| Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Elektrik Piyasası Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4780) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 15 .12.2022 |
TAHSİN TARHAN (Kocaeli) - Sayın Başkan, böyle bir usul yok. Plan ve Bütçe Komisyonu üyesi, bize borçlanmayla ilgili sunum yapıyor. Eğer bir borçlanma isteniyorsa Büyük Millet Meclisinden buraya en azından Maliye Bakanı gelip burada bize bir sunum yapması gerekiyordu.
BAŞKAN ZİYA ALTUNYALDIZ - Bakan Yardımcısı arkadaşımız burada.
TAHSİN TARHAN (Kocaeli) - Yani borçlanmayı, tamam, anlatıyorsunuz ama bu borçlanmayı nereden karşılayacaksınız, hangi kaynaklardan karşılayacaksınız, gelirini nereden karşılayacaksınız? Böyle bir usulü bu Büyük Millet Meclisi çatısı altında görmedik.
Öncelikli olarak şundan başlamak istiyorum: Büyük Millet Meclisinde bütçe görüşmelerini görüşürken bugün biz farklı bir bütçeyi görüşüyoruz bu saatte. Aslında, bu kanun teklifine başladığımız andan itibaren yanlışlar devam ediyor; gündüz görüştüğümüz limanlarla ilgili, limanların özelleştirilmesiyle ihalesiz, rekabetsiz kırk dokuz yıllığına uzatılması Anayasa'ya aykırı hareket edilerek bir kanun maddesiyle bu yetkiyi tek kişiye vermemiz...
Değerli milletvekili arkadaşlarım, geleceğimizi bugünkü kabul ettiğimiz 2'nci maddeyle çocuklarımızı, torunlarımızı borçlandırmış olduk. Şimdi, bugün 200 milyar ek borçlanma istiyor, usule de bu aykırı, Anayasa da aykırı. Bu Plan ve Bütçede görüşülmesi gereken... Daha önce bir sefer açıktan girip usulsüzlük yapılmış, bunun üzerinden devam ediliyor. Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonunda 200 milyarlık ek borçlanma görüşülmesi usulü de aykırı, Anayasa da aykırı. Bir yıl önce bütçe 1 trilyon 750 milyar 957 milyon lira olarak öngörülmüş. Kontrol edemediğiniz enflasyon, öngöremediğiniz kur koruma, "İtibardan tasarruf olmaz." diyerek yapılan israf ekonomisinin sonucunda daha altı ay geçmeden 880 milyar 474 milyon lira ek ödenek talep ettiniz. Aslında, bunun da bu yeni sistemde Cumhurbaşkanlığı tarafından hazırlanıp Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulması gerekiyordu; o, bir yanlıştı. 2022 Bütçe Kanunu'yla borçlanma limiti 278 milyar liraydı. Bakanın yüzde 5 artırma yetkisi var yani borçlanma limiti 292 milyar.
Şimdi, bu teklifle 200 milyar daha eklenince 492 milyar lira borçlanma yetkisi almak istiyorsunuz. Bugün kasım bütçesi açıklandı, bakan yardımcıları varsa... Ocak-kasım dönemindeki bütçe açığı sadece 20 milyar, aralıkta 100 milyar açık verilirse bile toplam en fazla 120 milyar açık yapar. Bütçe açığının finansmanı için 492 milyar lira net borçlanmaya gitmenizin amacı nedir? Seçimden önce yapılacak süper harcamalar için kaynak mı yaratılıyor anlayamıyoruz. Genel Kurulda 2023 bütçesi görüşülürken bir yıl önce kabul edilen 2022 bütçesindeki kadar bir borçlanma talep etmiş oluyorsunuz yani 2022 bütçesi kadar, altı ay hesaplarsak, bir de bunu hesaplarsak yani bire bir aynı. Siz bütçeyi bir kişiye teslim ettiniz, her kararı bir kişiye aldırırsanız hesap şaşar.
Değerli arkadaşlar, bir milletvekilinin imzasıyla... Böyle bir imza görülmemiş, aslında bu imzayı alıp çerçeveletmemiz gerekiyor. Tek imzayla 200 milyar ek borçlanma talep ediliyor. EYT'lilere kaynak yok, işçiye, memura, emekliye; sağlığa, eğitime, üretime, bilime, bütçeye yok. Peki, 200 milyar TL ek borçlanma ne için, kimin için? Hepimiz burada yasamayı temsil ediyoruz, milletvekiliyiz, Maliye Bakanı yok. Maliye Bakanı bütçe görüşmelerinde kürsüye çıkıyor, kıkır kıkır gülüyor, "Benim gözlerim böyle böyle..." diyor, gülümsüyor, "Çok iyi durumumuz, hazineye kaynaklar her gün artıyor." diyor, arkasından gelip 200 milyar ek borçlanma istiyor, Hazine Bakanı sıvışmış, tüymüş ortada yok.
Anayasa'ya aykırı olarak Plan ve Bütçe Komisyonunun görüşmesi gereken bütçe düzenlemesini Sanayi Komisyonuna getiriyorsunuz. Bu teklifi geri çekin, Sanayi Komisyonunun işi bu değil.