| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Denizli Milletvekili Nilgün Ök ve 45 Milletvekilinin; Bankacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 655 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4389) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 15 .04.2022 |
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sayın Başkan, burada taraflar var, Ulaştırma Bakanlığı ve belediyeler var taraf olarak. Belediyeler Birliği burada mı, çağırdınız mı? Onlar hangi belediyeleri etkiliyor?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Belediyeler Birliği burada mı arkadaşlar?
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Çağrıldı mı? Çağrıldı, gelmediler. Tamam.
Hangi belediyeleri etkiliyor bu Nilgün Hanım, siz biliyor musunuz? Sorum bu.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Soruları alalım, topluca cevaplayalım vakit açısından. Bir soru olarak aldık, hangi belediyeleri etkiliyor?
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Tamam, peki, onu söyleyeyim.
İkincisi, daha sonra söyleyeceğim şey yani Belediyeler Birliği burada yok ama şimdi, arkadaşlar, biliyorsunuz, son zamanlarda bu ulaşım zamları çok tartışılan bir konu ve mesela İstanbul Büyükşehir Belediyesinde yüzde 40, yüzde 50 zam yapma meselesi...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Gelmişler, öğleden sonra gitmişler, bilginiz olsun. Ne diyelim.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama onların da gerçekten hatası yani bu önemli bir madde.
Bu zamlar meselesi ciddi anlamda tartışıldı ama belediyelerin de sonuç olarak bir bütçesi var ve onlar yüzde 200, yüzde 250'ye varan mazot zamlarıyla, elektrik zamlarıyla beraber hizmet vermeye çalışıyorlar. Şimdi, böyle şartlarda yani belediyelerin ulaşım anlamında zorlandığı şartlarda Nilgün Hanım, diyelim ki mazot zamları bu kadar olmasa, elektrik zamları bu kadar olmasa "Böyle bir zamanlama manidar değil." diyecektim ama zamanlama çok manidar. Ve hani bu belediyeleri muhalefet partilerinin kazanmış olması, onlara çelme takmaya çalışan iktidarın olduğuna dair bir gösterge olması, Ulaştırma Bakanının çıkıp "Efendim, Ulaştırma Bakanlığının yaptığı metrolara biz "U" yaparız, diğer metrolar "M" harfiyle anılır." diye ikircikli, sanki aynı devletin kurumları değilmiş gibi uygulamaların yapıldığı "benim metrom, senin metron" gibi uygulamaların yapıldığı günlerde zamanlama manidar diyorum. Nilgün Hanım, siz bu teklife imza attınız ama zamanlama ciddi anlamda manidar ve yerel yönetimlerin bu anlamda, bu hizmeti vermesi için kaynağa ihtiyacı olduğu günlerde yani kaynak transferi yapılması gereken günlerde tam tersine siz kaynağı kesmeye çalışırsanız bu da o hizmetin verilmesinde zorluklar çıkarabilir. Bu açıdan ben zamanlama manidar diyorum. Bu düzenlemeye kesinlikle muhalefet ediyoruz.
Ve arkadaşlar, bırakın belediyelerden para kesilmesini, belediyelere kaynak aktarmalıyız ki yurttaşlarımıza daha ucuza şehir içi taşıma hizmeti versinler. Hatta bizim daha radikal bir önerimiz var. Ben geçen İsveç'e gittiğimde metroya binmek bedavaydı arkadaşlar, tramvaya binmek bedavaydı, otobüse binmek bedavaydı yani şehir içi...
(Uğultular)
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Vallahi, herkes muhabbette, bilmiyorum nasıl şey yapacaksak. Tamam, yirmi dakika kaldı, sabredin.
Yani, şehir içi toplu taşımayı ücretsiz yapmak aslında -bu torbayla da zenginlere kaynak aktardınız Nilgün Hanım- yoksullara kaynak aktarmak, onlara biraz nefes aldırmak anlamında önemli bir adım olacaktır yani biraz da yoksulları düşünün derim belediyelerin daha iyi şehir içi hizmet vermesi için. Bu açıdan bu torba yasadaki bu maddenin zamanlamasının da içeriğinin de çok manidar olduğunu düşünüyorum.
Teşekkür ederim.