KOMİSYON KONUŞMASI

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Teşekkür ediyorum.

Bir açıklık getirmek bakımından, biraz önce ifade ettiğim bu e-devletle ilgili bilgi ve iletişim teknolojileri hizmetleri kapsamında olmayan alımların ihale yapılmaksızın TÜRKSAT AŞ'den temin edilmesi durumunu biraz daha net ve belirgin bir şekilde ifade etmek istiyorum. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki idarelere e-devletle ilgili bilgi ve iletişim teknolojileri hizmetleri kapsamında TÜRKSAT Uydu, Haberleşme, Kablo TV ve İşletme Anonim Şirketi yani TÜRKSAT AŞ'den doğrudan yapacakları hizmet alımları yönünden tanınan istisnanın istisna kapsamında yer almayan hizmetlerin de ihale yapılmaksızın TÜRKSAT AŞ'den yapıldığı Sayıştay tarafından tespit ediliyor.

Bakanlık, Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünün merkez birimlerinin bilişim sistemlerinin etkin ve verimli bir şekilde kullanılmasını temin etmek amacıyla bahsi geçen istisna kapsamında ihale yapılmaksızın TÜRKSAT AŞ'den bilgi teknolojileri danışmanlık ve destek hizmet alımı yapıldığı Sayıştay tarafından tespit ediliyor. Bununla birlikte, TÜRKSAT AŞ'den alınan bilgi teknolojileri danışmanlık ve destek hizmeti alımları, iletişim merkezi hizmeti alımı ve parçalı bakım, onarım, güncelleme ve işletim desteği hizmet alımı işlerinde işin tamamının alt yüklenici firmalar tarafından yerine getirildiği görülmüştür.

Sayın Mevlüt Karakaya, biraz önce işlerin TÜRKSAT tarafından yapılıyor olmasını, bunun herhangi bir şekilde özel sektörün dahlinin olmamasının önemini anlatırken birdenbire Sayıştay raporunda görüyoruz ki TÜRKSAT biraz önce ifade ettiğim işlerin tamamını alt yüklenici firmalar eliyle yaptırıyor. Sayıştay diyor ki: "Mevzuat uyarınca e-devletle ilgili bilgi ve iletişim teknolojileri hizmetleri kapsamında alınacak hizmetin herhangi bir aracı gerçek veya tüzelkişi olmaksızın doğrudan TÜRKSAT AŞ'den alınması mümkün olup ihale konusu hizmet işinin bir alt yükleniciye devredilerek yaptırılması hukuken mümkün değildir.

Şimdi, buradaki durumun vahameti aslında şu: Bu şekilde yani aslında ihale yapılarak verilmesi gereken işlerin ihale yapılmadan Bakanlıklar tarafından TÜRKSAT AŞ'ye kanunsuz bir şekilde verilince hâliyle ortaya genel bir içtihat çıkıyor ve bu uygulamanın aynısını Kültür ve Turizm Bakanlığı yapıyor, Hazine ve Maliye Bakanlığı yapıyor, Sağlık Bakanlığı yapıyor, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı yapıyor, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı -eski adıyla- yapıyor, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü yapıyor, daha da ötesi Sayıştayın kendisi de bunu yapıyor. Bu neyin önünü açıyor? Şunun önünü açıyor: Kamu İhale Kanunu'na tabi olan tüm kuruluşlar Kamu İhale Kanunu'na tabi olmayan kuruluşlar eliyle tüm mal ve hizmet alımlarıyla yapım işlerini Kamu İhale Kanunu hükümlerine uymadan istedikleri kişiye istedikleri fiyattan verebiliyor. Bu da hâliyle büyük devlet kurumlarının işleyişinde de bir zafiyete yol açıyor çünkü kurumların geneli itibarıyla bu ihale yönetmeliklerinin içinde uzman olmadıkları alanlarda yapacakları ihalelerde zaten uzman olan kuruluşlardan bir temsilci çağırma hakkı var. Yani bu tip bir sürecin iş geliştirme süreci eğer yaşanacaksa zaten uzman olan kuruluşu gerek Sayıştay, Kültür Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı vesaire, diğer bakanlıklar bu sürecin içine dâhil edebilir ve daha şeffaf bir şekilde süreç yürüyebilir. Bu konuya da açıklık getirmiş olayım.

Teşekkür ediyorum.