KOMİSYON KONUŞMASI

BAŞKAN - Komisyonumuzun değerli üyeleri, bakanlıklarımızın değerli temsilcileri, değerli basın mensupları; hepiniz hoş geldiniz.

Toplantı yeter sayımız vardır.

Avrupa Birliği Uyum Komisyonunun 26'ncı Yasama Döneminin 3'üncü toplantısını açıyorum.

Değerli üyelerimiz, bugün gündemimizde Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti, Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti ve Yunanistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Polis ve Gümrük İşbirliği Ortak Temas Merkezi Kuruluş ve İşleyişi Hakkında Anlaşma ile Notaların Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve boşalan Komisyon Kâtip Üyeliği seçimi yer almaktadır.

Tasarının görüşmelerine başlamadan önce sayın Komisyon üyelerimize kısa bir hatırlatmada bulunmak istiyorum. Malumları olduğu üzere, 4847 sayılı Avrupa Birliği Uyum Komisyonu Kanunu'nun 3'üncü maddesinde Komisyonumuzun görevi "Başkanlığın talebi üzerine ya da istenildiğinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan kanun tasarı ve teklifleri ile kanun hükmünde kararnamelerin Avrupa Birliği Mevzuatına uygunluğunu inceleyerek ihtisas komisyonlarına görüş sunmak" şeklinde ifade edilmiştir. Söz konusu kanun hükmü gereği, Komisyonumuza havale edilen tasarı ve teklifler bu çerçevede yani Avrupa Birliği mevzuatına uygunluk açısından incelenip görüşülmektedir. Yine aynı kanunumuz Komisyonumuza Türkiye'nin Avrupa Birliğine katılım sürecine ilişkin gelişmeleri izleme ve müzakere etme görevini de vermiştir. Bugünkü gündemimizde yer alan uluslararası anlaşmanın uygun bulunması kanun tasarısı da Avrupa Birliği mevzuatına uygunluk açısından ziyade katılım sürecine ilişkin gelişmeleri müzakere etme yönüyle Komisyonumuzun görev alanına girmektedir.

Değerli üyeler, Türkiye'nin Avrupa Birliği sürecini doğrudan etkileyen çok önemli uluslararası anlaşmalar, geri kabul anlaşması gibi olmadıkça tali komisyon olduğumuzdan genellikle uluslararası anlaşmaların onaylanmasının uygun bulunması kanun tasarılarını görüşmüyoruz. Gündemimizde yer alan tasarı, Türkiye, Bulgaristan ve Yunanistan arasında göç ve sınır güvenliği konularında bilgi paylaşımın öngören anlaşmanın uygun bulunmasını öngörmektedir. Söz konusu anlaşma her ne kadar teknik bir anlaşma olsa da Türkiye ile Avrupa Birliği arasında yürütülen vize serbestisi için önemli bir adım olduğundan Komisyonumuzun bu vesileyle toplanarak bakanlıklarımızdan süreç hakkında bilgi edinmesi ve vize serbestisi sürecine bizim de Komisyon olarak katkı sunmamız için bir fırsat olarak gördüğümden Komisyonu topladım.

Değerli üyelerimiz, öncelikle genel olarak Komisyonun görüşme usulü hakkında size kısa bir bilgi vermek istiyorum. Bildiğiniz üzere, Komisyonumuz tasarı ve teklifleri sadece tali komisyon olarak görüşebiliyor. Tali olarak görüştüğümüz için uluslararası anlaşmaların onaylanmasının uygun bulunması kanun tasarılarını görüşürken geneli üzerinde görüşmelerle yetiniyoruz, tasarının her 3 maddesini ayrı ayrı görüşmüyoruz.

Değerli üyelerimiz, bir de şunu hatırlatmakta fayda olabilir: Uluslararası anlaşmaların onaylanmasının uygun bulunması kanun tasarısını, 3 maddeden oluşan tasarıları görüşüyoruz. Uluslararası anlaşmanın metnini, biraz önce de bahsettiğim gibi, görüşmüyoruz. Bu nedenle, ne tali komisyon olarak bizim ne de esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonunun uluslararası anlaşma metnini görüşüp değişiklik önerisinde bulunma yetkisi var. Dolayısıyla, komisyonlar uluslararası anlaşmanın uygun bulunmasını ancak kabul ya da reddedebilir, anlaşmaları değiştiremezler.

Şimdi, müsaadenizle, tasarıyı bu çerçevede görüşmeye başlayabiliriz.