| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Denizli Milletvekili Nilgün Ök ve 39 milletvekilinin, Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3519) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 07 .04.2021 |
CAVİT ARI (Antalya) - Başkanım, ben şu soruyu tekrar ederek başlamak istiyorum, tam anlayamadım: Verilen kredilerin, şu an yapılandırmaya tabi olan kredilerin yaklaşık kredilendirme oranları yani hangi orandan bu krediler verildi, oran nedir, onu biliyor muyuz? Biraz önce dediniz ki "Sabit oranlı yüzde 6" sonra da "Değişen oranlarda yüzde 22" dediniz yani bu yüzde 6'yla yüzde 22 hangi esasa göre değişiyor? Onu tam anlayamadım.
Şimdi, Tarım Kredi Kooperatifleri gerçekten çiftçimiz açısından çok önemli kuruluş. Özellikle tarımın ve çiftçinin desteklenmesi adına yerelde çiftçiye direkt uzanabilen, çiftçinin ilk müracaat kapılarından birisi. Yani bizim çiftçimiz gübresini, mazotunu, o gün gidip ihtiyacını görecek şekilde açık hesap bir vaziyetle kredilendirilmiş sistemde çalışarak giderlerini oradan karşılamakta, ürününü ürettikten sonra da satıp parasını bu şekilde ödemekte.
Şimdi, tabii, gelinen noktada kâr ve zarar dengesiyle çalışan bir kurum olduğunuzu da ifade ettiniz, dolayısıyla kâr ve zarar dengesinde kamuyu, sonuçta bir kamu şirketisiniz, gider kalemlerinizin yüksek olduğunu düşünüyor musunuz? Yani gider kalemleriniz sizce yüksek mi? Kâr-zarar dengesinde neredesiniz? Kâr mı yapıyorsunuz, zarar mı yapıyorsunuz? İdari görev alanların, idari hizmetlerdeki giderlerinizin ne düzeyde olduğunu düşünüyorsunuz? Ben onu da öğrenmek istiyorum.
Şimdi, bunun yanı sıra da bakın 2017 yılında aynı şekilde bu borçlarla ilgili bir yapılandırma yapılmış. Biz o zaman bu Komisyonda, Mecliste yokuz ancak o dönemde yapılan yapılandırmada temerrüt faiz oranı yüzde 11, şimdi ise yüzde 18; yapılandırmadan sonra yine o yapılandırmada yüzde 5, şimdi yüzde 12. Bakın, 2017, 2021 yani aradan belki üç buçuk sene geçti, yıl bazında bakarsanız dört sene gözüküyor. Bu kadar aslında kısa bir süre içerisinde faiz oranı birinde 11'den 18'e, birinde de yüzde 5'ten yüzde 12'ye çıkan bir oran söz konusu. E, şimdi bu oranlar sizin tabii bu krediyi mal etmenizle alakalı ama demek ki ülke ekonomisi bu süre içerisinde kötü bir gidişat gösterdi ve bu faiz oranlarını çiftçiden yüksek bir şekilde geri talep etmektesiniz.
Şimdi, bu kanun teklifinde sözde, yapılandırma dedik bu şeye ama şimdi bakın, nisan ayındayız, nisanın ortasına geldik, ilk taksiti ekim ayında yani altı ay sonra ödeyecek çiftçi. Zaten bakın, peşin de ödese, taksitlendirme de yapmış olsa yüzde 30'u, en düşük. Şimdi, çiftçinin parası varsa zaten bu duruma düşmemesi gerekirdi. Demek ki parası yok ve bu kadar uzun süredir de üstelik bir kredi borcu varsa, bunu ekim ayında ödemesi mümkün değil. Dolayısıyla burada yüzde 30'luk bu koşulun kaldırılmasında fayda var. Yani yüzde 30 peşinatla olaya başladığınız anda bu yapılandırmayı yapamaması anlamına gelecektir.
Dolayısıyla burada...
KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Yüzde 30'u tefeciden alacak.
CAVİT ARI (Antalya ) - Evet, yüzde 30 peşinatın kaldırılmasında bir kere fayda var çünkü siz bu yüzde 30'la başlatırsanız, anapara artı faiziyle beraber baktığınızda bu rakamlar yüksek kalemlere tekabül edecektir. Yani bunu çiftçinin bu şartlarda ödemesi mümkün değildir bana göre. O nedenle de bu yapılacak olan yapılandırmadan çok fazla bir sonuç almanın da mümkün gözükmediğini buradan ifade etmek istiyorum.
Teşekkür ediyorum.