KOMİSYON KONUŞMASI

ATİLA SERTEL (İzmir) - Evet, 2'nci maddede konuşuyoruz. Burada, Sayıştay diyor ki: "Tren kazalarında oluşan hasar bedeli diğer masrafların tazminini esas olarak altyapı işletmecisi ve tren işletmecilerinin kazadaki sorumluluklarının tespitine dair usul ve esasların belirlenmesi teminen ilgili bakanlık nezdinde girişimde bulunması..." Burada, verilen yanıtta da "Müşterek kusur hâlinde kusur dağılımının hangi ölçüde zarara katkıda bulunduğu Devlet Demiryolları tarafından oluşturulan müşterek heyetle saptanır. 'Kaza ve olayın nedeni ve sorumluluklarının belirlenmesinde öncelikle Bakanlık ve Devlet Demiryolları mevzuatı esas alınacaktır.' hükmüne istinaden müşterek komisyon kurulması ve komisyonca demir yolu kazalarında kusur oranının tespiti istenilmiştir." diyor.

Şimdi, ben hâlen yargıda devam eden bir olayı tekrar anlatarak buna ilişkin sorular sormak istiyorum. 8 Temmuz 2018'de 7'si çocuk, 25 vatandaşımızı kaybettiğimiz Çorlu tren kazasında 328 yurttaşımız da yaralandı. Özellikle vatandaşlarımızın demir yollarını güvenlikli bir yol ve kazadan uzak bir ulaşım aracı olarak tercih ettikleri noktada...

İşte, biz kazanın nasıl olduğunu çok iyi biliyoruz. Bazı arkadaşlar kazanın nasıl olduğunu bize izah etmeye çalışıyorlar ama o kazanın bütün aşamalarında ve sonrasındaki yargı safhasında da bulunmuş bir milletvekili olarak yaptığım inceleme ve ailelerle yaptığımız görüşmelerden sonra çıkan sonucu söylemek istiyorum: Koskoca Devlet Demiryolları bu kazayı doğal bir afet gibi göstermek istedi önce. İşte, aşırı yağmur yağışının menfezdeki kaymaya yol açtığını ve boşluk meydana geldiğini, ondan sonra da tren raydan çıkarak kaza olduğuna ilişkin böyle bir basit anlatımla bu kazayı bazı kişilere de sorumluluk yüklettirerek geçiştirmeye çalıştı. Burada, Demiryolu Bakım Müdürü Turgut Kurt yargılanıyor, Yol Bakımı Onarım Şefi Özkan Polat yargılanıyor, Hat Bakım ve Onarım Memuru Celaleddin Çabuk yargılanıyor ve Köprüler Şefi Çetin Yıldırım yargılanıyor; onlar da tutuksuz olarak yargılanıyorlar. Ancak avukatların mahkeme heyetine itirazı sonucu, nihayet Devlet Demiryollarının üst kademesinde sorumluluk alan kişilerin de yargı önüne çıkacağı dönemin geleceğine şahsen ben inanıyorum çünkü bir olayı doğal afetlere ya da işte birkaç kişiye yükleyerek kazadan sıyrılmak, orada ölenlerin ahını almakla eş değerdir. 7'si çocuk 25 vatandaşımızın yakınları kaybettikleri insanlar nedeniyle her gün ölmektedir, her gün o ailelerin ocağında, o ailelerin evinde acı yaşanmaktadır ve kaybettiklerinin acısını yaşamaktadırlar. Bu açıdan, bu olayı geçiştirmemek ve bu olayla ilgili kimler sorumluysa, o tren hattının yapımından başlayarak, o tren hattındaki demir yollarının raylarını döşeyen şirketlerden ihaleyi alan ve o bakımla ilgili bütün sorumlular yargılanmalıdır. Eğer bu konuda siz, böyle belirttiğiniz gibi, "TCDD mevzuatını esas alarak, müşterek komisyon kurarak komisyonca demir yolu kazalarında kusur oranının tespit edilmesi..."

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Konuşmacıyı dinleyelim lütfen.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Ya, dinlemesinler. Ben konuşuyorum, onlar kendi aralarından sohbet edebilirler Başkan. Müdahale etmeyin, boş verin.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Buyurun.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Önemli değil, arkadaşları kendi hâlinde bırakın lütfen.

Siz, Çorlu tren kazasında kusur oranını nasıl tespit ettiniz ve bu konudaki bulgularınız nelerdir; bunları bize açıklayın. Bu konuda, sizin ihaleden başlayarak bu hattın yapılmasındaki kusurlara, oraya kadar inmezseniz yarın öbür gün başka kazaların da önünü açar vaziyette olursunuz. Yani her şeyi biz doğal afetlere bağlarsak, her şeyi biz olağanüstü koşullara bağlarsak, iyi olanları kendimizden bilip kötü olanları da Allah'a ve hava koşullarına bağlarsak bunun doğru bir yöntem olmadığı gerçeği ortadadır. Kaybettiğimiz insanların geriye gelmeyeceği gibi, kaybedeceğimiz insanların da önüne geçmek için bu konuda olağanüstü bir titizlikle hareket etmeniz gerektiğine inanıyorum. Yani, Sayıştay burada sadece maddi masrafların tazmini olarak ele alıyor ama onların masraflarının tazmini bir şekliyle halledilebilir; sigortadan halledilir, başka kaynaklardan halledilir falan ama giden canlar olunca, onların tazmini olamıyor. Bir yaralı annenin feryatları benim hâlâ kulaklarımdadır. Çıktığı zaman, konuştuğu zaman, gerçekten, benim, bir insan olarak, evladını kaybeden bir annenin feryadına karşı bir insan olarak duyarlılığım gerçekten çok yüksektir ve bu konuda özellikle sizden rica ediyorum; bütün çalışmalarınızda, özellikle can kaybına yönelik kazaların önlenmesi noktasında çok titizlikle davranmanız gerektiğine inanıyorum.

Teşekkür ederim.