| Komisyon Adı | : | SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU |
| Konu | : | Kayseri Milletvekili İsmail Tamer ve 51 Milletvekilinin, Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4485) (Tali komisyon) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 08 .06.2022 |
BAŞKAN RECEP AKDAĞ - Bugünkü toplantı gündemimizde (2/4485) esas numaralı Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi bulunmaktadır.
Teklif, 7 Haziran 2022 Salı günü -yani dün- esas olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, tali olarak da Komisyonumuza havale edilmiştir. Teklif metnini, gerekçeleri ile karşılaştırma cetvelini gündem yazımızla birlikte malum, hepinize dağıttık hem telefonlarınıza hem odalarınıza, mail ortamında da sizlere gönderdik.
Değerli Komisyon üyelerimiz, normalde perşembe günü saat 14.15'te gerçekleştirmeyi planladığımız Komisyon toplantısı, parti Grup Başkan Vekillerinin mutabakatı ve bu hususta alınan bir Danışma Kurulu kararı neticesinde bugüne alınmış oldu. Konunun önemi ve aciliyeti bakımından teklifin bugün görüşülmesinin ben de uygun olduğunu düşündüm ve toplantıyı bugüne almak durumunda olduk.
Görüşmelere başlamadan önce -herhâlde çekim yapan kamera yok, onlar çekimlerini yaptılar- görsel basının salondan çıkmalarını rica ediyorum.
Değerli Komisyon üyelerimiz ve katılımcılar; kanaatimce, bugün çalışmaya başladığımız, tali komisyon olarak görüşmeye başladığımız bu kanun teklifi sağlık sistemimiz, sağlık çalışanlarımız açısından oldukça önemli bir teklif. Bu kanun teklifiyle birtakım teknik konuları toparlamakla, düzeltmekle ya da oluşturmakla birlikte esasen, kamu sağlık kuruluşlarında sağlık hizmetinin güçlendirileceğine benim inancım oldu doğrusu teklifi okuyunca. Sağlık çalışanlarından doktorlarımızın, diş tabiplerimizin, uzmanların, pratisyen hekimlerin ve bunlarla birlikte üniversitelerde görev yapan yine sağlık çalışanı doktorlarımızın, uzmanlarımızın, öğretim üyelerimizin hem emekliliklerinde, emekli maaşlarında iyileştirmeler yapılıyor hem de döner sermaye dağıtımıyla ilgili tavanlar artırılıyor. Döner sermayenin bir kurumun kendi tahakkukuyla bağlı kalması kaldırılıyor ve daha geniş bir perspektif oluşturuluyor Sağlık Bakanlığına. Böylece hem daha adaletli hem de daha yaygın ve daha yüksek oranda döner sermaye dağıtılmasına imkân tanıyan bir teklif önümüzde duruyor.
Bu arada, teklifin diğer maddelerinin bir kısmında, dediğim gibi teknik bazı özellikler var; mesela aile hekimliği yapan pratisyen hekimlerimizin pratik yaparken yani mesleklerini icra ederken uzman olabilmelerini süre açısından uzatan bir madde var yani çalışırken bir taraftan da uzmanlık eğitimi yapabilmeleri için. Danıştayın bir kanuni dayanağa kavuşturulması gerektiği gerekçesiyle iptal ettiği bazı maddeler; bunlarla ilgili inceleme heyetlerine kanunilik kazandırılıyor bu teklifle. Daha önceki bazı kanunlar, yapılmış olan kanunlar sebebiyle aslında, kullanılmayacak bazı kurumlar ve tanımlar kanun metinlerinden çıkarılıyor. Biraz önce de ifade ettiğim gibi Sağlık Bakanlığının toplam gelirleri ve nakit imkânları esas alınarak ek ödemelerin bütün sağlık tesislerini kapsayacak şekilde ve daha yüksek oranda dağıtılmasına ilişkin düzenlemeler var. Bu düzenlemeler hem Adli Tıp Kurumu hem de üniversiteler için de yapılıyor.
Sağlık Bakanlığının tesislerinde sağlık hizmeti aldıktan sonra borçlarını ödeyemeyen az sayıda vatandaşımız var. Biliyorsunuz, Türkiye'de genel sağlık sigortası aslında, vatandaşların hepsini kapsıyor ama az sayıda da olsa ödenememiş, uzun zamandan beri birikmiş bazı borçlar var. Bunların önemli bir kısmının terkin edilmesine, bir kısmına da ödeme kolaylığı sağlanmasına ilişkin düzenlemeler var.
Bizim, eleman temininde güçlük çekilen yerlerde, eleman teminini sağlamak üzere 4924 sayılı Kanun'la oluşturduğumuz bir imkân var; buradaki 22 bin kadro sayısı 27 bine çıkarılıyor.
Yine, eğitim aile sağlık merkezi ve eğitim aile hekimliği birimlerinde görev yapan öğretim üyelerine ek ödeme verme imkânı sağlanıyor. Yani pratik açıdan gerçekten hem sistemimiz hem hekimlerimiz ve çalışanlarımız açısından olumlu gördüğüm hükümler var.
Şimdi, teklifin tümü üzerindeki görüşmelere geçeceğiz. Bildiğiniz gibi İç Tüzük'ümüzün 23'üncü maddesine göre tali komisyonlar bir işin kendisini ilgilendiren yönü üzerinde, ilgili maddeler üzerinde esas komisyona görüş bildirirler. Tali komisyonların hangi yönden hangi maddeler hakkında görüş bildirecekleri havale sırasında belirtilmemişse komisyon, görüşlerini kendisiyle ilgili gördüğü hususlar üzerinde bildirir. Bu kapsamda, Komisyonumuz olarak teklifin bütün maddeleriyle ilgili görüşme yapabileceğimiz gibi belirli maddeler üzerinde de görüşme yapabiliriz. Şahsen ben, yaptığım ön incelemede, bütün maddeler üzerinde görüş ve düşüncelerimizi esas komisyona sunmanın en doğrusu olduğu kanaatindeyim.