| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | İstanbul Milletvekili Vedat Demiröz ve 79 Milletvekilinin; Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi (2/3622) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 26 .05.2021 |
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Çok teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Değerli Komisyon üyeleri, çok saygıdeğer milletvekili arkadaşlarım, kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri, basın mensupları, Hazine ve Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı yetkilileri; hepinize saygılarımı, sevgilerimi, hürmetlerimi sunarak bu teklifimizin kapsamını açıklamak üzere huzurlarınızdayım.
Öncelikle şunu ifade etmek isterim: Bunu yaparken kesinlikle hiçbir siyasi görüş altında kalmadan, bütün kamuoyunun beklediği -ki sizler de sahadasınız, hepiniz geziyorsunuz, esnafla görüşüyorsunuz, hem iktidar milletvekilleri hem muhalefetteki arkadaşlarım- bu, bir talepten, kaynaktan gelen, vatandaştan gelen bir talep üzerine hazırlanmıştır.
Ben 1975 yılından beri muhasebecilik yapıyorum. Otuz beş yıl bizler de meslek mensubu olarak bu tür kanunları bekledik. Son on-on bir yıldır da milletvekili olarak bu millete hizmet ediyorum. Şimdi de bu görevi -dediğim gibi- hiçbir siyasi düşünce olmadan, tamamen teknik konularda bilgi sahibi olarak bu teklifi hazırladım ama teklif hazırlanırken tabii ki Hazine ve Maliye Bakanlığından, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığımızın yetkililerinden destek almak kadar tabii bir şey yok. Aynı zamanda, bunu yaptıktan sonra arkadaşlarımızla -belki tamamı bilgi dışında olabilir ama- hem iktidar hem muhalefet partisi arkadaşlarımızla, Grup Başkan Vekilleriyle bu teklifi kısmen de olsa görüştük, bazı ana maddelerinde onların görüşlerini de aldık, katkılarını da aldık.
Gerçekten benim yüzümden gecikme oldu ama bu gene bu teklif içindi. Gene milletin yararına olabilecek bir iki noktada bana destek verecek olan grubumla, diğer arkadaşlarla ayaküstü bir görüştük, o nedenle geciktim, özür diliyorum.
Evet, dediğimiz gibi, bu teklifi sunarken ben hiç siyasi konulara girmeyeceğim, siyaset de yapmayacağım, varsa arkadaşlarımız yapabilir, sizler de yapabilirsiniz, sadece meslektaş olarak bunu yapacağım. Aynı zamanda hem Bülent üstattan, diğer maliyeci Akif Hamzaçebi kardeşimizden, diğer kardeşlerimden de destek bekliyorum yani bununla ilgili atladığımız olabilir, uyarılarınızı devamlı dikkate alacağız, ona göre de önergelerimizi şekillendireceğiz hem Komisyonda hem de gerekirse Genel Kurulda.
Değerli Komisyon üyeleri, Covid-19 salgının ülke ekonomisine etkilerini azaltmak, istihdamı ve üretimi korumak ve vatandaşların salgından en az şekilde etkilenmesini sağlamak için alınan önlemler ve sağlanan desteklerin yanı sıra bir seri düzenleme yapılarak vatandaşlarımızın, işletmelerimizin vergi ve sigorta primleri başta olmak üzere kamuya ait olan yükümlülükleri ertelenmiş, vergi oranlarında indirime gidilmiştir, bu teklifin esas amacı bu.
