| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Çorum Milletvekili Oğuzhan Kaya ve 49 Milletvekilinin; İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3592) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 25 .05.2021 |
HALİL ÖZTÜRK (Kırıkkale) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Komisyonumuzun değerli üyeleri, bürokratlar ve değerli basın mensupları; İcra ve İflas Kanunu konkordato usullerine ilişkin düzenlemelerin yer aldığı ve bazı alanlarda değişiklik öngören 19 maddelik kanun teklifi görüşmelerine başlamış bulunmaktayız.
Teklifin içeriğine baktığımızda ilk 8 maddenin Komisyonumuzun ilgi alanına giren düzenlemeler olduğunu diğer maddelerin ise tali komisyonların, Plan ve Bütçe Komisyonu; Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonunun ilgi alanında olduğu anlaşılmaktadır. Bu bakımdan ilk 8 maddeyi Komisyonumuzda görüşüp tali komisyonlardan gelecek raporlar doğrultusunda teklifin görüşmelerine belki -tabii Komisyonumuz takdir ederse- daha sonra görüşülmesi daha uygun olabilir kanaatini taşıyoruz.
Saygıdeğer Komisyon üyeleri, icra ve iflas dairelerinin son yıllarda artan iş yükünü karşılamada yetersiz kalmakta olduğu, icra takibi işlemlerinde yaşanan aksaklıklar ve gecikmeler son yıllarda kanunda değişiklikler yapılması ihtiyacını doğurmuştur. Önümüzdeki teklif de icra iflas müessesinde ihtiyaç duyulan birtakım düzenlemeler getirmektedir. İşletmelerin verimli bir şekilde çalışmaları, borçlarını ödeyebilecek ve alacaklarını tahsil edebilecek durumda olmaları ekonomimizin etkin ve verimli olarak işlemesi açısından son derece önemlidir. Ekonomik unsurlar olan sermaye şirketleri ve kooperatiflerin bozulan mali yapılarının düzeltilmesi bakımından icra iflas hukukumuza getirilen iflas erteleme müessesesi alacaklıların herhangi bir şekilde söz sahibi olamaması, sürecin borçlu ve mahkeme arasında yürütülmesi ve yaşanan yargılama sorunları nedeniyle bildiğimiz üzere 15 Mart 2018 tarih ve 7101 sayılı İcra ve İflas Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkındaki Kanun'la iflasın ertelenmesi kurumu yürürlükten kaldırılmıştı. Bu müessese yerine alacaklılar ile borçlunun bir müzakere sonrasında anlaşmaları ve bu anlaşmanın mahkemece tasdiki esasına dayanan konkordato daha etkin ve aktif hâle getirilmiştir. Yeni düzenlemeyle, konkordato, elinde olmayan nedenlerle borçlarının tümünü ödeyemeyen iyi niyetli borçlular için bir borç ödeme anlaşması yapılarak borçlunun borçlarına vade verilmek ve veya tenzilat yapılmak suretiyle bir ödeme takvimi çerçevesinde ödeme imkânı getirilmiştir. Ticaret Bakanlığı verilerine göre 2020 sonu itibarıyla Türkiye genelinde haklarında konkordato kapsamında mühlet kararı verilmiş toplam 2.052 şirket bulunmaktadır.
Sayın üye arkadaşlarım, teklifin gerekçesinde de belirtildiği üzere 2018 yılından bu yana konkordato uygulamalarında görülen sorunlar, ihtiyaçlar göz önüne alınarak mevcut tıkanıklıklara çözümler getirilmektedir. Bu kapsamda teklif incelendiğinde kesin mühletin borçlu, rehinli alacaklılar ve sözleşmeler bakımından sonuçları, konkordatonun tasdik edilmemesi ve borçlunun iflasına ilişkin hükümlerde değişiklikler öngörülmektedir.
Yine teklifle iflas tasfiye sürecinin daha hızlı ve etkin bir şekilde yürütülüp tamamlanabilmesi için iflas idare memurlarının seçimi, nitelikleri ve denetimi yeniden düzenlenmektedir. Göze çarpan bir başka düzenleme ise konkordatoda borçlunun mahkemenin izniyle yapabileceği işlem türleri arasına işletmenin faaliyetinin devamı için önem arz eden taşınır malını devredebilmesi de eklenmektedir. İflas aşamasındaki firmaların satışı, işletmelerin devamlılığı ve ekonomiye katkısı gözetilerek parçalanmadan haklarıyla birlikte bir bütün olarak satılabilecektir.
Değerli Komisyon üyeleri, günümüzde konkordato süreci uzmanlara göre ortalama yirmi üç aylık bir süreyi kapsamaktadır. Teklifle getirilmek istenen düzenlemeler elbette ihtiyacı karşılayacaktır. Ancak teklifte yer alırsa çok da iyi sonuçlar alınabileceğine inandığımız bazı önerilerimiz de olacaktır. Bu kapsamda ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz kararlarına ilaveten başka geçici koruma tedbirlerinin de mühlet süresince askıda olduğu İcra ve İflas Kanunu'nun 294'üncü maddesinin (1)'inci fıkrasında açıkça belirtilmesi yerinde olacaktır.
Yine, konkordato komiserine özü itibarıyla kendisine ait olması gerektiği için konusu para olmayan alacakların paraya çevrilmesi yetkisi de tahsis edilebilmelidir.
Yine, mühlet içindeyken idari davalar ile borçluya karşıya açılan hukuk davalarını durduracak hükümler en başta ve öncelikle yasalaştırılabilmelidir.
Yine, mühlet içinde kira alacağı için teminat verilmesi ve tahliye talebinin işletme şeklinde kullanılan gayrimenkuller açısından yapılamaması yasada öngörülebilmelidir.
Saygıdeğer milletvekilleri, Milliyetçi Hareket Partisi olarak teklifi Komisyonda olduğu şekliyle Genel Kurul aşamasında da destekleyeceğimizi ifade etmek istiyorum.
Ticaret hayatını diri tutacak, ekonomimizin çarklarını hızlandıracak her türlü yasal mevzuat düzenlemesini hayata geçirebilmeliyiz. Bu bakımdan önümüzdeki günlerde yargı reformu gibi önemli düzenlemeleri de oldukça önemsiyoruz.
Yine, görüşmekte olduğumuz teklifin bir kez daha hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum. İnisiyatifinize dayanarak günün yorgunluğu kapsamında da konuşmalarımızın sadece teklifin özüne ilişkin olması, yarın durunca diğer gün yine bir ceza infaz kanunu teklifini görüşeceğimizi, önümüzdeki haftada yargı reformunu görüşeceğimizi, dolayısıyla söyleyeceklerimizin bir kısmını da o günlere saklamamız gerektiğini ifade ediyor, tekrar Komisyonu saygıyla selamlıyor, teşekkür ediyorum.