| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | TÜRKSAT Uydu Haberleşme Kablo TV ve İşletme AŞ'nin 2019 ve 2020 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 15 .06.2022 |
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Evet, bizim getirdiğimiz eleştiriler olumlu-olumsuz aslında, Kurum güzel yaptığı işleri daha güzel yapsın, yanlış yaptığını düşündüğümüz veya Sayıştayın bu doğrultuda tespit ettiği bulgulardan hareketle de bu yanlışları düzeltsin yani yanlışta dirensin diye dile getirmiyoruz, düzeltsin diye dile getiriyoruz.
Şimdi, aslında, Türkiye açısından bence çok önemli bir Yönetim Kurulu şu anda TÜRKSAT'ın Yönetim Kurulunu oluşturuyor: Sayın Kemal Yüksek Yönetim Kurulu Başkanı, aynı zamanda Sivil Havacılık Genel Müdür Vekili; Sayın Ali Taha Koç, Dijital Dönüşüm Ofisi Başkanı; Sayın İbrahim Kalın, Cumhurbaşkanlığı Başdanışmanı; Sayın Şuayip Birinci, Sağlık Bakan Yardımcısı; Sayın İbrahim Eren TRT eski Genel Müdürü; Sayın İbrahim Kolcu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığında Bilgi İşlem Dairesi Başkanı; Sayın Yunus Emre Ayözen, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığında Strateji Geliştirme Başkanı ve Sayın Yalçın Eyigün, Altyapı Yatırımları Genel Müdürü; çok önemli görevler. Dolayısıyla, TÜRKSAT'ın Yönetim Kurulunda da burada da görev alıyorsunuz.
Şimdi, ben bu önemli görevlerde yer alan kadroyu hazır burada yakalamışken birkaç soru sormak istiyorum: Bunlardan birincisi, TÜRKSAT AK PARTİ tarzıyla yapılan, AK PARTİ tarzı yap-işlet-devret modeliyle yapılan köprü, tünel ve otoyollardan geçen araçları sayabilecek bir altyapıya sahip mi, sayabilir mi? Şimdi soruyorum bunu...
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Soru-cevap şeklinde değil. Siz sorunuzu sordunuz, diğer arkadaşlarımıza söz verdikten sonra...
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Şimdi, neden diyorum? Benim bu konuyla ilgili bazı şüphelerim var yani bu araçların sayılıp sayılmadığıyla ilgili şüphelerim var. O yüzden, hazır Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının üst düzey yetkilileri de buradayken bu şüphemin neden kaynaklandığını size aktarmak istiyorum: Bakın, CİMER'den bir başvuru yaptım ben, CİMER'den yaptığım başvuruda çok basit bir soru var, soru kısa ve basit, diyorum ki: "2020 yılında Osmangazi Köprüsü'nden geçen araç sayısı kaçtır?" Çok basit yani bunun matematik olarak bir cevabı var "Şu kadar sayıda, şu kadar adette araç geçmiştir." diye.
Şimdi, bana verilen yanıtı sizinle paylaşıyorum, yanıt şu: "İlgili CİMER başvurunuz incelenmiştir. Yap-işlet-devret projelerinde tüm iş ve işlemler mevzuatına uygun olarak uygulama sözleşmelerinde yer alan hükümler çerçevesinde yürütülmektedir. Bilgilerini rica ederim." Yanıt bu. Devam, bir soru daha, burada da aslında soru basit: "2020 yılında Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden geçen araç sayısı ne kadar olmuştur?" Yanıt: "İlgili CİMER başvurunuz incelenmiştir. Yap-işlet-devret projelerinde tüm iş ve işlemler mevzuatına uygun olarak uygulama sözleşmelerinde yer alan hükümler çerçevesinde yürütülmektedir. Bilgilerini rica ederim."
Şimdi, ben de burada kalmadım, "Herhâlde bu yanıtı hazırlayan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının yetkilileri -ki üst düzey bir yetkili bu yanıtı onaylıyor olmalı çünkü bir milletvekiline cevap veriyor- ve acaba sorduğum bu basit soru yeterince anlaşılamadı mı acaba?" dedim ve bir dilekçe daha yazdım, dilekçede dedim ki: "Benim 20/01/2021 tarihli 2100343004 numaralı CİMER'e yaptığım başvuruda '2020 yılında Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden geçen araç sayısı ne kadar olmuştur?' şeklinde sorduğum soruya, Karayolları Genel Müdürlüğüne bağlı Elektronik Ücret Toplama Sistemleri Şubesi Müdürlüğünün 26/01/2021 tarihinde verdiği yanıtta 'İlgili CİMER başvurunuz incelenmiştir. Yap-işlet-devret projelerinde tüm iş ve işlemler mevzuatına uygun olarak uygulama sözleşmelerinde yer alan hükümler çerçevesinde yürütülmektedir.' şeklinde yanıt verilmiştir. Bilgi edinme hakkı kapsamında talep ettiğim sayısal verinin yap-işlet-devret projelerinin uygulama sözleşmelerinde yer alan hükümlerle bir ilgisi bulunmamaktadır. Aynı zamanda bilgi edinme hakkı kapsamında sorduğum soruya neden Elektronik Ücret Toplama Sistemleri Şubesi Müdürlüğü tarafından yanıt yazıldığı da anlaşılamamaktadır. Zira soru, köprünün ücretlemesiyle ilgili değildir, talep ettiğim bilgi yalnızca 2020 yılında Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden geçen araç sayısının matematiksel verisinden ibarettir. Bu doğrultuda, 2020 yılında Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden geçen araç sayısı kaçtır?" diye tekrar sordum. Gelen yanıt: "Yap-işlet-devret projelerinde tüm iş ve işlemler mevzuatına uygun olarak uygulama sözleşmelerinde yer alan hükümler çerçevesinde yürütülmektedir. Bilgilerini rica ederim."
Şimdi, niye soruyorum? Herhâlde arkadaşlar ya geçen araçları sayamıyorlar ya saydıkları araçları gizliyorlar ya da sorduğum soruya yanıt vermek istemiyorlar; bu üç durum da felaket yani devlet kurumlarının, bu yetkililerin bizim sorduğumuz sorulara ciddi bir şekilde yanıt vermediklerinin bir göstergesi.
Ben Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının üst düzey yetkililerini de hazır burada görmüşken, eğer bizim sorduğumuz sorulara bu şekilde yanıt geliyorsa, biz de bu kurumların şeffaf bir şekilde yönetilmediğini söylediğimiz zaman kimse itiraz etmesin. Sorular burada, TÜRKSAT'ın Yönetim Kurulunda da bu yetkililer yer aldığına göre, ben soruları sormuş oldum, buradan hareketle bu soruların yanıtını, 2020 ve 2021 yıllarında bu köprü, tünel, otoyollardan geçen araç sayılarını söylersiniz.
TAMER DAĞLI (Adana) - Deniz Bey, bu sorular TÜRKSAT'la alakalı değil ama değil mi? Ulaştırma Bakanlığıyla alakalı.
MAHMUT CELADET GAYDALI (Bitlis) - Hepsi birbirine bağlı.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Evet.
Şimdi, burada ifade etmeye çalıştığım şey, şeffaf olmayan yani eleştirdiğim konu şeffaf olmayan yönetim biçimleri ve dolayısıyla da konu bu.
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Teşekkür ediyorum Sayın Yavuzyılmaz.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Son bir sorum var, sorumu da sorayım.
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Bitmedi mi sorunuz?
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yok.
Sorumu sorayım: TÜRKSAT üzerinden kurumlarda çalışan yani Bakanlıklarda çalışan veya görevlendirilen personel sayısını soruyorum. Bunların kaçı TÜRKSAT'ın kadrolu personeli, kaçı alt yüklenicilerden hizmet almak suretiyle temin ediliyor? Bunları bakanlık bakanlık, kurum kurum, kuruluş kuruluş, devlete ait şirket şirket, ayrı bir tablo olarak sizden talep ediyorum. Aynı zamanda, bugüne kadar, yıl yıl bu danışmanlar veya personelle ilgili olarak toplam ödediğiniz tutar, aynı zamanda da kadro ve yaptığınız görevlendirmelere bağlı olarak personel başına veya personellerin statülerine göre ayırarak ilgili hangi şirketlere hangi tutarlarda da ücretler ödediğinizin bilgisini sizden talep ediyorum.
Çalışmalarınızda başarılar dilerken, 15 Temmuz hain darbe girişiminde direnen TÜRKSAT yöneticilerine ve aynı zamanda eş zamanlı olarak yine TÜRKSAT'ın işgal edilmesine engel olmak için canını tehlikeye atan Türk emniyet teşkilatının kıymetli temsilcilerine, kolluk kuvvetlerine -onlar da uzun bir çatışma yaşadılar TÜRKSAT'ın önünde- hayatını kaybedenlere Allah'tan rahmet, bu konuda canını siper eden emniyet teşkilatı personeline de teşekkürü bir borç biliyorum. Buradan çıkarılacak tabii birçok ders var. Biz, her hâlükârda TÜRKSAT'ta o gün kritik olan tüm verileri aynı zamanda yedeklemeli ve bu gibi girişimlerin bir kez daha ülkemizde yaşanmaması için gerekli tedbirleri almalıyız. Hiç kimse veya hiçbir kadro, cemaat, tarikat vesaire her ne ad altında olursa olsun bu gibi kalkışmalara cesaret edebilecek cesaretlendirmeleri hiç kimseden, hiçbir kurumdan ve kurum yetkilisinden, üst düzey siyasetçilerden görmemeli diyorum. Çalışmalarınızda başarılar diliyorum.
Teşekkür ediyorum.