Genel olarak, başlıklar hâlinde söylersek, öncelikle kesinleşmiş alacakların yapılandırılmasını kapsıyor. Yani vergi, sigorta adıyla alınan kurumların da kesinleşen alacaklarının belli bir vade tanınarak tahsilatının hızlanması açısından yapılandırılmasına birinci olarak öncelik verdik. İkincisi, kesinleşmemiş veya dava safhasında olan alacakların yapılandırılması. Bu da rapor hazırlanmış, henüz işleme gidilmemiş veya rapor aşamasında olan alacaklar var, rapor tamamlanmamış, bu alacakların yapılandırılması. Üçüncü olarak inceleme, tarhiyat aşamasında olan alacakların yapılandırılması yani ikincisi yargıya gidenler, burada da inceleme ve tarhiyat aşamasında olanların yapılandırılması. Pişmanlıkta beyanın teşvik edilmesi. Zaten Vergi Usul Kanunu 371'de pişmanlıkta beyan var ama bu biraz daha oradaki anlamından daha farklı bir şekilde, vadelerini artırarak ve gecikme faizi veya gecikme zamlarındaki rakamları düşürerek yapılan bir teşvik. Daha sonra, matrah ve vergi artırımı var. Geriye dönük olarak, son beş yılın 2016'dan başlamak üzere 2020 yılını da kapsayacak şekilde, mükelleflerin kurumlar vergisi, gelir vergisiyle ilgili ve diğer beyannamelerinde, hem KDV hem stopajla ilgili muhtasar beyannamelerinde yapılacak olan matrah artırımlarını ve vergi artırımlarını kapsıyor. Daha sonra, işletme kayıtlarının düzeltilmesiyle ilgili bir bölümümüz var. Burada, işletmenin mevcut envanterinde olan ancak kayıtlarında görülmeyen emtia, demirbaş, makine teçhizatların ilgili kayıtlara alınması veya kayıtlarda olup da envanterde olmayan aynı bu türdeki emtia, makine teçhizatların bir şekilde fatura edilerek çıkarılması ve normal kaydi envanter ile gerçek envanterin uyuşması. Aynı zamanda, kasa fazlalıkları ve ortakların alacaklarıyla ilgili, ortakların borçlarıyla ilgili olanların belli bir oranda vergi alınmak kaydıyla gerçeğe uydurulması. Bir de taşınmazlar var. Taşınmazların, gayrimenkullerin bilançoda... Tabii, 2004 yılından bu yana yeniden değerleme diye bizim konumuz vardı, o yeniden değerleme yaptığımız sistem 2004'ten sonra uygulanmadı, daha sonra bir sadece enflasyon düzenlemesi yaptık bilançolarda ama ondan sonra, son beş yıldır bu gayrimenkullerin yeniden değerlemesi yoktu, onunla ilgili bir maddemiz var. Genel olarak kapsadığı konular bunlar.
Alacaklı idareleri sayacak olursak: Hazine ve Maliye Bakanlığı ve vergi daireleri tabii, Ticaret Bakanlığı gümrük müdürlükleri, Sosyal Güvenlik Kurumu, büyükşehir belediyeleri, normal belediyeler, il özel idareleri ve YİKOB'lar -Yatırım İzleme ve Koordinasyon Birlikleri- dedik. Bunlarla ilgili idareleri kapsıyor, genel kapsamdaki konu bu.
Bu, büyük bir beklenti, kamuoyunda beklenti var. İşverenler olsun, diğer esnaf olsun, pandemi nedeniyle de vergilerini ödemeyenler, erteleyenler veya ödeyemeyecek güçlükte güçlük çekenler için bir kolaylık sağlamak amacıyla yapılan bir hazırlık. Burada bütün şeyler genelde yurt içi ÜFE'ye göre artırılıyor, onu öncelikle söyleyeyim, belki kafalarda şey yapmasın. Yurt içi ÜFE'den kastımız da 2016'dan bu tarafa aylık 0,35; yıllık 4,2'lik bir artış yapılacak rakamlarda, ana paralarda. Genel olarak ana paralarda herhangi bir indirim yok, sadece rapor aşamasında olup da henüz yargıya intikal etmeyen konularda tabii bir indirim var, verginin aslında da bir indirim var, o da tabi çünkü henüz kesinleşmiş bir alacak değil.
Kısaca genel çerçevesi bu, bundan sonrası için maddelere geçilmesini ben öneriyorum. Tabii, arada bu genel çerçevede de sorusu olanları cevaplayabiliriz. Onun dışında tek tek...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Önce geneli üzerinde görüşeceğiz, onlara cevaplar vereceksiniz, sonra maddelere geçeceğiz.
