KOMİSYON KONUŞMASI

ULAŞ KARASU (Sivas) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Aslında bu kanun teklifine baktığımızda ülkemizin ne duruma geldiğinin ve nasıl yönetildiğinin en güzel örneklerini görüyoruz. Bayındırlık ve İmar Komisyonu olarak kuzu ve oğlakların küpesini konuşuyoruz. Yani torba kanunlarla ülkenin ne şekilde yönetildiğinin en güzel göstergesi bu.

NECİP NASIR (İzmir) - "Yolda yakalanıyor." dediler ya işte Ulaştırma Komisyonuna giriyor.

BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Yani araçtayken...

İSMET TOKDEMİR (Hatay) - Ulaş, onlar da yolda yürüyor ya.

ULAŞ KARASU (Sivas) - Bizimle ilgili o zaman...

BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Siz bu maddeye karşı değilsiniz değil mi?

ULAŞ KARASU (Sivas) - Yok, o maddeye karşı değiliz.

BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Tamam.

ULAŞ KARASU (Sivas) - O maddeye karşı değiliz ama bunu konuşması gereken bu Komisyon değil, yani bunu hepimiz biliyoruz.

BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Aslında bu maddeyi gördüğümde yani bugüne kadar çoktan çözülmesi gereken bir konu olduğunu gördüm. Yani biz de hayvancılık bölgesinden geldik sonuçta.

Buyurun, devam edin.

ULAŞ KARASU (Sivas) - Şimdi, tabii ki -birçok arkadaşımızın konuştuğu gibi- 2'nci maddeyle ilgili düşüncelerimi ifade edeceğim öncelikle. Görünen, bu 2'nci maddenin gelmesinin nedeni, ihale verdiğiniz firmanın yeterli kredi limitinin, yeterliliğinin olmadığını gösteriyor. Buna Karayolları kefil olduğu hâlde Karayollarının da bu kefaletinin yetmediği ve Ulaştırma Bakanlığının buraya kefil olması talep ediliyor. Tabii ki bununla ilgili az önce arkadaşlarımız söyledi hangi projeler için bunlar verilecek, hangi projeler için kullanılacak bu önemli ama o konulan tarihten, 15 Marttan sonra yapılan 2 tane ihale gözüküyor bununla ilgili. Birisi, Aydın-Denizli Otoyolu, diğeri Kuzey Marmara'da yapılan ihaleler. Şimdi, ben inşaat işi yapıyorum, gerçekten merak ediyorum, Aydın-Denizli Otoyolu 163 kilometreden oluşuyor, bir otoyol inşaatı. Yani otoyol inşaatı yol inşaatlarının en üst grubudur. Ben ihaleyi alan firmanın kendi internet sitesinden firmayı inceledim. Firmanın yapmış olduğu en metrajlı yol inşaatı, 70 kilometre duble yol yapmış; yani kendi internet sitesinden bu şekilde gözüküyor. Şimdi, 70 kilometre duble yol yapan bir firmaya 163 kilometrelik bir otoyol inşaatı nasıl veriliyor? Yani bu yeterlilikler nasıl sağlanıyor? Bu ihaleler nasıl yapılıyor? Bu ihaleler nasıl veriliyor? Yani bununla ilgili normal bir "A" şahsının bir firması bu şekildeki iş bitirmelerle bu ihalelere girip alma şansı var mıdır? Burada eşitliği sağlama şansımız yok bir kere.

İhaleden önce Bakanlığın bu ihaleye kefil olacağı ifade edilseydi... Bunu da biliyoruz, finans kuruluşları kefalete bakarlar, kefaletin sağlamlığına bakarlar. Kefalet ne kadar sağlamsa, ne kadar güçlüyse faiz oranları düşer. Ee, burada ihaleyi alan firmalara da bir pozitif ayrımcılık da sağlanmış oluyor. Yani başka firmalar da girebilirdi bu ihaleye o zaman ama ihalede bu konulmadığı için belki de birkaç firma elenmek zorunda kaldı.

Aslında bu teklifle Ulaştırma Bakanlığı artık yabancı kredi şirketlerinin ne yazık ki piyonu hâline dönüşecek. Ulaştırma Bakanlığı Düyun-ı Umumiye hâline gelecek. Yani bütün bakanlıklarda aynı sorunlar yaşanıyor, ne yazık ki Ulaştırma Bakanlığı da bu sürecin içinde.

