KOMİSYON KONUŞMASI

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Şu muayene meselesiyle etki analizi ne olacak yani ne kadarlık bir faizden vazgeçmiş olacağız?

GELİR İDARESİ BAŞKAN YARDIMCISI AYŞE DİLBAY - Rakamları söyleyeyim efendim.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - İyi olur.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Buyurun.

GELİR İDARESİ BAŞKAN YARDIMCISI AYŞE DİLBAY - TÜVTÜRK'ten araç muayene sayılarını istedim, yaklaşık 10 milyon. Yani 2020 yılında 10 milyon 257 bin araç muayene olmuş, 2019'da 9,9 milyon; 2018'de 9,5 milyon şeklinde dağılımlar gidiyor ama ortalamaları her yıl 10 milyona yakın bir araç muayenesi yapılıyor. Hazine payı olarak biz, 2020 yılında 1,4 milyar lira hazine payı aldık, yine alacağız fenni muayenelerde. Trafik muayenesi para cezası dediğimiz yani o yüzde 5, muayenelerden geçen yıl 322 milyon bir tahsilat olmuş, bunun tamamı hazine geliridir, kuruma gitmez. 2019'da 272 milyon, 2018'de 222 milyon bu yıl da dört ayda 152 milyon liralık bir gecikme cezası diyeceğimiz ceza tahsilatı olmuş.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ederim.

Var mı ilave bir şey?

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Var.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Buyurun.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sayın Başkan, değerli arkadaşlar, Vedat Bey; bu "uyumlu mükellef" dediğimiz meselenin üzerinde bir düşünmemiz gerektiğini öneriyorum. Yani bunu nasıl artırabiliriz? Ben şunu sormak istiyorum: "Uyumlu mükellef" dediğiniz oran nedir Ayşe Hanım? Mesela kaç mükellefimizi uyumlu mükellef olarak görüyorsunuz? Kaç mükellefimiz zorlandığı için yani sektörel olarak sektörel bir ayrımınız var mı, hangi sektörlerde uyumlu mükellefler daha fazla, hangi sektörlerde zorlananlar daha fazla, özellikle pandeminin etkileriyle? Yani bürokrasi olarak da Vedat Bey size de soruyorum. Bu uyumlu mükellef meselesini artırmak için bu yasada yapısal bir öneriniz var mı? Ben görmedim yapısal bir öneri. Yani aynı tas aynı hamam gelmiş, gidiyor. Ya, bundan sonra bu yasayla birlikte uyumlu mükellefi nasıl arttırırız, nasıl daha çok mükellefi uyumlu hâle getiririz diye düzenlememiz var mı? Yok. Veya dara giren, zora giren mükellefleri nasıl destekleriz onunla ilgili bir düzenlememiz var mı, bir mekanizma kurmayı öneriyor muyuz? O da yok. Yani en iyi hâldeki mükellefi de aynı durumda tutuyoruz, en zor duruma düşmüş mükellefi de aynı şartlarla karşı karşıya bırakıyoruz. O açıdan bu uyumlu mükellefleri nasıl artırırız meselesinde şapkayı önümüze koyup düşünmemiz gerekiyor. Ve ben yeniden kayda geçsin diye öneriyorum -bunu kabul etmeyeceğinizi biliyorum ama- bu uyumlu mükellefi artırmak için -Uğur Bey de belki destekler beni- şimdi bu yapılandırmada gelin şöyle bir şey getirelim: Bu yapılandırmadan faydalanan mükellefler faydalansınlar ama cari borçlarını da ödesinler. Yani mevcut yapılandırma taksitlerini devam ettirsinler ama aynı zamanda da cari borçlarını ödeme şartı getirelim. Yani şu alışkanlık olmasın "Ben yapılandırmayı yaparım, yeni borçlarımı ödemem, bunu da bir finansman aracı olarak kullanırım." Bu alışkanlıkta olan bazı mükelleflerimiz bu alışkanlıklarından vazgeçmiş olsunlar, ben bunu öneriyorum. Ama özellikle şu uyumlu mükellef konusundaki durumumuz nedir, hangi sektörlerde daha fazla?

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Soruları not edelim, topluca cevaplayalım, epeyce bir söz talebi var.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Teşekkür ederim.