| Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Kahramanmaraş Milletvekili Mehmet Cihat Sezal, Erzurum Milletvekili Zehra Taşkesenlioğlu Ban ve 37 Milletvekilinin; Türkiye İhracatçılar Meclisi ile İhracatçı Birliklerinin Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4441) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 11 .05.2022 |
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Burada yapacağımız şey, 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu'nun 14'üncü maddesinde ilan ve reklam vergisi muafiyetleri belirleniyor ve biz de diyoruz ki: Bu maddeyle, ülkemizde yapılan fuarlarda, fuarların düzenlendiği iç alanlardaki ilan ve reklamlarda muafiyet getireceğiz. Gerekçeye baktığımız zaman fuarcılıkla alakalı çok uzun uzun bilgiler verilmiş ve fuarlar geçici olduğu için böyle bir yasal düzenleme yapmaya gerek duyulduğu belirtilmiş, gerekçede yazan şey o. Ancak buradaki tartışmalardan benim anladığım kadarıyla, 2 tane belediyenin uygulamalarından kaynaklanan bir sıkıntıdan bahsediliyor. Yani bizim kanun metninde önümüze konulan gerekçe ile buradaki tartışılan şeyler birbirinden farklı. Şimdi, soruyoruz: Bu 2 tane belediyenin yapmış olduğu uygulamalar yasal değil mi? Yasal olduğu söyleniyor. O zaman sorun ne? Yani burada, mesela, bu belediyelerin bir etki analizi de -biraz evvel Sayın Başkanımın söylediği gibi- karşımızda yok. Yani bu fuarların iç alanlarından elde edilen ilan ve reklam vergisi ne kadar? Ne kadarı tahakkuk ettirilmiş, bunun ne kadarının tahsili yapılmış, ne kadar alacakları var? Bu konuda da herhangi bir bilgimiz yok. Ancak şöyle bir gerçeklik de var: Yani burada az veyahut da çok, ne kadar olduğunu bilmiyoruz ama bazı belediyelerin diyelim, Türkiye'deki işte, İstanbul, İzmir, Antalya gibi fuarcılık faaliyetlerinin yoğunlukla yapıldığı belediyelerin bir gelir kaybına uğrayacağı kesin. E, peki, belediyelerin durumu nasıl? Yani şimdi belediyenin gelirleri belli, vergi ve harçlar en önemli gelirleri. Yeniden değerleme oranı yüzde 36; yılbaşında demişsiniz ki yüzde 36 artacak bu. Beri taraftan da işte, en büyük gider kalemlerinden bir tanesi -toplu ulaşımda bilhassa- mazot, benzin, elektrik, bunlarda yüzde 200'lere, yüzde 300'lere varan artışlar var; işçilik maliyetlerinde yüzde 100'lere varan artışlar var. Yani esasında, 11 büyükşehir belediye başkanımız neredeyse her ay bir açıklama yapıyorlar ve belediyelerin -esasında 11 belediye başkanı açıklama yapıyor ama- Türkiye'deki binlerce belediyenin sorununu dile getiriyorlar bakıldığı zaman. Belediyelerimiz eğer bu şekilde giderse iflas etme noktasına gider -hepimizin yaşadığı şey- çünkü gelirlerinde yüzde 30'luk bir artış var...
TACETTİN BAYIR (İzmir) - Ne güzel(!) O isteniyor zaten.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Bütün Türkiye'dekiler için geçerli ağabey.
Yani giderlerinde de yüzde 100'ler, yüzde 200'ler, yüzde 300'ler gibi bir artış var. Bu şartlar altında belediyenin ayakta kalması imkânsız. Bizim yapmamız gereken... Bunların toplu ulaşımda kullandıkları mazot, elektrik gibi girdi kalemlerinde ÖTV, KDV'yi kaldıralım mı, bizim bunu tartışmamız gerekirken, biz, bugün, belediyelerin -bazı belediyelerin diyeyim- önemli bir gelir kaynağı olan bu ilan vergisini kaldırmayı düşünüyoruz. Bana göre bu oldukça yanlış bir uygulama.
Başka bir sıkıntı... Yani bir külfetten... Esasında, yapılan bu organizasyonların, fuar organizasyonlarının bu belediyelere yüklediği ekstra külfet de var. Bir taraftan diyorsunuz ki: "Ekstra bir külfet var ama sen bunun karşılığında bu fuar organizasyonlarından herhangi bir ilan vergisi almayacaksınız." Bu da yanlış bir şey. E, şimdi, bir de bir gerçeklik de var; esasında, bizim ülkemizde bu fuar organizasyonlarında yer alan firmalar destekleniyor bildiğim kadarıyla. Bakan Yardımcılarımız da burada, Ticaret Bakanlığı bilhassa önemli destekler veriyor benim gördüğüm kadarıyla. Ve önümde en son bir rakam var, 2022 rakamlarından bahsediyorum, sektörel nitelikte uluslararası yurt içi fuarların desteklenmesine ilişkin karar kapsamında, yıllar bazında destek üst limitlerini vermişler burada. 2022'de katılımcı desteği, fuara katılan firmalara 77 bin liraya kadar Ticaret Bakanlığı destek veriyor, KOSGEB destek veriyor, TURQUALITY destek veriyor yani birçok kaynaktan destekler veriliyor. Tanıtım desteği, yurt dışı tanıtım için 1 milyon 375 bin liraya kadar çıkabiliyor; tanıtım desteği, yurt içi tanıtım için 458 bin liraya kadar çıkabiliyor. Eğer sıkıntı varsa, problem varsa, eğer firmalarımızın bu fuarlarda yer almasında alınmış olan, alınan bu ilan vergileri hakikaten de önlerinde bir engel teşkil ediyorsa, zorlukla bu fuarlara katılıyorlarsa o zaman bu katılımcı desteklerini artıralım, bunu tartışalım. Niye, biz, zaten gelir kaynakları azalmış, giderleri maksimum seviyeye çıkmış olan belediyelerin gelirini daha da azaltma yoluna gidiyoruz? Yani yapılan şey bana göre mantıksız ve manasız. Gereksiz bir işle uğraşıyoruz, bence bu yanlıştan dönelim. Şunu tartışalım: Yani bu katılımcı desteklerinin üst limitlerini arttıralım, daha fazla kaynak aktaralım, Ticaret Bakanlığının, daha fazla kaynak vermesini sağlayalım. Bunları tartışalım, daha iyi olmaz mı?
FUAT KÖKTAŞ (Samsun) - Olabilir.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Yani neden biz bu işi... Yani davul belediyenin sırtında olacak, tokmak başkasında olacak. Niye böyle bir şeye izin verelim biz? Bence bu maddenin kanun teklifinden çıkarılması lazım. Yani yaptığımız şey, bana kalırsa, abesle iştigal burada. Veyahut da şunu yapalım, şöyle yapalım o zaman: Tamamıyla kaldıralım, belediyeler almasın, esnaf kardeşimden de alınmasın benim. Yarım metrekareyi geçtiği zaman reklam vergisi veriyor, ışıklı pano için reklam vergisi veriyor. Esnaftan da almayalım, madem yapacağız, neşteri tam vuralım, derdimiz buysa şayet belediyeleri kökten bitirelim ağabey.
Teşekkür ederim, sağ olun.