KOMİSYON KONUŞMASI

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Çok teşekkür ediyorum Başkanım.

Ben de öncelikle bugünkü KİT görüşmelerinin, TKİ için daha verimli çalışmalara, daha güzel çalışmalara vesile olmasını dileyerek başlamak istiyorum. Sayın Genel Müdüre de -Temmuz ayında atandı ama- görevinde başarılar diliyorum. Yani bugünkü görüşme ve toplantılarda da -öyle gözüküyor ki- bundan sonra çok daha iyi sonuçlarla karşılaşacağız, bunu umuyor ve bekliyoruz.

Tabii, özellikle bu piyasa takas fiyatı ve ÜFE fiyatlama konusundaki bu iki konudaki seçenek ve bunun Kurum üzerine getirmiş olduğu bazı külfetler konuşuldu ve sonuçta bununla ilgili gerekli işlemler yapılmış, raporlamalar da yapılacak, Sayın Başkana gelecek. Sayın Başkan, KİT Komisyonu adına bunu sizden istediler; burada önemli olan kamu kaynaklarının israfının önlenmesi. Tabii, nedir, ne değildir, bu kararın verilmesinde bir eksiklik var mıdır? Çünkü karar vermek aslında bu tür kurumlarda kolay bir şey değildir, karar, geleceği ilgilendiren bir konudur, gelecekse belirsizliklerle alakalıdır. Onunla ilgili de hakkaniyetle ilgili olarak gerekli takibatlar mutlaka yapılıyordur çünkü bizim açımızdan bu son derece önemli bir husustur. Sonuçta kamu kaynakları ve o kaynakları korumayla, onların denetim ve takibini yapmayla da bizler burada millet tarafından görevlendirilmiş olan milletvekilleriyiz. Onun için, içimiz rahat, bugüne kadar yapılanlar yani o geçmişte yapılandan dolayı değil, takibi anlamındaki yapılanlar ve yapılacak olanlar konusunda onunla ilgili teşekkür etmek istiyorum.

Mali tablolarla ilgili bir iki şey söyleyeceğim ama tabii, burada bize sunulan, takdim edilen mali tablolar tek düzen muhasebe sistemine göre hazırlanarak verilen mali tablolar. Maden işletmeleri, Türkiye finansal raporlama standartları IPRS'ler gereğince de raporlanması gerekiyor. Yine, benim de bildiğim kadarıyla TKİ de bu raporlamaları yapıyor. Ben bu TFRS'ye göre hazırlanmış en son mali tablolardan istiyorum, burada sizden bir talebim bu.

Bunlar, özellikle TFRS'ye göre hazırlananlar ile bize takdim edilen tek düzen muhasebe sistemine göre verilen finansal raporlar arasındaki temel farklılıklar ve bunların nedeni belli kalemler açısından, eğer bunu da bir ek olarak buna ilave ederseniz memnun olurum. Değilse iki mali tabloyu karşılaştırarak onu görürüz. Bunu şunun için diyorum: Kurumun sonuçları açısından yaklaşımınızı anlama açısından diyorum, böyle bir ilave yaparsanız.

Ben bir iki kalemde... Ama onu söylemeden önce özellikle faaliyet sonuçlarını gösteren gelir tablolarının bizim Sayıştay raporlarındaki sunumu hep özete gitmeye başladı son zamanlarda, bunu ben birkaç defa dile getirdim ama bu tablolar tabii daha önceden basıldı. Çünkü bazı gelir kalemleriyle, bilançodaki varlık ve kaynak kalemlerini ilişkilendirme noktasında detayı göremeyince zorlanıyoruz. Yani bundan sonraki raporlamalarda gelir tablolarını hiç olmazsa o standart şekliyle o alt ana başlıklarında grup adlarıyla değil de diğer defterikebir düzeyinde verilmesi biraz daha bizim değerlendirmelerimize katkı sağlayacak diye düşünüyorum. Burada bir iki kalemle ilgili, yine o detayları göremediğimden dolayı... Gelir tahakkukları aslında toplam içerisinde çok olmasa da rakamsal olarak önemli rakamlar. Gider tahakkukları da var ama bu gelir tahakkukları genellikle nereden doğuyor? İşin doğrusu onu görmek istedim. Biliyorsunuz bunlar dönemler arasında faaliyet sonuçlarına da yansıyan konular.

Kıdem tazminatları, anladığım kadarıyla mali tablolara yansıtılıyor, önemli ölçüde işçi çalıştıran bir kurum açısından aslında bu önemli. Birçok kamu iktisadi teşebbüsümüz maalesef bunu tek düzende böyle bir zorunluluk olmadığı gerekçesiyle almıyorlar ama bunlar, mali tablolar açısından faaliyet sonuçlarını sağlıklı değerlendirme açısından son derece önemli.

Bu maliyet sistemiyle ilgili aslında benim soracağım bir soru vardı ama bu arada da böyle bir konuşma imkânı oldu. O sistemle ilgili gerekli çalışmalar yapıldı ki ben bundan bir önceki KİT toplantısında da bu konuyu gündeme getirdiğimi düşünüyorum. Çünkü daha evveliyatında biraz maliyetler konusunda, özellikle de yönetim bazlı, yönetime katkı sağlayacak maliyet sistemleri konusunda kurumda bir eksiklik vardı.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sayın Vekilim, söyleyin biz de duyalım.

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Maliyet sistemi yani oradaki maliyet sisteminin yönetim amaçlı, yönetim maksatlı olarak yeniden ele alınması. Şu anda bir maliyet sistemi var, maliyetler hesaplanıyor. Onda şu an herhangi bir şüphe görünmüyor, Sayıştayın da öyle bir tespiti de yok ancak yönetim maksatlı kullanılması bazı kararların alınmasında, finansal kararların alınmasında katkı sağlayacak diye düşünüyorum ve onu da arada konuştuğumuzda...

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Hangi kararlar, aksayan kısım nedir?

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Ya Deniz Bey.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Biz de duyalım diye söylüyorum.

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Ben de onu söylüyorum, diyorum ki: Yönetim bazlı maliyet sistemleri, maliyet karar destek sistemleri oluşturulmasının kurum açısından katkı sağlayacağını ve kurum yetkilileri de bu konuda önemli çalışmalar yaptıklarını ve bu sistemin önemli ölçüde katkı sağladığını söylediler yani onu ifade etmek istiyorum. Daha önceki toplantılarda da bu konuyu gündeme getirmiştik. Bu, kurumun finansal bilgi üretme ve bu bilgiyi karar almada kullanmasında katkı sağlayacak bir husus, daha da iyileştirilmesi için ifade etmeye çalıştığımız bir husus.

Ben, tekrar bu çalışmaların, kurumun verimliliği, kârlılığı açısından katkı getireceğini ifade ediyorum. Çok güzel katkılar yapıldı, değerlendirmeler yapıldı ve bunlar mutlaka kurum yöneticileri tarafından da dikkate alınacak, gerekleri yerine getirilecektir diyor, çok teşekkür ediyorum.

Hayırlı uğurlu olsun.