla ilgili kararları veren yönetim kurulundan arkadaşların, Cumhurbaşkanımızın dışındakilerin burada olması beklenir, bu da normal bir beklentidir. Bu şartın da... Az önce tanıtıldı, yönetim kurulu üyelerine rastlayamadık. Bunda bir eksiklik olduğunu düşünüyorum.

Bütün bu eksiklikler ve noksanlıklar tamamlandıktan sonra bu görüşmenin yapılmasının ben milletimiz adına faydalı olacağını düşünüyorum.

Teşekkür ederim.