| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Uşak Milletvekili İsmail Güneş ve 64 Milletvekilinin; Sigortacılık ile Diğer Bazı Alanlara İlişkin Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3607) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 17 .05.2021 |
KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Aslında her şey söylendi, ben, kısaca, bir katkı anlamında bazı sorular yönelterek aydınlatmaya çalışacağım.
Hepimiz gayet iyi biliyoruz ki 2019 yılında bir düzenleme gelmiş idi, o zaman bir eleştiride bulunmuştuk. Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak... Bu komite daha bize gelmeden yani Mecliste henüz kanunlaşmadan "Komiteyi topladık, komitede şöyle kararlar alındı." diye basında haberler yansımıştı. Bu da bizim burada üzerinde eleştiri getirdiğimiz bir şekildi. Bu, gerçekten üzerinde ısrarla durduğumuz bir konuydu.
Şimdi, bu bir kanun teklifi. İsmail Bey dinlerse sevinirim. Şimdi, teklifi veren milletvekili arkadaşlarım böyle bir Komitenin böyle bir değişikliğe maruz kalmasına, değiştirilmesine hangi gerekçelerle böyle bir kanıya varmışlar, bunu sormak istiyorum. Bu metin yürütmenin bir talebi midir? Öyleyse burada bir usul ve yöntem sorunu var; bunu hep tartışıyoruz. Eğer değil ise yürütmenin görüşü nedir?
Şimdi, Komite istişare ötesi bir yönetim görevi üstleniyor burada, bu yapılan düzenlemeyle. Şöyle ki: Sayın Şener de, Sayın Bakanım da bahsetmişti. Yani diyor ki mesela: "Finansal istikrar ve güvenliği tehdit edebilecek sistemik risklerin ve kırılganlıkların belirlenmesi, etkin bir şekilde izlenmesi ve yönetilmesi için..." (3)'üncü fıkranın (ç) bendinde "Sistemik risklerin gerçekleşmesi durumunda uygulanacak kriz yönetim planlarının oluşturulması." Şimdi, bir başka konu var. Mesela, (3)'üncü fıkrada eş güdümden bahsediyor. "Komitede temsil edilen kurum ve kuruluşlar arasında iş birliği ve eş güdümü tesis eder." Yani eş güdüm tesis etmek demek aslında üyesi olan kurum ve kuruluşların bağımsızlığını ortadan kaldıran bir düzenlemedir ve bu Komitenin yönetim fonksiyonu görevi diğer kurumları bağlayıcı bir düzenlemeye sevk eder ki bu da bağımsız olan kurumların bağımsızlığını ortadan kaldırır.
Şimdi, ben Hazine ve Maliye Bakanımızın ve yürütmenin diğer üye olan organlarıyla birlikte hangi sorunları var bu istişare ve eş güdümü sağlamak üzere, bunu merak ediyorum. Komiteye üye olan kurumları istişare amaçlı toplantıya çağırsa, örneğin -bu Komitenin olmadığını varsayalım- bu kurumları toplantıya çağırsa ve belli dönemlerde bir gelenek hâline getirip istişare edilmesi... Bir sorun mu var bu konuda ya da bir sorun mu yaşanacak, yaşanmakta? Veya burada bir hüküm eklenmiş "Kamu kurum ve kuruluşları, talep edilen veri ve bilgiyi Komitenin belirleyeceği şekil ve süreler içerisinde vermekle yükümlüdür." Ya, nasıl bir... Gerçi utanç verici bir ifade. Yani Hazine ve Maliye Bakanlığı, Sayın Bakan veya yürütmenin ilgili başkanlıkları böyle bir veri istediğinde, zamanında, süresinde şekil ve süreler içerisinde alamıyorlar mı? Yani böyle bir hükümle bunu zorunlu kılmaya çalışıyorsunuz. Ya, bu da anlaşılır bir şey değil; nasıl bir uygulamadır? Bir de -çıkartılan bir hüküm o- "Reel sektörle koordinasyonun artırılması yönünde." diye bir ifade vardı. Evet, yani bu Komitenin içerisinden "kalkınma" ifadesini çıkardığınız için reel sektörü buradan kaldırıyorsunuz belki ama yani fiyat istikrarı konusunda reel sektörün istişare amaçlı görüşlerine, düşüncelerine yine ihtiyaç duymayacak mısınız ya da reel sektör bu konuda neden dışlanmış?
Son olarak, Sayın Başkan, bunu daha önce de ifade etmiş idim geneli üzerindeki konuşmamda, kurulması planlanan bir Ekonomi Koordinasyon Kurulundan bahsediliyor, yani henüz kurulmamış ve böyle bir ihtiyaç var ise -olup olmadığı konusunu tartışmıyorum- bu neden kurulmadan böyle bir düzenleme, sorgulamak istiyorum. Yani kalkınma misyonu neden bu Komitenin görevi içerisinde yer alırken kapsam dışına alınmış, bunu da sorgulamak istiyorum.
Sayın Başkan, tekrar söz verdiğiniz için teşekkür ediyorum.