Teşekkür ediyorum.
Şimdi, geneli üzerinde görüşmelere geçmeden önce müsaade ederseniz bürokrat arkadaşlarımızı da bir tanıyalım.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sayın Başkan, ama hiçbir rakam vermedi bize.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Tabloların fotokopileri geliyor şimdi, size dağıtacağız hepsini. Teknik bir çalışma var.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama kayda da geçsin bari, hiçbir rakam vermedi "Şu kadar alacağımız var, bu kadar bir şey var." Hiç, bir tane rakam vermedi ya!
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Şimdi, genel alacaktan, bu kanun çerçevesinde kimin ne kadar yararlanacağını bilmiyoruz ama bundan öncekileri dikkate alarak yapılan hazırlıklar var, onları size sunacağız.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Şimdi, epeyce bir tablo hazırlanmış, onları size dağıttırıyorum, fotokopiyi çoğaltıyoruz.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Kurumların ne kadar alacağı var, onu bile söylemediniz ya!
ERHAN USTA (Samsun) - Mesela ne kadar yapılandırmadan bahsediyorsunuz?
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Şimdi, mesela geçen yıl kasımda yaptığımız yapılandırmada 116 milyarlık bir yapılandırma vardı, bunun 10 milyon küsuru değil mi tahsilatımız, o civardı?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - 16 küsur.
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - 17'ye yakını... Şimdi, o alacaklı olanlardan devam edenler var, bozulup da tekrar dönenler var yani öyle bire bir rakam gösterme veya söyleme şansı yok. Şimdi, Denetim Kurulu elemanlarının raporları var, elimizde değil, göremiyoruz. Denetim Kuruluna ne kadar rapor gelecek, hangi raporlar var?
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Tahminî rakamlar da verilebilir.
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Tamam, tahminî rakamlar verilecek.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Bazı tablolar dağıtılacak, maddelere geçtiğimizde de tek tek her bir maddeyle ilgili gerekirse Bakan Yardımcılarımıza, teknik arkadaşlarımıza da söz verelim.
ERHAN USTA (Samsun) - Yorumumuzu da biraz ona göre oturtacağız aslında, Sayın Başkanım.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Yani, SGK'nin ne kadar alacağı var, Hazinenin, Maliyenin ne kadar alacağı var?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Vedat Bey, genel rakamlar varsa buyurun.
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Ben, genel olarak söyleyeyim: Vergi ziyaı hariç kapsama giren alacaklar 245 milyar lira.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Ne hariç?
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Vergi ziyaı cezası hariç çünkü siliniyor o.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Ana para mı, asılları mı?
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Evet, asılları...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Ferileri var mı?
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Ferileri de var. Sadece vergi ziyaı hariç, gecikme zamları var, o 0,35 dâhil oldu.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Gecikme zammı da hariçtir.
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - O hariç, yurt içi ÜFE dâhil.
MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Gecikme zammı dâhil mi, hayır olmasın.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Gecikme dâhil değil, ana para.
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Tamam, ana paraysa şeyde var, sosyal sigortalar...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Vedat Bey, ne kadarlık vergi aslı, ne kadarlık vergi cezasından vazgeçiliyor?
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - 244,581... Tek tek bunun fotokopisini verelim, gelir vergisi 10 milyar... Tek tek okuyayım mı?
ERHAN USTA (Samsun) - Teknisyenlerden alsak olur.
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Efendim?
ERHAN USTA (Samsun) - Teknisyenlerden alalım bu bilgiyi olmazsa.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Olmazsa, evet, Gelir İdaresinden Başkanımız şu an yok, Ayşe Hanım, siz...
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Yani, on iki on üç vergi şeyi var şurada, tek tek okuyabilirim.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Vedat Bey, uygun görürseniz, Ayşe Hanım teknik olarak bir tabloyu özetlesin.
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Tamam.