| Komisyon Adı | : | (10 / 3200, 3361, 3362, 3364, 3365) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 17 .02.2021 |
ULAŞ KARASU (Sivas) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Öncelikle Genel Sekreter Yardımcımız ve Daire Başkanlarımıza çok teşekkür ediyorum.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - Çok özür diliyorum.
Aslında ikinci bölüm olarak; üstadımızın söylediği, Sayın Vekilimizin söylediği, Mustafa Bey'in de söylediği "Bizden ne istiyorsunuz?" bakımından talep edilen konulara söyleyecek taleplerimiz de vardı, bunları program içerisinde zikrettik aslında ama tekrar edildiği için müsaade ederseniz, çok özür diliyorum Sayın Vekilim, Gürkan Bey onlara cevap versin, onlar da...
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Burada var, mevzuat düzenlemeleri ve diğer talepler olarak.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - Net olarak söyleyelim, şimdi söyleyelim tekrar.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR VE ŞEHİRCİLİK DAİRE BAŞKANI GÜRKAN AKGÜN - Var, kritik birkaç şey var, az önce konusu geçti Yapı Kayıt Belgesi'yle ilgili işte, cevap geldi mi gelmedi mi? 20 Şubatta ve 26 Haziranda yazdığımız yazılar, resmî yazılar; cevabını alamadığımız bir şey var. Gelirse biz de planlama süreçlerinde bu verileri kullanırız elbette bunu bilgi olarak söylemek istedim.
İkincisi; mevzuata yönelik orada somut taleplerimiz var. Biz, yarın nerenin riskli alan ilan edileceğini, nerenin rezerv yapı alanı ilan edileceğini bilmiyoruz; ne büyükşehir belediyelerinden ne de ilçe belediyelerinden bu süreçte görüş alınmıyor. Biz, bu süreçler içerisinde ilan ve planlama süreçlerinde Büyükşehirin, ilçe belediyelerinin yetkili ve etkin olmaları gerektiğini özellikle planlama süreçlerinin Mecliste de tartışılıyor olması gerektiğini söylüyoruz çünkü bu şekilde parça parça yapılan riskli alan ilanları, rezerv yapı ilanları ve bu alanlara yönelik planlama çalışmaları bütündeki süreçleri çözemiyor. Bu; genel, zaten her ortamda söylenen temel tespitler, buna ilişkin de orada aslında somut mevzuata ilişkin önerilerimiz de var. Yine de yönetmelik, işte Otopark Yönetmeliği, Güçlendirme Yönetmeliği'yle ilgili zaten Bakanlığa sunduğumuz çeşitli raporlar var; onları sizlere, sizin Komisyonunuzda da şimdiye kadar oluşturduğumuz raporları da yine bir doküman hâlinde sunacağız.
Teşekkür ederim.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Teşekkür ederiz.
Evet, Sivas Vekilimiz Ulaş Karasu...
Buyurun Sayın Vekilim.
ULAŞ KARASU (Sivas) - Teşekkür ediyorum Başkan.
Ben 23 Haziran seçimlerinden önce Avcılar Bölgesi'nde çalışmalara katılmıştım -Avcılar Belediye Başkanımız burada- o dönem o bölgede yanlış hatırlamıyorsam 3 mahallede ciddi anlamda imar sorunları vardı: imar yoktu ve Belediye Başkanımızın büyük mücadelesi sonunda -tam olarak bilmiyorum ama- imar sorunları çözüldü galiba ya da çözülmeye devam ediyor.
İstanbul genelinde imar sorunu yaşayan mahalle sayısı kaçtır -Yani yirmi yıl oldu Kocaeli depreminden bu yana- İstanbul'da hâlâ mahallelerde imar sorunu çözülebilmiş değil -özellikle Belediye Meclisinde, Büyükşehir Belediye Meclisinde- imar sorunuyla ilgili ciddi sorunlar yaşanıyor; bu mahallelerin sayısı kaçtır ve bu mahalleler hangi ilçelerde bulunmaktadır? Onu öğrenmek istiyorum.
Bir de KİPTAŞ tarafından yapılan konutlarda arsa sahiplerine verilen dairelerle kendisi tarafından satışı yapılan daireler arasında herhangi bir kalite farkı var mıdır? Bunu öğrenmek istiyorum.
Şimdi, kentsel dönüşümle ilgili üst limit 200 bin liraya çıkarıldı kredilerde; bir kişi on yıl kredi kullandığı takdirde... Kentsel dönüşüme girecek binalar daha çok emekli vatandaşlarımızın oturduğu bölgeler ya da kiracılarımızın oturduğu bölgeler, buralarda aylık ödemeler 3 bin lira civarında tutuyor yani 200 bin lira kredi kullanan bir vatandaşın aylık 3 bin lira para ödemesi gerekiyor. Şimdi, bugünkü maaşlar noktasında, emekli maaşları ya da asgari ücret noktasında düşündüğümüzde zaten vatandaşlarımızın bu şekilde kentsel dönüşümü kendilerinin yapma şansı ortadan kalkıyor. Bununla ilgili, asıl siyasetin, bizlerin çözmesi gereken en önemli konu bu. Yani bu miktarı düşüremediğimiz müddetçe, vatandaştaki yükü azaltamadığımız müddetçe biz kentsel dönüşümde başarıyı yakalayamayız; gözüken nokta bu. Özellikle, bu mahallelerdeki imar sorunları hakkında bilgi almak istiyorum.
Teşekkür ediyorum.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR VE ŞEHİRCİLİK DAİRE BAŞKANI GÜRKAN AYGÜN - Şöyle: Net bir sayı veremem çünkü imar planlarıyla ilgili süreçler tabii yargıyla da alakalı olduğu için kimi yerlerde plan iptalleri söz konusu oluyor, oralarda imar sorunu yaşanabiliyor. Daha önceden yapılmış imar planlarının çerçevesinde özellikle afet ve dönüşümü esas alarak orayı dönüştürebilecek şekilde çalışmadığını görebiliyoruz. Yani "Şu kadar mahallede sorun var, şu kadar mahallenin sorunu çözülebiliyor." diye net bir şeyden bahsetmek mümkün değil ama İstanbul'un geneli itibarıyla bazı imar planlarının dönüşüme imkân verdiğini, süreç içerisinde de belirli plan notlarıyla özellikle bu ada bazında birleşmeler, birleşme sonrasında dönüşümün gerçekleşmesiyle belirli bonus imar artışları verilmesi, bunların çalıştığı yerler, bölgeler var, rayiç değerleri düşük olduğu yerlerde çalışmadığı bazı yerler var. Bunun bir performans değerlendirmesini aslında biz oluşturmuş durumdayız. Şimdi, o alanlara yönelik de hangi bölgelerde bu nazım imar planı çalışmaları yapılacak, onu da program hâlinde oluşturmuş durumdayız. Örneğin, önümüzdeki ay önemli bölgelerimizden biri Avcılar'ı, Esenyurt bölgesini, iptal edilen planları Meclise sunacağız, sonrasında, Ataşehir bölgesini, İçerenköy bölgesini Meclise sunacağız, Pendik Kavakpınar bölgesini önümüzdeki ay... Yani peyderpey bu alanları Meclisin gündemine getireceğiz, özellikle de bu iptal olan kısımları ki vatandaşın orada bir anlamda imar sorunu çözümlenmiş olsun.
39 ilçede de problem olan bir yer var onu söyleyebiliriz yani; o yüzden, şu öncelikli, bu geride, ileride demek biraz sübjektif bir yorum olur şu anda.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - 2'nci ve 3'üncü soruya Onur Bey cevap verecek.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR A.Ş. GENEL MÜDÜRÜ ONUR SOYTÜRK - Şimdi, KİPTAŞ'ın yapmış olduğu kentsel dönüşüm uygulamalarıyla ilgili bir sorunuz vardı Sayın Vekilim. Önceki dönemde başlayan projelerde, Zeytinburnu Locamahal Proje'sinde müteahhide kalan dairelerle hak sahipleri arasında farklı imalatlar var, Bayrampaşa'da Sağmalcılar Cezaevinin olduğu alandaysa üretilen konutların tamamı vatandaşa veriliyor ve aynı standartta ancak bu dönem başlamış olduğumuz kentsel dönüşüm projelerinden Eyüp Yeşilpınar Projesi, Bağcılar ve Beylikdüzü projelerinde müteahhide ya da KİPTAŞ'a kalanlarla vatandaşlara verilenler aynı nitelikte. Bu, bizim bir ilke kararımız, yapmış olduğumuz projelerde vatandaşa verilen dairelerin niteliğini yatırımcıya kalanla aynı standartta tutmayı amaçlıyoruz.
2'nci sorunuz, aslında Bedri Bey'in de konuşmasında da geçmişti konu. Vatandaşın borçlanma kapasitesinin tariflenmesi; biz bununla ilgili yapmış olduğumuz projelerde vatandaşların borçlanmasını asgari ücret tutarının altında ödeme koşullarıyla sağlayabilmeyi amaçlıyoruz. Bu, bizim size vermiş olduğumuz sunumda da ekranda gördünüz şeyde var. Burada, uygulamamızda özellikle, İBB'nin ve KİPTAŞ'ın garantörlüğünü kullanarak özellikle bankalar nezdinde kredibilitenin düşürülmesini amaçlıyoruz. Tayfun Bey sunumu ilk yaptığında bunu kredibilitesi olmayan, krediye uygun olmayan hak sahiplerini bizim kefaletimiz ve garantörlüğümüzde onların risk puanlarını kendi üzerimize alıp kredi alabilmelerini, artı, süreçle ilgili 6306'ın vermiş olduğu faiz sübvansiyonunun dışında uygun finansman olanaklarını sağlayabilmek amacıyla yapmış olduğumuz çalışmalardan bahsettik.
Otoparklarla ilgili hakeza, otopark ücretleri sizin söylediğiniz, aylık 3 bin TL ödeme çıkmasının ana sebeplerinden birisi. Çünkü Mustafa Başkan da söyledi, ada bazlı kentsel dönüşüm yapmaya çalıştığınızda yaklaşık 40 metrekare her bir vatandaş için inşaat yapmak zorundasınız; bu da minimum 50 bin lira daire başına bir ödeme senaryosu gerektiriyor. Siz 150 bin lira borçlanıp 2.300 lira ödeyeceğiniz yere 200 bin lira borçlandırıp 3 bin liraya çıkıyor vatandaşın borçlanma tutarı ki orada bir matematik var ve kritik bir eşik. O yüzden, az önce konuşuldu, bu Otopark Yönetmeliği'nin bu anlamda irdelenmesi, kamunun buradaki otoparklarla ilgili nasıl bir işletme modeli ya da yatırım modeli geliştirebileceğinin tariflenmesi gerekiyor. Biz, bu konuyla ilgili çalışmaları ve araştırmaları sürdürüyoruz. Şu anda size sunulabilecek ayrıntıda, kesinlikli bir şey olmamakla birlikte önümüzdeki dönemde bunlarla ilgili de yapmış olduğumuz çalışmaları inşallah başarıyla sonuçlandırır, sizlere de sunarız.