KOMİSYON KONUŞMASI

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ben de aslında Mustafa Bey'in söylediği şeyi söyleyecektim. Şimdi, sermaye artırımı yapmış bir şirket, mevcut kurallara göre yapmış yani bugüne kadar; siz bir anda başka bir kural koyuyorsunuz. Bunu bilmeden, diyelim ki uzun dönemli geri dönüşü olan bir sermaye koymuş olabilir bir firma, beş yıl, altı yıl, yedi yıl zarar edeceğini bile bile. Öyle sektörler var geri dönüşümü uzun olan, büyük yatırım gerektiren sektörler var, meyvesini yedi yıl sonra, sekiz yıl sonra yemeye başlayan sektörler var, buna göre yatırım planını yapmış firmalar var. Bir anda bu kuralı koyarsanız...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Hesabını ona göre yaptıysa diyorsunuz.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Evet, evet yani bir anda bu kuralı koyarsanız bence... Açıkça söyleyeyim, her gün bir regülasyon var, biliyorsunuz, Türkiye sermaye fakiri bir ülke. Hani biz emekten yanayız sonuç olarak ama sermayeye bu anlamda regülasyonu her gün uygularsanız yani daha da sermaye fakiri bir ülke hâline gelebiliriz.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Yine "Sınırsız olsun." diyen yok anladığım kadarıyla ama daha uzun bir geçiş süreci olabilir mi?

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Evet. Bir de ya, bu sermaye artırımlarını... Ayşe Hanım, Orhan Bey; şunu soracağım: Yani sermaye artırımını caydırıcı bir düzenleme olabilir diye de endişe ederim. Yani diyelim ki yeniden de bugünden itibaren de diyelim ki...

ORHAN YEGİN (Ankara) - Piyasalarda ticari kredilerin ortalama süresi beş yıl falan bildiğim kadarıyla. Ya, bu biraz da o gözetilerek yapılmış bir şey. Ticari kredi...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Hayır hayır, kâra...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Bu yeni başlayanlarla ilgili bir problem yok. Önceden bu sistemde bir sınır yokken gidip hesabını kitabını buna göre yapmış olanlara bu beş yıl limiti...

ORHAN YEGİN (Ankara) - "Hesabını kitabını bundan sonraki beş yıla göre yap." diyoruz şimdi.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - İşte o problemli mi değil mi; ona cevap arıyoruz.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Aynı şey mevcutlar için, bu kredi için değil ki. Sonuç olarak nakdî sermaye artırımından bahsediyoruz. Yani girişimci para koyuyor şirketine. Şimdi, bazı sektörlerde -yine bunu biliyorum- uzun vadeli dönüşümler var; bazı sektörlerde çok hızlı dönüşüm var, üç yılda, beş yılda parasını amorti ediyor yani bazı şirketlerde geri dönüşüm çok hızlı, yani çok hızlı kâra dönüyor. Diyelim ki yatırım düşük oluyor, kâr yüksek oluyor. Bazı sektörlerde, biliyorsunuz, yatırım yüksek oluyor, ciddi nakdî sermaye koyması gerekiyor, meyvesini uzun vadeli olarak yiyebiliyor. Ya, sektörel bir ayrıma da ihtiyaç var yani burada...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Şöyle diyebilir miyiz? Buna ben de bir müdahil olayım; bu kuraldan sonra belki hiç yapmayacak, eski kurala göre yaptı çünkü sınırsız bir süre vardı ama beş yıl süre koyduğunuzda belki gidip kredi kullanacak, öz sermayeyi artırmayacak. Böyle bir sınır yok diye yaptı belki bu işlemi. Dolayısıyla, oraya daha uzun bir geçiş süreci bence incelenmeye değer bir fikir.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ben buradaki mantığı da anlayamadım. Sonuç olarak yeniden değerleme oranında ha 3'üncü yılda bunu yapmış ha 7'nci yılda yapmış. Yani sektörel olarak da sıkıntılar yaratabilir çeşitli sektörler anlamında. Ben bundaki mantığı anlayamadım yani...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Beş yıl süreyi mi soruyorsunuz?

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Evet, evet yani ben buradaki mantığı da...

ORHAN YEGİN (Ankara) - Ya "yeniden değerleme" dediğimiz her yılın yeni faiz oranından... Ben o ifadeyi yanlış kullanmış olabilirim.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Onu biliyorum ama mantığı anlamadım. Ya, geri dönüşümü 7'nci yılda olan, 8'inci yılda olan sektörler var.