| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğünün 2019 ve 2020 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 11 .05.2022 |
ORHAN SÜMER (Adana) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Benim de Mersin Taşucu Limanı'yla ilgili sorularım olacak. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı Türkiye Denizcilik İşletmeleri AŞ'ye ait Taşucu Limanı'nın kırk yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemiyle liman giriş sahasında bulunan taşınmazın da satış yöntemiyle ve bir bütün hâlinde özelleştirilmesi için ilana çıkmıştı. Sayın Genel Müdür Vekili, konuşmanızda buranın son dönemlerde de kâr ettiğini belirtmiştiniz herhâlde değil mi? Kâr eden kurum niye özelleştirilir ben onu da anlamış değilim. Burada Türkiye Denizcilik İşletmeleri AŞ'ye ait Taşucu Limanı'nın kırk yılığına işletme hakkının verilmesi yöntemine liman giriş sahasında bulunan taşınmazın satış yöntemiyle bütün hâlinde özelleştirmesi, son teklif verme de 8 Eylül 2021'de 20 milyon TL geçici teminat miktarıyla olmuş. Aslında bu teminat miktarı da çok düşük bir rakam ora için çünkü orada balıkçı barınağı var, yat limanı, rıhtım gümrük alanı, uluslararası liman bölgesi olmak üzere 4 bölümden oluşan Taşucu Limanı'nın uluslararası seferlerde yapılan geniş bir alanı var. Mersin Taşucu Limanı'yla ilgili kurum, kâr zarar, maliyet analizi çalışması yapmış mıdır? Özelleştirilmesiyle ilgili olumlu ya da olumsuz görüş bildirip rapor hazırlamış mıdır? Elinde herhangi bir rapor var mıdır?
Ayrıca, tekrar Muğla Güllük Limanı'yla ilgili burada da Denizlik İşletmeleri AŞ'ye ait beş yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemiyle özelleştirme durumu söz konusuymuş. Yine bu özelleştirmede ihale ilanında buranın ne amaçla özelleştireceği belirtilmemiş. İşletme hakkının verilmesi yöntemiyle özelleştireceğine dair ihaleye çıkarılan bu limanın kullanım amacının ne olduğu belirtilmemiş; ihalenin pazarlık usulüyle gerçekleştirileceği, ihale komisyonunca gerekli görüldüğü takdirde ihale pazarlık görüşmesine devam edilen bir teklif sahibinin katılımıyla açık artırma suretiyle sonuçlandırılacağı belirtilip ilanda liman işletmesinin hangi amaçla kullandırılacağı, özellikle hangi amaçla kullanılacağı belirtilmemiştir. Bu duruma başta bölge halkı ve o bölgede yaşayan insanların kamuoyunda, sosyal medyada ve yazılı görsel basında çok büyük tepkileri dile getirilmiştir. Bununla ilgili de komisyonun herhangi bir raporu var mıdır?
Ayrıca, Türkiye Denizcilik İşletmeleri AŞ'ye ait İstanbul Fenerbahçe Kalamış Yat Limanı kırk yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemiyle özelleştirilip Fenerbahçe Kalamış Yat Limanı 23 Mayıs 2014'te gerçekleştirilen ihalede en yüksek teklifi veren -664 milyon dolar- Koç Holding'in iştiraki Tek-Art Kalamış'a verilmiş. Yalnız, burada, Kalamış Fenerbahçe Marmara Turizm Tesisi AŞ'ye verilmesine dair karar 23 Temmuz 2014 tarihli Resmî Gazete'de yayınlanmış ancak yayınlandıktan sonra imar planlarında ihaleden önce taahhüt edilen değişiklikler yerine getirilmediği için Koç Holding 19 Mart 2015'te bu sözleşmeyi imzalamaktan vazgeçmiş. Kamuoyuna da yansıdığı için özellikle söylüyorum: Acaba iktidardan Koç Holding'e izin verilmediği iddiaları doğru mudur? Koç Holding ve iktidar arasında ya da kurumuz ile Koç Holding arasında bir sorun var mıdır?
Ayrıca, özellikle belirli gruplara ve şirketlere özelleştirme yoluyla devirlerden sonra kira ödemelerinin yapılmadığını -ne yazık ki bu birçok KİT'de karşımıza çıkıyor, özellikle de Devlet Demiryollarının da geçen ki alt komisyonunda birçok tesislerinden para alamadığı, hatta on beş, yirmi yıl süreyle de işletmeye devam ettiği- tespit etmiş Sayıştay, fakat burada da Sayıştayın 2019 yılı raporuna göre Türkiye Denizcilik İşletmelerinin işletme hakkı devri yoluyla kiraya verilen -demin Atilla Başkanımın da söylediği gibi- Konak Pierre Loti Tesislerinin Ordu limanında da yıllarca kira parasının alınmadığı tespit edilmiş. Tahsilatlar zamanında yapılmadı için işin çıkmaza girdiğini işaretleyen Sayıştay, limanların yönetimine devleti temsilen personel göndermesi gerektiği hâlde bunun için gerekli önlemin alıp alınmadığı, işlemin yapılıp yapılmadığını da belirtmiş ama herhangi bir netice çıkmamış. Şu anda kurumun kirada kaç işletmesi, taşınmazı veya tesisi vardır? Sayıştay raporlarında geçen Ordu ve İzmir'deki yer için bugüne kadar ödenmesi gereken kira bedeli ne kadardır? Tahsiliyle ilgili son durum nedir? Sorumlularla ilgili herhangi bir işlem başlatılmış mıdır?
Ayrıca, yabancı bayraklı gemilerde çalışan deniz çalışanlarının sigortalarını kendilerinin ödeyecekleri iddiası kamuoyuna yansımış. Bu konuyla ilgili hangi işlem yapılmıştır?
Bunlara yazılı olarak cevap verirseniz teşekkür ederim.