| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Uşak Milletvekili İsmail Güneş ve 64 Milletvekilinin; Sigortacılık ile Diğer Bazı Alanlara İlişkin Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3607) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 17 .05.2021 |
KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Evet, teşekkür ediyorum.
Tabii, Anayasa Mahkemesi kararına atıflarda bulunuldu. Aslında bu ilk inceleme başlığı altında şöyle diyor Anayasa Mahkemesi: "2918 sayılı Kanun'un 93'üncü maddesinin birinci fıkrasında zorunlu mali sorumluluk sigortasına ilişkin özel bir düzenleme öngörülmüş ve zorunlu mali sorumluluk sigortası genel şartlarının Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu bakanlıkça tespit edileceği ve Resmî Gazete'de yayımlanacağı kurala bağlanmıştır. Zorunlu mali sorumluluk sigortası sözleşmesinin ana muhtevası niteliğinde olan bu genel şartlar idarenin düzenleyici işlemleri niteliğinde olup kanuna nazaran ikincil nitelik taşımaktadır." diyor ve bunu sizler de ifade ettiniz ama kanunun 1'inci maddesine bakıyorsunuz, söz konusu maddede eklenen (b), (c) ve diğer fıkralarda sürekli genel şartlar yeniden aranıyor ve bunu özellikle belirtmek istedim, bir.
İkincisi, şöyle bir endişe var: Bunun, bu sorunun ve bu endişenin de açıklığa çıkması, aydınlığa kavuşturulması gerekir diye düşünüyorum. Örneğin, taksicilerin, dolmuşçuların, otobüsçülerin, bunlar gibi binlerce esnafın trafikte uğrayacağı zararları sigorta şirketlerinin artık karşılamayacağı çünkü 2'nci maddede öngörülen gelir kaybı, kâr kaybı, iş durması ve kira mahrumiyeti gibi dolaylı zararlar kapsam dışına alınıyor.
Aynı zamanda şöyle bir endişe de var: Kaza yapan araç sahipleri araçları tamirdeyken geçici araç artık talep edemeyecekler, sigorta şirketleri de kazalı araca merdiven altı birtakım parçalar takabilecekler. Bir de bu "değer kaybı tazminatı" içerisinde yer alan "aracın piyasa değeri, kullanılmışlık düzeyi" yani kullanılmışlık düzeyini hangi kriterlere göre belirleyeceksiniz? Aracın kilometresine göre mi, aracın çalışma süresine göre mi veya buna bağlı olarak ya da modeline göre mi? Yani buna bağlı olarak gerektiğinde bir çıkma, ikinci el satılan bir parça mı takılacak kullanılmış düzeyine bağlı bir düzenleme getirirseniz? Yani bu kriterlerle ilgili ben buradan genel olarak sigortacılık mesleğiyle ilgilenenlerin bu endişelerini de belirtmek istedim. Dolayısıyla bu konulara da açıklık getirilmesini talep ediyorum.