| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe KanunuTeklifi (1/283) ile 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/282) ve Sayıştay tezkereleri a) Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı b) GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı c) Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı ç) Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı d) Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı e) Kalkınma Ajansları Denetim Raporları f) Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı g) Türk Standardları Enstitüsü ğ) Türk Patent ve Marka Kurumu h) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu ı) Türkiye Bilimler Akademisi i) Türkiye Uzay Ajansı |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 03 .11.2021 |
ÜNAL DEMİRTAŞ (Zonguldak) - Teşekkür ederim Sayın Başkan. Hazırunu saygıyla selamlıyorum.
Sayın Bakan, sözlerime başlarken 2022 bütçesinin de milletimize hayırlı olmasını diliyorum.
Daha çok üretim, daha çok istihdam ve daha çok ihracat olmasını diliyorum.
Sayın Bakan, ülkemiz kötü yönetim nedeniyle giderek derinleşen büyük bir ekonomik buhranı yaşamaktadır. Bu sebeple tek adam rejiminin yanlış politikaları nedeniyle KOBİ'lerimizin, sanayicilerimizin ve ekonomimizin yapısal büyük sorunları vardır. Benim ilim Zonguldak'ta da maalesef KOBİ'lerimizin, sanayicilerimizin, özellikle de gemi inşa sanayicilerimizin hâlâ çözemediğiniz büyük sorunları vardır. Şöyle ki: Türkiye'nin 3'üncü büyük tersaneler bölgesi Karadeniz Ereğli'de bulunmaktadır Sayın Bakan. 2004 yılında faaliyete geçen bölgede 12 tersane faaliyet göstermiştir. Tersanecilik sektörü, işsizliği bir sünger gibi emen emek yoğun bir sektördür. Kimyasal tanker, kuru yük gemisi, balıkçı gemileri, askerî gemi, yat ve römorkör inşa edilebilen bölgede 2008 yılında yan sanayisiyle birlikte 7 bin işçi istihdam edilmekteydi. Ereğli gemi tersanelerinde inşa edilen gemiler, Hollanda, Almanya, Kanada, İngiltere, Norveç gibi ülkelere ihraç edilirken 2009 yılında gemi ihracatında Ereğli tersanecileri Türkiye 1'incisiydiler, ihracat rekoru kırmışlardı ancak Ereğli gemi tersaneleri, 2009 yılında büyük bir krize girmiş ve on bir yıldır da bu kriz derinleşerek devam etmiş ve hâlâ çözülememiştir. Kriz sonrası, bölgede işsizlik ortaya çıkmış ve işçi sayısı şu anda 7 binlerden 800'lere kadar düşmüştür. Bölgede şu an 12 tersaneden sadece 2'si faaliyetlerini sürdürebilmektedir. Tersanecilerimiz ve işçilerimiz, büyük mağduriyetler yaşamaktadırlar ve hâlâ sorunları devam etmektedir. Peki bunun sebebi nedir Sayın Bakan? Bunun sebebi AK PARTİ hükûmetlerinin Ereğli gemi tersanecilerine üvey evlat muamelesi yapmasıdır. Ereğli tersanelerinin krizden çıkması için, gemi üretiminin ve istihdamın artması için on bir yıldır kılınızı kıpırdatmadınız Sayın Bakan. On milyonlarca dolar yatırım yapılan bölgedeki yatırımlar, bugüne kadar âdeta çürümeye terk edilmiştir.
Sayın Bakan, günümüzde Dünya Ticaret Örgütünün açıkladığı endekse göre konteyner ücretleri bir yılda yüzde 351 artmıştır, özellikle konteyner gemilerin fiyatlarında ise son bir yılda yüzde 120 artış vardır. Buna bağlı olarak dünyada gemi yapım talebinin arttığı bir süreçten geçmekteyiz. Ereğli'deki gemi inşa sanayicilerimiz de eskiden yaptıkları gibi üretmek, istihdamı artırmak ve ihracat rekorları kırarak ekonomimize katkı sunmak istemektedirler. Bu sebeple Sayın Bakan, Ereğli'deki gemi inşa sanayicilerimizin Çin, Güney Kore gibi ülkelerle rekabet edebilmesi için yatırım ortamlarının iyileştirilmesi ve önlerinin açılması gerekmektedir. Buna göre Ereğli gemi inşa sanayicilerine özel yeni bir model ortaya konularak, özel teşvik desteklerinin verilmesi gerekmektedir ancak bu şekilde gemi üretimini, ihracatını ve istihdamı artırabiliriz ve cari açığı düşürebiliriz.
Sayın Bakan, bölgesel kalkınmanın en önemli desteklerinden biri de GAP, DAP, DOKAP gibi bölgesel kalkınma idareleri üzerinden yapılmaktadır. Bu sebeple Zonguldak, Bartın, Karabük, Kastamonu, Sinop ve Çankırı illerini kapsayan Batı Karadeniz Kalkınma Projesi'nin ivedilikle de faaliyete geçmesi gerekmektedir. Zonguldak'taki ticaret ve sanayi odaları bir BAKAP planı hazırladılar ve BAKKA ve KUZKA İdareleri eliyle 2020-2023 yıllarını kapsayacak 260 milyon TL'lik destek paketi önerisini Bakanlığınıza sundular. BAKAP, özellikle Batı Karadeniz'deki işletmeler ve sanayiciler açısından son derece önem taşıyan bir projedir. Bu proje hem bölgesel kalkınmaya ve istihdama katkı sunacak hem de Türkiye'de kalkınma istihdamına katkı sunacak bir projedir. Ama ticaret odalarımız, Bakanlığınızdan henüz bir yanıt alamadılar, bu nedenle Bakanlığımızın ivedi olarak BAKAP projesine destek vermesini ve BAKAP'ın faaliyete geçmesini bekliyoruz. Siz bu sorunları çözmezseniz Sayın Bakan, biz önümüzdeki ilk seçimde iktidar olacağımızdan bu sorunları çözeceğiz.
Bir cümlem daha kaldı, kısa bir konu.
Ereğli'deki gemi inşaat sanayicilerimizin, sadece onların değil de Zonguldak'taki tüm KOBİ'lerimiz ve sanayicilerimizin enerji maliyetlerindeki fahiş artışlardan ve elektrik altyapısındaki yetersizlikler nedeniyle yapılan elektrik kesintilerinden çok büyük şikâyetleri vardır Sayın Bakanım. Bu sebeple öncelikle enerji maliyetlerinin düşürülmesi gerekmektedir. Yine, sanayicilerimize kesintisiz elektrik verilerek üretim ve istihdamın artması amacıyla Zonguldak'taki enerji altyapısının bir an evvel yenilenmesi için gerekli yatırımların ivedilikle yapılmasını talep ediyoruz. Sanayicilerimizin ve Zonguldak'ımızın beklentisi bu yöndedir Sayın Bakanım.
Teşekkürlerimi sunuyorum, 2022 yılı bütçesinin de hayırlara vesile olmasını diliyorum.