| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Kütahya Milletvekili Ahmet Tan ve 172 Milletvekilinin; Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4618) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 13 .10.2022 |
MAHİR POLAT (İzmir) - Teşekkürler Sayın Başkanım.
Değerli milletvekilleri, bu yasa ve bundan sonra -basından sıkça duyduğumuz üzere- gelecek olan torba yasaların milletin birtakım ihtiyaçlarını, milletin ihtiyaç duyduğu dönemde değil sizlerin millete, milletin oylarına ihtiyaç duyduğunuz döneme yakın süreçte getirilmiş olduğu dikkatimizden kaçmıyor. Oysa bunların birçoğu gecikmiş yasalar hatta basında tartışıldığı üzere, getireceğinizi düşündüğünüz EYT ve taşeron işçilik yasaları gibi yasalar beklenen, vatandaş tarafından beklenen yasalar fakat siz kendi takviminize uygun bir şekilde getirmeye çalışıyorsunuz, bu da millete duyduğunuz oy ihtiyacı oranında değişiyor.
Değerli arkadaşlar, torba yasanın buraya gelmeden önce çeşitli ihtisas komisyonlarında görüşülerek gelmesi gerektiğine inanıyorum. Mesela, 15'inci maddenin 4458 sayılı Yasa itibarıyla Sanayi ve Ticaret Komisyonunda konuşularak gelmesi gerekiyordu; çok teknik bir madde, üstünkörü geçmesi doğru değil. Bu kapsamda, mesela, bu madde kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesi'nde usulsüz bir şekilde, yasaya, yönetmeliklere, turistik kolaylıklara aykırı bir şekilde kullanılacak araçlara uygulanacak cezanın düşürülecek olması -çok fahiş bir cezaydı- doğru, yerinde fakat tekerrüründe neler getirilebileceği ya da araç sahibi dışında kullanan kişiye neler getirilebileceği, bir ceza uygulaması konulmamış, bunun ihtisas komisyonunda tartışılarak getirilmesi daha doğru olacaktı, bunun tartışılması gerekiyor. Mesela, turistik kolaylık çerçevesinde bunu değerlendirebilir miydik? Burada Ticaret Bakan Yardımcısı vardı sabahleyin keşke o da olsaydı. Bir araç geliyor Türkiye Gümrük Bölgesi'ne, yedi yüz altmış gün artı ilave mücbir sebep dolayısıyla bir süre daha bekliyor, sonrasında yurtdışına çıkıyor, yüz seksen gün kaldıktan sonra tekrar Türkiye'ye geldiğinde bir yedi yüz altmış gün daha kullanılıyor. Birçoğunuz biz de dahil olmak üzere ÖTV ödeyerek araçlarımızı ithal ediyoruz. Yüzde 220'ye varan ÖTV ödüyoruz ve burada bir haksızlık, ÖTV ödeyen insanlara karşı, Türkiye'de pahalı araç alan insanlara karşı bir hakkaniyetsiz uygulama var, bu uygulamanın tartışılıyor olması gerekiyordu.
Değerli arkadaşlar, Ticaret Bakan Yardımcısı buradaydı aslında, gitmemiş olsaydı keşke sormak isterdik: Türkiye Cumhuriyeti'nin ihracatın ithalatı karşılama oranı gün geçtikçe düşüyor, ithalatımız katlanarak devam ediyor. Bir baktığınız zaman ithalat verilerine, enerji ithalatının genel ithalat oranlarımız içerisinde çok fazla yer kapladığını görüyoruz, e bir de dünya küresel iklim kriziyle savaşıyor, karbon salınımıyla karşı karşıyayız ve bunu azaltmakla ilgili belli yükümlülüklerimiz var. Bunun için ne yapmamız gerekiyor? Yenilenebilir enerjiye doğru gidip, yenilenebilir enerjiyle hareket edebilen araçlar kullanmamız gerekiyor. Bu doğrultuda en uygun çözümlerden bir tanesi kullanılan otomotivler yani elektrikli otomobiller, elektrik motorlu otomobiller kullanmamız gerekiyor. Geçtiğimiz aylarda Etiyopya Hükûmeti bir karar aldı; benim tam da anlattığım gerekçelerle yani küresel iklim krizi ve enerji maliyetlerindeki artış sebebiyle elektrikli araç kullanımını sübvanse edeceğine, destekleyeceğine ve tüm vergileri sıfırlayacağına dair bir karar aldı ÖTV, KDV gibi diğer gümrük vergileri gibi vergileri sıfırlayacağına dair bir karar aldı. Tam bu dönemlere denk gelecek şekilde, Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığının bir kararı yayınlandı; biz yüzde 60'a varacak oranlarda elektrik motorlu araçlarda ÖTV zammı yaptık. E, burada hem enerji maliyetlerini düşürmemiz gerekirken hem karbon salınımını düşürmemiz gerekirken hangi mantık, hangi akılla bu ÖTV artırımına gittik, bunu doğrusu bilemiyorum ve yorumlayamıyorum, bunun gözden geçirilmesi gerektiğine inanıyorum. Bizim 4458 sayılı Yasamız, genelgelerle, kararlarla, yönetmelikteki değişikliklerle bu şekilde torba yasalarla paçal maddeler eklenerek düzeltilmeye çalışılıyor. Oysa Türkiye'nin bugünkü dünya konjonktüründe ve gelişen ekonomik gereksinimler çerçevesinde, dış ticaretin gereklerine göre yeni bir anlaşılabilir yasa yapmaya ihtiyacı var, anlaşılabilir, yönetmeliklerle ya da başka şeyle desteklenmeye ihtiyacı olmayan bir yasaya ihtiyacı var ve bunu bu mantıkla yapamayacağınızı anlıyoruz. Bu yasayı yapmak da bize düşüyor diyorum.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum.