| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/286) ve 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/285) ile Sayıştay tezkereleri a) Millî Eğitim Bakanlığı b) Yükseköğretim Kurulu c) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı ç) Yükseköğretim Kalite Kurulu d) Üniversiteler |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 03 .11.2022 |
ORHAN SÜMER (Adana) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Bakan, Plan Bütçe ve Komisyonumuzun değerli üyeleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Türkiye'nin eğitim sistemi, çocuklar ve gençler için, mutlu gelecekler için umutlu olacakları bir eğitim ortamı sunmaktan maalesef çok uzaktır. Her yıl katlanarak artan ve kalıcı çözüm bekleyen eğitim sorunlarıyla, başlayan her yeni eğitim yılının, ne öğrencilerin ne velilerin ne de eğitim emekçilerinin beklentilerini karşıladığını söylemek mümkün değildir. Yıllardır okulların fiziki altyapı ve donanım eksiklerinin giderilmesini, öğrencilerimizin yurt meselelerini tartışıyoruz.
Öğretmenlerimizin atama sorunu, öğretmenler arasındaki ücretli, sözleşmeli, kadrolu ayrımının kalkması gerektiğini; zincir marketlerde Millî Eğitim Bakanlığından daha çok öğretmenin çalıştığını defalarca dile getirdik.
Sayın Bakan, özellikle birçok öğretmenimiz 19 Kasım tarihinde gerçekleşecek kariyer sınavının derhâl iptal edilmesini istiyor. Eğitim öğretim yılına hazırlık ödeneğinin ayrım gözetmeksizin tüm eğitim çalışanlarına bir maaş tutarında ödenmesine, tüm eğitim çalışanlarına yoksulluk sınırının üzerinde bir ücret artışı sağlanmasına ilişkin düzenleme yapılması gerekir.
Kamuda mülakat uygulamasına son verilmesi, tüm eğitim çalışanlarına sosyal devlet ilkesi gereği ayrım yapılmaksızın giyim, ulaşım, barınma, beslenme, yakıt, kira yardımı yapılması ve aile, çocuk yardımı tutarlarının enflasyona göre yeniden düzenlenmesi gerekiyor.
Vergi dilimi adaletsizliğine son verilmesi, öğrencilerin en temel hakkı olan eğitim, barınma ve beslenme haklarının sosyal devlet anlayışıyla devlet güvencesine alınması ve kamusal eğitimin sağlanması, öğretmenlerimizin çözüm bekleyen sorunları arasındadır.
Eğitimde yaşanan ve yapısal hâle gelen sorunlar her ne kadar iktidar ve Millî Eğitim Bakanlığı tarafından görmezden gelindiyse de eğitim sorunu ekonomik krizden sonra halkımızın en önemli ve öncelikli gündemi olmayı sürdürmektedir. Mevcut eğitim sistemi okulda ve toplumsal yaşamın her düzeyinde rekabete hizmetin bedelini ödemeyi, öğrenci ve velilerin müşteri olarak görülmesini hedeflerken eğitim sistemi içindeki sınıfsal eşitsizlikler giderek derinleşmektedir.
Yaşanan ekonomik krizle birlikte ülkemizde halkın büyük bölümünün asgari ücret ya da asgari ücrete yakın bir ücretle çalıştığı dikkate alındığında velilerin, öğrencilerinin zorunlu ihtiyaçlarını karşılamakta zorlandığını, özellikle birden fazla çocuğu okula gidecek olan dar gelirli ailelerimizin zorunlu ihtiyaçlarını dahi karşılamasının mümkün olmadığını görmekteyiz. Bakanlığın bu gerçeklere göre mutlaka önlem alması gerekmektedir.
Eğitim öğretimde öne çıkan en önemli sorunlardan biri de öğrencilerin okullardaki beslenme sorunudur. Türkiye'de çok sayıda öğrenci okula kahvaltı yapmadan gitmekte. Yine birçok öğrencinin okulda yemek yemeden günü tamamladığı ve eve döndüğü görülmektedir. Bu duruma acilen çözüm gerekmektedir.
Sayın Bakan, son olarak ilim Adana'da kaç köy okulunun kapalı hâlde bulunduğunu, kaç tanesinde açılmak için düzenleme yapıldığını, açılacak köy okullarında kaç öğretmenin çalıştırılacağını; yine Adana İl Millî Eğitim Müdürlüğünde 200 kişinin gözaltına alındığı, devleti 60 milyon lira zarara uğrattığı sorgulamayla ilgili sonucun ne olduğunu; yine AKP'nin Adana'da düzenlediği 19 Mayıs Gençlik Şöleni'nde okul servislerinin kullanıldığını ve parasının okul bütçelerinden ödendiğiyle ilgili sorularımı; son iki sene içerisinde ekonomik nedenlerle kaç öğrencinin okulu bırakmak zorunda kaldığını; öğretmen atamalarında uygulanan mülakat sistemi ve yapılan usulsüzlükleri yazılı soru önergemle birkaç defa verdim ama maalesef netice alamadım.
Ayrıca, son olarak Sayın Bakan, Adana Suriyeli nüfusun Türkiye içerisinde en yoğun olduğu 6'ncı il konumunda. Bu durum eğitim ve öğretime de yansıyor. Adana'da bazı okullarda maalesef Suriyeli öğrencilerin, Türk öğrencilerinden sayı olarak daha fazla olduğu iddia ediliyor ve birçok sorun yaşanıyor. Bu sorun hem öğrenciler hem öğretmenler arasında çeşitli problemlere yol açıyor. Adana'da son iki sene içerisinde kaç tane yabancı uyruklu çocuk eğitim öğretim görmeye başlamıştır? Bunlardan kaç tanesi kız çocuğudur?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Son yarım saniyeniz.
ORHAN SÜMER (Adana) - Yabancı uyruklu öğrencilerin Türk öğrencilerinden fazla olduğu okul var mıdır, varsa hangileridir, öğrenci sayısı kaçtır? Yabancı uyruklu ortaöğretim öğrencilerinin entegrasyonu için Bakanlığınızın uyguladığı projeler var mıdır? diyor, Bakanlığınıza, bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum.