KOMİSYON KONUŞMASI

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - AK PARTİ'li milletvekilleri de geç geldi, konuşsanıza, onu da söyleyin.

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Konuşuyoruz Deniz Bey, müsaade ederseniz.

YAVUZ SUBAŞI (Balıkesir) - Yoklama istemeyin de oralara gitmeyelim o zaman. Beş dakikada bir yoklama istiyorsunuz.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Sayın Subaşı, Sayın Yavuzyılmaz, konuşmacıya lütfen izin verin, konuşsun.

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Teşekkür ediyorum.

Ben buradan alıyorum söz hakkını ama anlayışınız için de teşekkür ediyorum, çok sağ olun.

Öncelikle ben TÜRKSAT Yönetim Kurulu Başkanına, Genel Müdürüne, Yönetim Kurulu üyelerine, diğer birim yöneticilerine ve kamu kurum kuruluşlarımızın TÜRKSAT denetimine katılan değerli temsilcilerine, Sayıştayımıza hoş geldiniz diyorum.

Şimdi, dün 5B uydusunun hizmete alınması -fırlatılması 19 Aralık 2021 tarihinde- nasip oldu, gecenin bir vaktinde de özellikle TÜRKSAT'ın bulunduğu bölgedeydik -hem seçim bölgem hem de köyüm sayılır- oradaydık ve dün de yine nasip oldu, hizmete alınması sırasında da orada bulundum bölge milletvekili olarak, hakikaten gurur verici bir durumdu.

Bugün burada Komisyonumuzun değerli temsilcilerinden de bu konunun önemine dikkat çekenler oldu. Gerçekten birçok açıdan, özellikle bu alanda uydu ve buna bağlı olarak verilen hizmetler konusunda, çok ciddi, dünyada da birçok gelişmiş ülkeyle rekabet edecek, hatta onların önüne geçebilecek düzeyde önemli bir hizmet alanı ama bundan daha önemli olanı da şu anda çalışmaları yapılan 6/A uydusu. Bu, malumlarınız olduğu üzere, değerli Komisyon üyeleri, tamamen Türk mühendisleri tarafından yapılan bir çalışma ve bunun önümüzdeki yıl, 2023 yılında uydunun fırlatılmasıyla birlikte aslında dünyada kendi uydusunu üreten 10 ülke arasına girilmiş olunacak ki bu, gerçekten çok başarılı. Yani geçen gün Efes 2022 tatbikatını izledik. Oradaki teknolojik gelişmelerin etkilerini gördüğümüzde hakikaten Türkiye'de birçok alanda özellikle de bu alanlarda çok ciddi çalışmaların olduğunu günlük kısır çekişmeler arasında -hani kimileri doğrudur, bunlar gereklidir, nohudun, bulgurun fiyatlarının peşine takılırken- asıl birçok alanda dünyayla rekabet edebileceğimiz yeni dünya düzeninde ciddi katkılar sunabilecek alanları belki gözden kaçırıyoruz. Gerçekten bu anlamda Türkiye ciddi bir çığır açıyor.

Ben genç mühendislerimize, bu konuyla ilgili ufku, vizyonu olan genç yöneticilerimize başarılı yöneticilerimize de teşekkür ediyorum. TÜRKSAT bu anlamda bizim gerçekten gururumuz, kurumsal olarak da çok ciddi katkıları olan, birçok alanda geleceğe yönelik de bize umut veren kurumumuz. Onun için ben bir kez daha teşekkür ediyorum.

Elbette faaliyetlerini yaparken de kamu kaynaklarını kullandığı için de burada millet adına, Türk milleti adına da denetlenmesi adına -ki zaten o bilinçte oldukları da ortada- burada millet temsilcileri olarak biz de elbette sorularımızı soracağız, gördüğümüz yanlışlar varsa onları da söyleyeceğiz ama bu denetimin de belli bir yapısı var Sayıştay üzerinden değilse biz KİT Komisyonu üyeleri olarak gidip tek tek oturup orada bir denetim yapma imkânımız zaten mümkün değil, teknik olarak da uzmanlık olarak da bu bizim alanımızda olmayabilir, tesadüfen alanımız da olabilir, olsa bile böyle bir imkânın olması... Böyle bir usul de söz konusu olamaz. Zaten bu konuda ihtisaslaşmış, hem bir üst mahkeme niteliğinde olan hem de hesap kurumu olan yani Sayıştay -geçen gün de söyledim- sayışmaktan gelen bir kavram, bu işin uzmanları, bu alanda yetişmiş, konusunu da ciddiye alan uzmanlar tarafından hazırlanan raporlar üzerinden gidiyoruz.

Benim bu konularla ilgili genellikle anlamadığım ve Sayın Başkanım burada da çoğu zaman tartışmaya konu olan önemli hususlardan bir tanesi bu taslak raporlar. Yani bizim bir çalışmalarımız, denetim çalışmalarımız taslak raporlar üzerinden olan çalışmalar değil diye biliyorum. Yani sonuç itibarıyla Sayıştay tarafından çıkmış, resmîleşmiş bir rapora dönüşmüş olan ve bizim önümüze gelen bulgular üzerinedir yani bizim burada yapmamız gereken, mevzuat, hukuk bunu gerektiriyor. Dolayısıyla biz genellikle burada taslak raporlarda yer alan, daha sonraki esas raporda yer almayan konular üzerinde ciddi mesai veriyoruz. Eğer böyle bir taslak rapor varsa yani denetime konu olabilecek, bu raporu yani ben de Divanda Komisyonun sözcüsüyüm ama tabii siz Başkanısınız, dolayısıyla bu taslak raporlar Komisyonumuza geliyor mu, böyle bir şey var mı? Geliyorsa neden bize dağıtılmıyor?

