KOMİSYON KONUŞMASI

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

TRT'nin çok değerli Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü, değerli üst düzey yöneticiler, diğer kamu kurum ve kuruluşlarımızın temsilcileri; hepinize "Hoş geldiniz." diyorum.

Tabii, diğer öneri ve bulgular içerisinde bazı teknik konular var. Bunlarda, bu tür konularda Sayıştay dikkat çekiyor ve kurum da gerekli düzeltmeleri yapıyor ama 2 öneride; 8/2.1'de ve 8/2.3'te biraz daha kavramsal olarak dikkatimi çeken bir husus oldu çünkü TRT gibi ve Sayıştay gibi kurumların belki bu tür şeylerde kavramsal ya da yanlış anlaşılmalara neden olabilecek hususlara izin vermemesi gerekir diye tamamen teknik... "Kurumun gelir tablosu hesaplarının amacına uygun olarak kullanılarak emekli olan personele yapılan ödemelerin geçmiş yıllara karşılık gelen kısmının "dönemsellik" ilkesi gereğince 681 önceki dönem gider ve zararları hesabında izlenmesi..." diyor.

Arkadaşlar, öncelikle şunu belirteyim: Bu, "dönemsellik" ilkesi gereği değil, "tam açıklama" kavramı ya da "şeffaflık" ilkesi gereğincedir çünkü siz önceki dönemlere ait bir gideri istediğiniz kadar ayrı hesaba da yazsanız, yazdırsanız o dönemsellik ilkesi düzeltilmiş olmaz. Onun için, "dönemsellik" ilkesi benim diğer toplantılarda da defaten söylediğim kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmasıyla olur yani, kıdem tazminatı için karşılık ayırmamızın gerekçesi "dönemsellik" ilkesidir, eğer kıdem tazminatı karşılığı ayrılmıyor, bu ödemeler kıdem tazminatı karşılığı fonundan ödenmiyorsa siz bu hesabı istediğiniz kadar açık gösterin, o "dönemsellik" ilkesi yerine gelmiş olmuyor. Bunu, ben, bir kez daha tekrar etmiş olayım çünkü bu mali tabloların gerçeği daha doğru göstermesi açısından önemli de bir konu. Onun için buradaki ifadeye "açıklama" ya da "şeffaflık ilkesi gereğince" demek herhâlde daha doğru olacaktır diye düşünüyorum.

Bir de öneri 8.2.3'de nazım hesaplarda izlenecek hususları Sayıştay çok güzel ifade etmiş, kurumun varlıklarını, alacak ve borçlarını doğrudan etkilemeyen ancak kurum açısından sorumluluk doğurabilecek nitelikte olan ve izlenmesi gereken tüm değerlerin nazım hesaplarda da izlenmesi yani finansal raporların içerisine bu tür hukuki ya da benzer nitelikte sorumluluk doğuracak hususların da raporlanmasını öneriyor, çok doğru bir yaklaşım ama cevapta sanki kanunen kabul edilmeyen giderlerle, bandrol ve enerji gelirleri için alt hesap açmakla yetinilmiş gibi bir şey var. Öncelikle şunu belirteyim: Kanunen kabul edilmeyen giderler tamamen vergisel boyutu olan bir husus, aslında gider kendi işlev ve fonksiyonuyla neredeyse oraya mutlaka kaydı yapılacaktır ama buradaki söylenen sadece bu 2 gider kalemi değil, bunun dışındaki birçok konu. Şu anda örnek vermeye kalksanız onlarca, yüzlerce TRT gibi bir kurumda karşınıza çıkabilecek hususlar vardır, mali sorumluluklar getiren hususlar vesaire. Dolayısıyla, burada da böyle sınırlı bir yaklaşım ve anlayışla değil ben kurumun verdiği cevaptan sanki Sayıştayın ne demek istediğinin tam anlaşılamadığını düşündüm, o konunun da üzerinde durulmasında fayda olacağını düşünüyorum.

Ben, başta TRT'ye, TRT yönetimine, çalışanlarına teşekkür ediyorum. Tabii ki burada getirilen eleştiriler bu kurumumuzun daha iyiye gitmesi, daha güzel şeyler yapması ama şu hakkı da teslim etmekte fayda var: Son yıllarda TRT'nin yayın politikalarına baktığımızda buradaki yayınlanan programlara, yurt dışına açılmasına baktığımızda, gerçekten, TRT'nin izlenebilirliği geçmişle mukayese edilemeyecek ölçüde üst seviyelere çıkmıştır. Yani marifet de iltifata tabiidir bundan dolayı da ben gerçekten emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. Bu çalışmanın da kurumumuza, ülkemize hayırlara vesile olmasını diliyorum.

Teşekkür ediyorum efendim.