Şimdi, 4'üncü ve 5'inci maddelerde yaptığımız değişiklikler de aslında... Az önce arkadaşlar dediler ki "On sekiz yıllık iktidarız." Evet, on sekiz yıldır iktidarsınız, on beş yıl önce bir özelleştirme yaptınız TÜRK TELEKOM'u özelleştirdiniz ve on beş yıldır bu ülkenin köylerini, bu ülkenin ilçelerini ne yazık ki yatırımdan, özellikle teknolojinin bu denli hızlı geliştiği bir dönemde teknolojiden uzak tuttunuz.

Bana her gün... Sivas Milletvekiliyim, 1.233 tane köyümüz var, 800 tane mezramız var ve her gün -bugün de geldi- muhtarlarımız arıyorlar "Biz Bakanlığa başvuru yaptık, baz istasyonu istiyoruz, telefonlarımız çekmiyor, TÜRK TELEKOM'un telefonları çekmiyor, internete ulaşamıyoruz, baz istasyonları yapılmıyor." diyorlar. En son, yani bu yatırımların özellikle TÜRK TELEKOM tarafından yapılmamasından dolayı şimdi burada da Evrensel Hizmet Fonu'nu oraya aktararak aslında devlet eliyle bu yatırımları yeniden yapmaya çalışacağız. Burada, şimdi, devlet bu yatırımları yapacak, bu paraları harcayacak; bunların ödemeleri yine TÜRK TELEKOM'a olacak. Burada ne yapacaksınız, mahsup mu edeceksiniz yatırılan tutarları, firmalardan mı düşeceksiniz, nasıl yapacaksınız onu da bilmiyorum.

Şimdi, teklifte yine 7'nci ve 8'inci maddede Devlet Demiryollarıyla ilgili düzenlemeler var. Öncelikle şunu belirteyim: Özelleştirmeyi TÜRK TELEKOM'dan biliyoruz, Devlet Demiryollarının yolcu taşımacılığının özelleştirilmesine kesinlikle karşıyım. Devlet Demiryollarının finansman açıkları ve bazı yatırım harcamalarının hazine tarafından karşılanmasına ilişkin uygulama 2023'e kadar uzatılıyor. Yine, teklifle Cumhurbaşkanına 2023'ten itibaren de on yıllık bir yetki tanınıyor. Bu on yıllık yetkiye ne gerek var? 2023 yılında zaten seçimler yapılacak, yani seçimlerin yapılacağı bir yılda böyle on yıllık bir yetki verilmesi bir ihtiyaç değil; ona da gerek yok.

Diğer taraftan, Devlet Demiryollarıyla ilgili ne yazık ki birtakım olumsuzluklar var, buna da değinmek istiyorum. İlgili maddenin gerekçesinde gerek yüksek hızlı trenlerin gerekse de diğer demir yolu taşımacılığının yeterli büyüklüğe erişemediğine vurgu yapılmış. Burada iki husus var: Sayın Cumhurbaşkanı her fırsatta "Ülkeyi demir ağlarla biz ördük." diye övünürken bu gerekçe sizleri zora sokmuyor mu arkadaşlar? Diğer husus ise büyüklükten kasıt kâr zarar marjı ise Devlet Demiryolları bu konuda en savurgan kuruluşların başında geliyor. Öte yandan, Devlet Demiryollarının iştiraklerine baktığımızda, yine eski adı "Raysimaş", yeni adı Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Teknik Müşavirliği yerine yüksek hakedişle aldığı işleri düşük bedelle taşere ettiği gerekçesi var. Mesela, Malatya 5. Bölge Müdürlüğü Demiryolu Hattı Haritası Yapım İşi, 10 milyon TL'ye alıyor Raysimaş, 3 milyon TL'ye taşere ediyor, bu gibi örnekler çok. Şimdi, biz bu tip örneklerle devam edeceksek biz, 2023'te de bunu 2028'e uzatmak için, yine hazine desteği vermek için yine kanunlar çıkarmak zorunda kalırız, öncelikle bu muslukların kesilmesi gerekiyor. Ayrıca Devlet Demiryolları çalışanlarından çok sayıda mesaj alıyorum, bu konuda da bilgi almak istiyorum. Demiryollarında yeni bir kanun taslağı hazırlanarak pek çok hizmetin özelleştirileceği, personelin emekliye teşvik edileceği ya da havuza alınacağı yönünde duyumlar alınmaktadır. Böyle bir çalışma yapılmakta mıdır? Yapılmakta ise hangi aşamadadır ve kapsamı nedir? Devlet Demiryolları çalışanları bu konuyu merak ediyorlar.

Teşekkür ediyorum.