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Hayır.

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Çünkü bizim görmediğimiz, bilmediğimiz taslak raporlar üzerinden burada bir tartışma konu oluyor. Eğer bu taslak raporu dediğimiz şeyler geçen gün de yine böyle toplantıda ben Sayıştaydan raporun çıkma sürecini orada Rapor Denetleme Kurulu tarafından -ki bu kurulda 11 kişi olduğunu ifade ettik ve bu kurulda 11 kişinin olması da bir yana- kurumdan da buraya cevaplar geliyor. Yani elbette Sayıştay denetçileri çalışmaları sırasında kendi gördükleri, bildikleri ve elde ettikleri o anki bilgilerine göre bir şeyler hazırlarlar, yazarlar ama kurum da sonuçta buna bir cevap veriyor. Yani yargı da bunun için var zaten, savunma hakkı da en kutsal haktır nerede olursa olsun. Bu anlamda kurum bunlara cevap veriyor. Bu Denetleme Kurulu dediğimiz kurul, kurumdan gelen cevapları da dikkate alarak o konunun bu raporda, nihai raporda yer alıp almayacağını, Meclise gönderilecek rapora konup konmayacağına karar veriyor. Yani sürekli bu konular gündeme geliyor.

Elbette olacak yani burada üst düzey yöneticilik yapan arkadaşlarımız var, teftiş kurullarına talimatlar verdik, incelemeler yaptırdık, bazı konular geldi. Yani sonuçta yönetici olarak bunları kabul ediyoruz dedik, bir daha bakılsın dedik, bu şekilde olur dedik, olmaz dedik. Yani dolayısıyla her şey yazıldığı gibi olacak ya da her yazılan gelecek diye bir şey yok. Sonuçta bu kurumlarda görev yapan bir grup başkanı, yeteri kadar da üyeler bulunuyor. Bu üyelerin getirdiğini yine kendi kurumu içerisinde daha üst düzeyde bir Değerlendirme Kurulu bunu kurumun da cevaplarını alarak değerlendiriyor. Burası yani son derece önemli. Değilse direkt kurumda yazılmış olan raporların buraya gelmesi son derece ham ve bazen de yanıltıcı olur. Bilmiyorum yani bu konunun içinde çalışan arkadaşlar da herhâlde buna katılacaktır ama bu taslak raporlar nasıl servis ediliyor, nasıl yapılıyor doğrusu ben bunu da merak ediyorum. O zaman bu taslak raporlar bize de gelsin, biz de taslak raporlar üzerinde çalışalım, onun üzerinde de söylenecek birtakım şeyler varsa onları da söyleyelim derim.

Bununla ilgili ben işin doğrusu taslak raporlardan gidilecekse bir kanun değişikliği yapılabilir, Sayıştay Kanunu'nda değişiklik yapılabilir. Yine KİT'lerin denetimiyle ilgili yasada bir değişiklik yapılarak "Kurumda hazırlanan raporlar Sayıştayda herhangi bir işleme tabi tutulmadan doğrudan Meclise getirilir." şeklinde bir düzenleme yapabiliriz. O zaman hepimiz de bunlar üzerinde görüş ve düşüncelerimizi söyleriz. Benim söylemek istediğim bu ama bu konular üzerinden hakikaten son derece stratejik ve çalışmalarında da bugüne kadar başarılarıyla kendisini kanıtlamış, başta TÜRKSAT olmak üzere kurum ve kurumlarımıza da öyle rastgele bir şeyler söylememiş oluruz.

Diğer konuda da aslında bir iki şey söylemek istiyorum ama sonuç itibarıyla TÜRKSAT bir kamu kurumumuzdur. Yani buraya gelip hesabını veren bir kurumdur. KİT Komisyonunda millet adına denetim yapan milletvekillerine, Komisyona hesap veren bir kurumdur. Yani bu açıdan da baktığımızda genellikle kamu geleneğinde de kamunun kamuyla iş yapmasında sonuç itibarıyla alan da veren de kamu olması münasebetiyle buna daha bir şeyle bakılır. Ben merak ediyorum yani Türkiye'de TÜRKSAT kadar alanında yetkin olan veya işin bir de böyle bir gizlilik herhâlde "security confidential" olan bir tarafı da var. Dolayısıyla, onları da bir bütün olarak dikkate aldığımızda böyle rekabete açık, gelip burada rekabet edecek, Sayıştaya daha ucuza mal olacak bir ortam söz konusu mu? Bir başka kurum ya da kurumlar var mı? İşin doğrusu onu da bilmiyorum, varsa yani belki takip edemedim, cahilliğime bağışlayın; onu da işin doğrusu merak ettim. Çok teşekkür ediyorum. Yani ben de Sayıştay Başkanı olsam böyle bir önemli, stratejik, güvenlik şeyi en yüksek seviyede olan bir konuda herhâlde ilk güveneceğim şey -özel sektöre güvenmediğim anlamında değil, ömrüm boyunca akademik olarak ben o tarafı savunarak geldim ama- sonuç itibarıyla da böyle bir şeyde ben de olsam TÜRKSAT derdim. Yani bunu ihaleyle, rastgele, içeriden, dışarıdan birileri gelsin de bu şeylerin içerisine girsin diye bakmazdım işin doğrusu. Yani dışarıdan gördüğüm, detayını bilmediğim için çok fazla bir şey söyleyemiyorum ama...

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - TÜRKSAT kendisi mi yapıyor?

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Sayın Yavuzyılmaz, dinleyelim.

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Yani bu konuda böyle bir fikrimi de beyan etme ihtiyacı duydum.

Çok teşekkür ediyorum efendim.