| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (TCDD) 2019 ve 2020 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 23 .06.2022 |
ATİLA SERTEL (İzmir) - Sayın Başkan, ben madde üzerinde konuşacağım.
Burada, Sayıştay, elektrikle işletilen trenler için kurulan katener hattını besleyen trafo merkezlerindeki elektrik enerji sistem kullanım bedellerini, bu ilgili merciler nezdinde girişimlerde bulunmasını istiyor. Aslında bu, Devlet Demiryollarının gerçekten lehinde ve yapılması gereken bir madde. Sayıştayın bu uyarısını çok uzunca süredir Devlet Demiryollarının gündeme taşımasına rağmen sonuç alamaması, bürokrasinin içerisinde bir boğulma hadisesidir bana göre çünkü verilen yanıtta Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü çok açık ve net söylüyor: "Biz, EPDK tarafından teşekkülümüze olumsuz cevap verilmesi üzerine, Elektrik Piyasası Bağlantı ve Sistem Kullanım Yönetmeliği'nde taleplerimiz doğrultusunda Bakanlık nezdinde 11 Aralık 2019 tarihinde başvurduk, girişimde bulunduk." diyor. Aradan üç yıl geçmiş. Devamında, 18 Ağustos 2020 tarihinde bir kez daha girişimde bulunmuşlar, aradan iki sene geçmiş, gene bir yanıt yok. En son verdiği yanıtta şunu söylüyor: "Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü olarak öngörülen taslak için 'Güç değişiklik talebi olursa yılda bir kez en az iki ay öncesinde bildirmek koşuluyla değişiklik talebi yapılır.' şeklindeki görüşümüz 8 Şubat 2021 tarihinde Enerji Piyasası Düzenleme Kurumuna yazılı olarak iletilmiş ancak sonuç alınamamış olup öneri doğrultusunda konu titizlikle takip edilmektedir." "Titizlik" 2019'dan beri sürüyor yani en son "titizlik" hadisesinden sonra geçen süre bir yıl dört ay on beş gün. Hani her şey hızlı olacaktı? Ya, bu Devlet Demiryollarının, Sayıştayın bu önerisini yerine getirebilmesi hadisesi, hızlı tren vakası gibi bir hadise; İzmir-Ankara tren yolu, Sivas hattı gibi bir hadise. Üç yılda, siz kâğıt üstündeki bir işlemi yapıp Devlet Demiryollarına bu hakkı sağlayamayan bir yapı içerisindesiniz. Bence, Devlet Demiryolları bu konuda gidip gerekli mercilerle oturup görüşme yapması lazım, sözlü görüşme yapması lazım, durumu anlatması lazım, Sayıştayın bu önerisinin kendilerine yarar sağladığının farkına vardırılması lazım ya da biz KİT Komisyonu olarak burada bir karar alalım, bir üst yazıyla, bunun Devlet Demiryollarının çok uzunca bir süredir, üç yılı geçkin bir süredir uğraş alanı içerisinde olduğunu ama bürokratik bir mekanizma içerisinde boğulma yaşadığını ve çözemediğini anlatalım ve bu konuda Devlet Demiryollarına bir katkı sağlamış olalım.
Teşekkür ederim.