KOMİSYON KONUŞMASI

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Değerli Genel Müdürüm, Türkiye, Avrupa Birliğiyle "Uzak Doğu" dediğimiz Çin bölgesi arasında önemli bir geçiş sahası. Burada mal taşımacılığı konusu genellikle deniz yollarıyla yapılıyor ve bu taşımacılık da çok ağır hareket eden, yavaş hareket eden bir ulaşım sistemi. Dünyada hâlbuki çağımız hız çağı. Şimdi, 2017 yılında -Mustafa Ilıcalı o zaman, AKP'de oydu galiba şey- bizim o zaman Avrupa Birliğiyle ulaştırma konusunda Tallinn'de yaptığımız bir görüşme, bir toplantı vardı. O toplantıda özellikle benim belirttiğim Türkiye'nin burada çok önemli bir bölge olduğunu, aday ülke olduğunu ve burada yük taşımacılığı veya insan, personel taşımacılığının hızlı yapılabileceği yegâne bölge olduğunu, onun için de demir yolunun burada çok önem arz ettiğini hız açısından... Bu konuda bir gelişme var mıdır? Sizin çünkü koordinasyon bir göreviniz olduğundan dolayı sizi de direkt olarak ilgilendiriyor bu konu. O konuda bir çalışma var mı, bir ilerleme var mı? Onun ben bilgisini rica edecektim.

Teşekkür ediyorum.

BAŞKAN MEHMET KASIM GÜLPINAR - Buyurun.

DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ BAŞKANLIĞI MALİ İŞBİRLİĞİ VE PROJE UYGULAMA GENEL MÜDÜRÜ BÜLENT ÖZCAN - Sayın Vekilim, ulaştırma -az önce de tabloda gösterdik- önemli bir alan bizim açımızdan AB mali yardımları altında. Ulaştırmanın iki boyutu var; bir altyapı boyutu. Bugüne kadar altyapı açısından Ankara-İstanbul hızlı treninin Gebze-Köseköy arasındaki 65 kilometresi finanse edildi altyapı projesi olarak, Samsun-Kalın Projesi finanse edildi, Irmak-Karabük yine altyapı anlamında finanse edilen büyük altyapı projelerinden bir tanesiydi, en son da şu anda inşaatı devam eden Halkalı-Kapıkule. Yani bunlar yekûn olarak ciddi anlamda büyük projeler ve Türkiye'nin bu geçiş sürecindeki ulaştırma altyapısını da hem yük taşımacılığı hem yolcu taşımacılığı anlamında destekleyen önemli projeler ama bunun yanında ulaştırma başlığı altında sürdürülebilir, özellikle kentlerin kapasitesini güçlendirebilecek sürdürülebilir hareketlilik planlarını desteklenmesi, bununla ilgili pilot altyapıların yapılması ama bunun yanında Ulaştırma Bakanlığının yine sizin söylediğiniz rolü destekleyebilecek ve ortaya koyduğu stratejisini destekleyebilecek kapasite geliştirme projeleri de yapılıyor. Yani ulaştırma sektörü altında birçok proje hayata geçti, bundan sonra da geçmeye devam edecek. O yüzden hani yeni dönemde de bizim açımızdan önemli konular var, önemli projeler de var, Ulaştırma Bakanlığı da çalışıyor buna ama tabii, altyapı destekleri nasıl olacak, AB mesela Halkalı-Kapıkule'de olduğu gibi bir altyapı projesine yeşil ışık yakacak mı? Bunların çoğu da sizin söylediğiniz hususları destekleyen altyapı projeleri olacak. Bunları Bakanlık ve biz AB'yle görüşüyoruz. Hani şu anda altyapı projeleri konusunda henüz bir ilerleme kaydedemedik çünkü ilk etapta daha teknik yardım projeleri olarak ortaya konuluyor. Ama bunlar da mutlaka IPA III'ün kapsamında olacaktır çünkü Bakanlık hazırlığını yaptı, biz de AB'yle müzakere ediyoruz. Konjonktürün uygun olduğu ilk fırsatta da böyle büyük altyapı projelerinin tekrar gündemde olacağını düşünüyorum. Bunların hepsi de sizin söylediğiniz hedefi destekleyecek nitelikte projeler olacak.

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - Teşekkür ediyorum.