KOMİSYON KONUŞMASI

UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Sayın Başkan, muhtemelen zaten bu sorunun yanıtı olarak az önce dağıtılan önergeyi topladınız ama hem Sayın Cumhurbaşkanından Meclisimize gelen metinde hem de onun gerekçesinde... Sayın Bakanlık yetkilisinin söylediği söz doğru olsa ayrıca bir vurgu yapılma ihtiyacı olur muydu? Yani hem "Rakamı böyle değiştirelim." diyor ve "Söz konusu tutarın da şöyle şöyle olması, artırılması hususunu bilgilerinize sunarım." diyor hem de gerekçede de son paragrafında yine "...şeklinde belirlenmesi ve söz konusu tutarın 3 katına kadar artırılabilmesi için söz konusu kanunda değişiklik yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır." diyor. Hani siz mevzuata eğer baktıysanız ve "Eski hâlinde bu var." diyorsanız o zaman demek ki Cumhurbaşkanlığında yazılırken böyle fuzuli şeyler konmuş demektir yoksa burada ben normal okuduğumda bu metinden "3 katına kadar artırma yetkisi istiyor Cumhurbaşkanlığı Meclisten." diye anlıyorum. Siz bunu anlamıyorsanız o zaman tamam ama hani hem kayda geçsin onu söylüyorum sonradan böyle bir ihtiyaç vardı yoktu... Bu metinden ben böyle anlıyorum okuduğumda.

Teşekkür ederim.

BAŞKAN AKİF ÇAĞATAY KILIÇ - Kısa ve öz cevabı alalım lütfen arkadaşlar.

Buyurun.

HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞI DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER GENEL MÜDÜRÜ KEREM DÖNMEZ - Sayın Vekilim, sadece fıkrada yaptığımız değişiklikle beraber toplam tutarı 187 milyon ABD dolarına çıkarıyoruz. Hâlihazırda var olan Bakanlar Kurulu bu miktarı gerektiğinde 3 katına kadar artırmaya yetkilidir. O zaten Cumhurbaşkanlığımıza verilmiş oluyor. O şekilde 3 katına kadar artırma yetkisi Sayın Cumhurbaşkanımızda da bulunmuş oluyor.

UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Sayın Başkan...

BAŞKAN AKİF ÇAĞATAY KILIÇ - Buyurun.

UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Şimdi, her ne kadar kanun geçti ama kayda geçsin diye... Genel olarak sistem değişikliğinde bizim hep söylediğimiz konuydu. Bakanlar Kuruluna verilen yetkilerin sadece Cumhurbaşkanına verilmesi yani bir tek kişiye verilmesi Meclisin bu konudaki yetkisinin elinden alınması doğru değil ve bildiğim kadarıyla bu tür anlaşmalarda -yanlış hatırlıyorsam lütfen düzeltin, çok anlaşma geçiriyoruz ama- biz bu maddeleri hep yeni hâliyle değiştiriyoruz buraya geldiğinde. Biz de buna her seferinde de şerh düşüyoruz "Biz buna karşıyız." diye. Burada gelmemesi bir eksiklik oluşturur oluşturmaz, ondan öteye hani bunun otomatik olarak Bakanlar Kurulu yetkisinin tamamının Cumhurbaşkanına geçmiş olması... Biz bu konuda, özellikle bakın, burada bahsettiğimiz rakam 187 milyon, 3'le çarptığınızda kabaca 540 milyon ya da 550 milyon yarım milyar Amerikan dolarından bahsediyoruz. Ben bu konunun nasıl burada müzakere ediyorsak veya... Sayın Bakan Yardımcımız, siz izah ettiniz, sağ olun, teknik, daha sonra olsa yine izah ederdiniz, teşekkür ediyorum. Yine böyle -denildiği gibi- burada gereğinde, böyle bir ihtiyaç olduğunda bence buna benzer bir metinle Meclisin -bugün bu iktidar olur, yarın başka iktidar olur- bu konudaki onayını... Çünkü belki de o dönemdeki Türkiye Cumhuriyeti'nin bu kuruluşa, Milletlerarası Finans Kurumuna bakışı bu dönemden farklı olabilir, Meclisteki yapının bakışı; farklı, olabilir, iktidarın bakışı işte belki Cumhurbaşkanı başka bir partiden, Meclis başka partilerden oluşabilir. O yüzden böyle bir otomatik yetki verilmesinin bugün sizlere doğru gelebilir, hani aynı partilerden olduğunuz için ama başka bir gün farklı sonuçlar doğurabilir. Bunun yanlışlığını, tek bir kişiye yarım milyar dolarlık bir limit artırma vesaire yetkisinin verilmesinin doğru olmadığını kayda geçirmek istiyorum.

Teşekkür ediyorum.