| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/283) ve 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/282) ile Sayıştay tezkereleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .11.2021 |
ULAŞ KARASU (Sivas) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Sayın Bakan, değerli hazırun; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Konuşmama yılan hikâyesine dönen Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattı'yla başlamak istiyorum. 2008 yılında ihalesi yapılan 2014 yılında bitirileceği açıklanan hat on üç yıldır bitirilmeyi bekliyor. 2019 yılı şubat ayında Sivas'a gelen Recep Tayyip Erdoğan "Hattın 2019 Ramazan Bayramı'nda tamamlanacağını." söylemişti ama aradan geçen iki yıl da hat açılmadı. Şu anda hattın hangi yıl biteceği, ne zaman açılacağı konusunda net bir tarih verebiliyor musunuz Sayın Bakan? Cumhuriyetin ilk demir yolu projesi olan Ankara-Sivas Demir Yolu Projesi o dönem teknolojisiyle beş yılda tamamlanmıştır. Kara tren Sivas'a beş yılda geldi ama hızlı tren on üç yıldır gelemedi. Sayenizde Sivaslılar artık "Kara tren gecikir belki hiç gelmez." türküsünü "YHT gecikir belki hiç gelmez." diye söylüyor.
Bakın, bu fotoğraf 4 Eylül 2021 tarihinde çekildi, Yıldızeli ilçesinde 25 kilometre mesafedeki köprü burası. Dolguda oluşan çökmelerden dolayı fore kazık ve jet grout yapılıyor.
Sayın Bakan, sekiz yıl önce yapılmış köprüde ve dolgularda oluşan bu çökmelerin nedeni sıkıştırmaların tam olarak yapılmaması mıdır? 5 metrelik dolgular, 3 seferde doldurulup sıkıştırılırsa, standartlara uygun yapılmazsa, işin finalinde bu manzarayla karşılaşırız ne yazık ki. Hat açıldığında vatandaşlarımızın can güvenliğine kefil misiniz? Bu işin ilk ihalesini alıp yıllardır bir fiyaskoya imza atan firmalara karşı ne tür cezai işlemler uygulandı? Verdiğiniz kitapçıkta yaptığımız projelerin bitiş tarihini yazmışsınız, Ankara-Sivas yüksek hızlı tren hattının bitiş tarihini neden vermediniz? Sadece Sivaslılar değil, Yozgatlılar da, Kırıkkaleliler de, Ankaralılar da bu hattın hangi tarihte biteceğini merak ediyor. Ayrıca, geçen sene hattın yüzde 95'inin tamamlandığını söylemiştiniz, bu sene de Ankara Kırıkkale arasında yüzde 95 hazır olduğunu söylediniz. Yani bakanlık 95 rakamını seviyor ama 100 rakamıyla arası bozuk sanırım, bir türlü yüzde 100 olmadı hat, hattın maliyeti de ayrı bir bilmece. 9 milyar TL'yle başladık, 2020 Şubat ayında Sivas Milletvekili İsmet Yılmaz, 16 milyar TL olarak açıklamıştı. Sonra, şimdi, 20 milyar TL'ler konuşulmaya başlandı. Bu işin tam maliyeti nedir Sayın Bakan? Tabii diğer taraftan, maliyeti hesaplayamamanız da normal. Dövizin her türlü müteahhitlik maliyetinin zirve yaptığı dönemde YHT de kara delik gibi bütçeden para tüketmeye devam ediyor. İlerleyen maliyetlerle Ankara-Sivas hattı 3 kez yapılırdı noktasına geleceğiz, bu da yirmi yıllık iktidarınızın eseri olacak.
Bir diğer önemli konu ise Sivas'taki yolların durumu. Önce 2 tane geçitten bahsetmek istiyorum. Geminbeli ve Yağdonduran tünelleri. Biri 2013 yılında, diğeri ise 2016 yılında başladı, hâlâ bitirilemedi. 2019 yılında verdiğim soru önergesine dönemin Bakanı Geminbeli için 2021 sonunda, Yağdonduran için de 2020 sonunda bitirilecek demişti. 2020'yi geride bıraktık, bir buçuk ay sonra 2021 yılını da geride bırakıyoruz, tüneller hâlâ bitirilmedi. Sivas-Malatya duble yol çalışması yıllardır devam ediyor, ödenek olmadığı için bir türlü bitirilemedi. Suşehri-Şebinkarahisar yolu için defalarca ihale yapıldı ama bir sonuç alınamadı; yol hâlâ bozuk, yol hâlâ güvenli değil. Bu hat Sivas'ın Karadeniz'e, Şebinkarahisar'ın ise Ankara ve İstanbul'a açılan kapısı durumunda. Deliktaş Kangal arasında yapılmayı bekleyen bir yolumuz var, buranın karayollarının güzergâhına alınması gerekiyor. Bu yol aynı zamanda tarihî İpek Yolu ve Sivas ile Kangal arasındaki yolu da 6 kilometre kısaltıyor. Altınyayla ve Şarkışla arasında 37 kilometrelik yol ödenek olmadığı için yıllardır tamamlanamıyor. Şarkışla Kaymakamlığı yolun 2019 yılında bitirileceğini açıklamıştı ancak aradan geçen iki yılda da yol tamamlanamadı ne yazık ki.
Suşehri-İmranlı kara yolunun hâlini görüyorsunuz. Bu kara yolları yolu ne yazık ki, bu görünen manzara. 2 ilçeyi birbirine bağlayan yol böyle mi olmalı? Bu yol ne zaman günümüz koşullarına uygun hâle getirilecek?
Kitapçığımıza Kovalı kavşağının fotoğraflarını koymuşsunuz, siz o yoldan hiç geçtiniz mi? Araçlar virajı alamadıkları için onlarca kaza meydana geliyor, sizler de bununla ne yazık ki övünüyorsunuz. Odama gittiğimde Altınyayla ilçemizden Bayındır köyünün muhtarı aradı. Köyde 9 tane çocuk var, internet yok.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Süreniz dolmuştur. Son cümlenizi alayım.
ULAŞ KARASU (Sivas) - Ne yazık ki Sivas'ın yüzlerce köyünde hâlâ çocuklar internete ulaşamıyorlar, internet altyapısı yetersiz, TÜRK TELEKOM kadrosu yetersiz.
Teşekkür ediyorum Başkanım.