KOMİSYON KONUŞMASI

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sayın Genel Müdürüm, değerli Yönetim Kurulu üyeleri; hepiniz hoş geldiniz.

Türk reasüransla ilgili olarak sormak istediğim şey şu: Biz Devlet Demiryollarına ait olan yüksek hızlı tren veya hızlı tren setlerinin sigortalanmasıyla ilgili bir tartışma yaşıyoruz zaman zaman KİT Komisyonunda. Buna dayanak olan şey de şu: Marşandiz Tren İstasyonu'nda geçtiğimiz yıllar içinde bir kaza gerçekleşti, tren kazası ve bu kazada hem can kaybı oldu hem de maddi hasar oldu. Buradan da aslında anlaşıldı ki Devlet Demiryolları bu yüksek maliyetli tren setlerini dâhilî fon kapsamında değerlendiriyor; dâhilî bir fon oluşturup buradan bu tip kazalardaki maliyetleri karşılıyor. Dolayısıyla bu, şu demek: Aslında sigorta yapmıyor demek.

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Kendi yapıyor.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Kendi bütçesinden böyle küçük ayırdığı paylarla ödüyor. Bir hızlı tren setinin de toplam bedeli 114 milyon liraydı yani dolayısıyla devasa tutarda bir kamu kaybı. Şimdi, bunun üzerine bir değerlendirme yaptık, araştırmalar yapıyoruz, diyoruz ki: "Biz Türkiye'deki hem demir yolu araçlarının aynı zamanda da hava yolu araçlarının sigortalanması noktasında hangi adımları atabiliriz?" Çok geçmiş yıllarda "Ray Sigorta" adı verilen... Yine o yapı bir ölçüde yüzünü aslında bu tip devlete ait kurumlardaki bu yüksek bedelli araçların sigortalanmasına dönmüştü ancak ilerleyen aşamada tekrar satılması, özelleştirilmesi vesair gibi durumlar oldu. Daha sonra Devlet Demiryollarının yetkilileriyle de bizzat benim de yaptığım çeşitli görüşme ve toplantılarda prim maliyetinin çok yüksek olduğu, bu nedenle de bu tip sigortalamanın Türkiye'de yapılmadığını, işte reasüransın da buna tam bir yanıt veremediğini ortaya koydu. Dolayısıyla ben şunu sormak istiyorum: Örnek olarak Almanya'da, İtalya'da, diğer ülkelerde onların da uçakları sigortalanmıyor mu? Onların da yüksek hızlı tren, hızlı tren araçları sigortalanmıyor mu? Yani sigortasız, aynı Türkiye'deki gibi, "dâhilî fon" adı verilen bir yan çözüm mü üretiliyor ki ben bunu bir çözüm olarak görmüyorum tekrar söyleyeyim. Onlar bunu nasıl çözmüşler? Biz kendi reasürans yapımızın içinde buna bir çözüm üretebiliyor muyuz? Sizden bu konuyla ilgili, diğer ülkelerin de bu konuyu nasıl çözdüğüyle ilgili içerikte yer alan detaylı bir çalışma talep ediyorum. Yani en azından geleceğe ışık tutması bakımından faydalı olur. Amacımız burada yüksek prim ödeyerek hem Türkiye'deki hem de dünyadaki sigorta şirketlerini zengin etmek değil açıkçası ama amacımız bir noktada çeşitli felaketler veya kazalarla doğabilecek riskleri karşılayabilecek tedbiri şimdiden almak. Diğer taraftan da tabii siz bu karşılaştırma çalışmasını yaparken bir ülkedeki demir yolu araçlarıyla bir başka ülkedeki aynı özellikteki demir yolu araçlarını sadece prim oranlarını karşılaştırmış olmayacaksınız. Yani bu konuya sadece işin bankacılık ve sigortacılık yönünden, sadece bu tarafından lütfen yaklaşmayın; şu tarafından da yaklaşın: Bir, dünyadaki uluslararası bir sigorta şirketinin Almanya'daki bir demir yolu aracının kaza yapma ihtimaline yönelik olarak talep ettiği prim eğer Türkiye'deki demir yolu aracının kaza yapma ihtimaline göre belirlediği primden çok daha düşükse bunun sebeplerinden bir tanesi de Türkiye'deki demir yolu altyapısındaki sinyalizasyon, elektrifikasyon gibi sistemleri, altyapıyı yeterli standartta ve çok sağlıklı bulmamasından da kaynaklanıyor olabilir. Dolayısıyla bu ülkelerin belirlediği prim oranlarındaki o ülkenin o sektördeki altyapısının da aradığı şartları da içeren bir karşılaştırma tablosunu, bizim bunların hangilerini sağlayıp sağlayamadığımızla ilgili kısımlarının da belirtilmesini talep ediyorum. Sizden gelecek yanıtın da bu anlamda sektördeki bu eksik kalan kısımdaki soru işaretlerini gidermesini bekliyorum.

Diğer taraftan da Türkiye Varlık Fonuna bağlı olarak kurulan Türkiye Sigorta, Türkiye Hayat Emeklilik vesaire... Bu yapının da reasüransla olan ilişkisi, bağı, bunu güçlendirip güçlendirmediği veya nasıl bir etki yarattığı, aranızdaki ilişkiyi de anlamak istiyorum.

Teşekkür ediyorum.

Çalışmalarınızda başarılar diliyoruz.