KOMİSYON KONUŞMASI

ZEYNEL EMRE (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Şimdi, önce bir şeyi not düşelim, tutanağa da girsin: Burada, Sayın Tanal'ın konuşmaları, biz özellikle kendisini davet ettik Komisyona ve takip etmesini istedik yani Komisyon üyeleri dâhil, bizlerin konuşmadığı yerlerde bizim adımıza da konuştuğunu varsayarak onun bir altını çizelim.

OTURUM BAŞKANI RAMAZAN CAN - Yok, problem değil, söz veriyoruz biz.

ZEYNEL EMRE (İstanbul) - Şundan ötürü: Çünkü icra... Yani, hukuk tabii çok geniş bir alan ve belli alanlar özellikle uzmanlık gerektiriyor. Parlamentoda, uygulamada, bu alanda kendisinden daha fazla çalışan pek de kimseyi -kendi partimiz adına söyleyebilirim- görmedim. Dolayısıyla, bütün bu söylediklerinin hepsi daha iyi olsun diye tutanağa giren şeyler ve esasında da dikkate alınmasını ben öneriyorum özellikle çünkü çok hızlı da hazırlanan bir kanun teklifi.

Bir de, bir hususu daha yine dile getirmek istiyorum. Şimdi, yani, Komisyonun işleyişi bakımından böyle inanılmaz hızla falan gideceğiz diye bir motivasyon taşımamanızı da özellikle istirham ediyorum şundan ötürü: Şimdi, Türkiye'nin adalete ilişkin bu kadar probleminin olduğu bir yerde, her ne kadar teknik düzenlemeler de içerse 54 maddelik bir kanun teklifinin hızlı bir şekilde, işte, birkaç saat ya da bir gün içerisinde bitirilmesi düşüncesi de iyi bir düşünce değil. Makul zaman içerisinde de ara vermek lazım çünkü hem Komisyon çalışırken de özellikle alt komisyona sevki ve detaylı çalışılıp tekrardan yukarıya gelmesi gibi uygulamayı maalesef bu dönemde göremiyoruz. Hâlbuki, bütün bunlar şunun için yani bir şey geç olsun, eziyetli olsun falan diye değil, Türkiye Büyük Millet Meclisi bir tuğla fabrikası değil, hızlı üretim yapacak diye bir şey yok, önemli olan sağlıklı bir şekilde bunun yapılması. Çok kereler sizin döneminizde getirilen kanun düzenlemelerinin birkaç ay sonra geri alındığına da şahit olduk, bunları hep birlikte yaşıyoruz, yani çok örneğim var böyle. Dolayısıyla, bunları söylemiş olayım.

Bir hususu daha dile getireceğim; şimdi yargıya ilişkin birçok problem var ve bize gelen ayrı ayrı başvurular oluyor. Herkesin, yargı içerisinde çalışan her kesimin problemleri var, dolayısıyla, ben bunlardan bazılarını, önemli gördüklerimizi de Komisyonda tutanağa geçirmemizde fayda görüyorum. Dolayısıyla, zaman zaman konuşmalarımızda da direkt kanunun içeriğiyle olmasa da maddelerde bunları tutanağa geçirmemizin önemli olduğunu düşünüyorum. Şimdi, gelen başvurulardan biri, inceledim -eminim size de gelmiştir- özellikle Kamuda Çalışan Avukatlar Derneğinin bir çalışması ki tabii, Bakanlıkça hazırlanan Yargı Reformu Stratejisi Belgesi ve İnsan Hakları Eylem Planı'nda bu dile getirildi ve 2019'dan beri bu beklenti içerisindeler, staj değil burada benim dikkat çekmek istediğim konu. Şimdi hakikaten gözden kaçıyor zannediyorum, maaş örneklerini vermiş yani hâlihazırda 1'e 4 derecede olanların benzer süre içerisinde yargıda çalışanlar arasından da örneği ve diğer memurlar açısından da, aylık aldığı maaşa baktığımızda, aynı pozisyonda 1'e 4 olduğunda polis memuru 7.746 lira alıyor, bir mahkemede yazı işleri müdürü 8.478 lira alıyor, ziraat mühendisi 9.500 lira alıyor, bakanlık uzmanı hukukçu olarak çalışırsa 10.426 lira alıyor, yine aynı süre içerisinde çalışan hâkim 16.518, kamu avukatı 7.400 lira alıyor. Ya, bu insanların yaptığı iş böyle önemsiz diye gösterilemez yani hazırlığının ben ciddiye alınmasını, burada değerlendirilmesini özellikle istiyorum. Derli toplu yani gerek makam tazminatı gerek özel hizmet tazminatı, ek gösterge hakkı verilmesi gibi planlayıp detaylı olarak sundukları şeyin ya bu kanun teklifi içerisinde ya bir dahakinde muhakkak değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum.