KOMİSYON KONUŞMASI

CAVİT ARI (Antalya) - Sayın Başkan, değerli arkadaşlar; şu dakika itibarıyla sabaha karşı yaklaşık 03.40 yani 04.00'e yakın bir zaman dilimindeyiz. Şimdi, bu dakikada aslında şu an tartışılacak çok önemli konular var. Bunların en başında geleni yasama kalitesi.

İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Ne kalitesi ya, yasa mı var ya?

CAVİT ARI (Antalya) - Şimdi, 03.40'ta yasama kalitesini tartışacak değiliz ama şu an konumuz bu. Neden bunu söylemek zorunda kaldım, onu burada açıklayayım.

Şimdi, Komisyonumuz, Sanayi ve Teknoloji Komisyonu ancak bu Komisyonda, şu an, biz Plan Bütçenin asli görevine giren bir konuyu değerlendirmek durumundayız. Biz bu konuları Plan Bütçede defalarca tartıştık, tartışıyoruz. Örneğin, Plan Bütçe Komisyonuna torba yasa metoduyla devamlı suretle kanun teklifleri getirilmekte ve bu kanun teklifleri içerisinde, 30 maddelik, 40 maddelik, 50 maddelik kanun teklifleri içerisinde esasen Plan Bütçeyi ilgilendirmeyen ya da müstakil görüşülmesi gereken konular Plan Bütçe Komisyonuna defalarca geldi. Biz bu hususu, Plan Bütçede yasama kalitesinin gerçekten düşürüldüğünü defalarca izah ettik ve "Bakın, bu hususları bir torbanın içerisine koyarak biraz ondan, biraz bundan, olmadı, biraz da şundan koyarak bir kanun yapma yönteminden vazgeçin." dedik, bu hususu devamlı surette söyledik ancak gelin görün ki şu dakikalarda -bakın- Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonunda benzer bir durum yaşanmakta. Bu Komisyonun gündeminde bir torba yasa var ve bu torba yasada önemli konular burada görüşüldü. Bu konuların çoğunluğu Plan Bütçe Komisyonunu yani benim asli Komisyon üyesi olduğum Plan Bütçe Komisyonunu ilgilendiren konular, bu kez hiç alakası olmayan bu Komisyonda görüşüldü. Yani böyle bir çelişkiyi şu dakikalarda hep birlikte yaşıyoruz. Biraz önce diğer konuşmacı arkadaşlarımız ifade ettiler yani günün yorgunluğu ve ilgisiz konuların bu Komisyonda görüşülmekte olduğu şeklinde eleştiriler oldu. Bu eleştiriler yetmedi, bu saatte verilen bir önergeyle yine tamamen Plan Bütçe Komisyonunu ilgilendiren ve esas itibarıyla da memleketimizi, milletimizi çok yakından ilgilendiren bir konuyla karşı karşıya kalmış bulunmaktayız. O da şu an, sabaha doğru olan bu süreçte, gece yarısı verilen bir önergeyle memleketimizin, milletimizin, devletimizin 200 milyar lira daha borçlanmasıyla ilgili bir önerge.

KADİM DURMAZ (Tokat) - Ne zaman, nereye harcandığı belli değil.

CAVİT ARI (Antalya) - Değerli arkadaşlar, şimdi, olayın teknik tarafı bir ayrı, usuli tarafı bir ayrı, hukuki tarafı bir ayrı. Şimdi, 2022 yılı iç ve dış piyasalardan gerçekleştirilebilecek net borçlanma tutarı esas itibarıyla 279 milyar 456 milyon 879 bin TL olarak belirlenmiş bir rakam var yani borçlanma rakamı. Hazine ve Maliye Bakanının yüzde 5 bu borçlanma miktarını artırma yetkisi var. Bu yetkiyi Sayın Bakan kullanmış ve 293 milyar TL olarak bu borçlanma limiti kullanılmış durumda. Sayın Cumhurbaşkanının kanun gereği yüzde 5 daha yetkisi var, bu yetki Cumhurbaşkanlığı tarafından kullanılmamış. Ancak gelinen noktada anlıyoruz ki bu limit aşılmış ve bu limitin üzerinde bir borçlanma yapılmış. Şimdi, biz bu borçlanmayı yasal hâle getiriyoruz diye anlıyorum ben şu dakikada. Yani 200 milyar lira daha borçlanarak bir taraftan aşılan limitin yasal hâle getirilmesi, bir taraftan da ayrıca 190 milyar lira borçlanmanın artırılması, 10 milyar dolayında da ihtiyaca binaen de rezervde tutulacak bir borçlanma yapılmak üzere geçen yıllarda yani yine biz Plan ve Bütçe Komisyonunda, burada benzer bir borçlanma işlemine şahit olduk. İlk başlangıçta kararlaştırılan borçlanma miktarının yani bir anlamda yasal miktarın Hükûmete, iktidara buradan hem Komisyondan hem de Genel Kuruldan verilmiş olan bir borçlanma miktarının yasalara aykırı bir şekilde yani kendilerine verilmiş, tanınmış limitin üzerine bir borçlanma yapıldığına şahit olduk ve bu Komisyonda o borçlanmanın aşılan kısmını yasallaştıran bir kanun teklifini yasallaştırmıştık o tarihte, bizim muhalefetimize rağmen, o zaman da itiraz ettik, şimdi de itiraz ediyoruz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN ZİYA ALTUNYALDIZ - Buyurun.

CAVİT ARI (Antalya) - Şimdiki itirazımız, tekrar söylüyorum: Sabaha karşı, sanki gündüz yapılacak bir düzenleme değilmiş gibi bu saatlerde getirilmiş bir önergeyle kamuoyunun dikkatinden bir anlamda kaçırılarak bu saatte yapılmış bir düzenleme ve ayrıca ilgisi, alakası olmayan bir Komisyona getirilmiş bir teklifle şu an 200 milyar lira daha bir anlamda milletimiz borç yükü altına sokulmak durumundadır.

Değerli arkadaşlar, bakın, bu Komisyon gün içerisinde önemli konular görüştü ama bu teklifin şu an konuşulacağı yer burası değil. Ben Plan ve Bütçe Komisyonu üyesiyim, biraz önce Sayın Komisyon Başkanımız da aslında burada cevap verdi yani biz yorgunuz da o nedenle burada görüşülüyor değil; onu kabul edelim. Sayın Başkan itiraz etti, ben de itiraz ediyorum. Ağır bir iş yükünden sonra yani bütçe görüşmelerinin toplamda yaklaşık otuz beş güne yakın Komisyonda, yine on bir güne yakın Genel Kurul görüşmesine rağmen Plan ve Bütçe Komisyonu bu teklifi görüşmeye hazır, tüm üyeler olarak biz bu konuyu görüşmeye hazırız, tüm yorgunluğumuza rağmen. Ancak bu teklif bizim Komisyona getirilmedi, getirilmediği için biz Komisyonda görüşemiyoruz; bunu bir kez daha ifade etmek istiyorum.

Bu vesileyle konunun Plan ve Bütçe Komisyonuna yönlendirilmesi ve orada daha detaylı görüşülmesinin gerekmekte olduğunu tekraren ifade etmek...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN ZİYA ALTUNYALDIZ - Açıyorum, son bir dakika.

CAVİT ARI (Antalya) - Evet, toparlıyorum.

Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmesi ve bu Komisyondan da geri çekilmesi gerektiğini ifade etmek istiyorum. Sabahtan bu yana, bu Komisyonda önemli konular görüşüldü demiştik. Evet, bunların en önemlilerinden bir tanesi de yine hem Antalya'mızı ve hem de Türkiye'mizin önemli limanlarını ilgilendiren bir konuydu. Şimdi, değerli arkadaşlar, burada, limanlar konusuna hemen kısaca değinmek istiyorum. Bu Komisyonda, limanlar konusu görüşüldü ancak limanlar konusu daha önce Plan ve Bütçe Komisyonunda 2 kez görüşüldü. İlk görüşme sonrasında Genel Kurulda yasalaştı. Bizim tüm itirazlarımıza rağmen Anayasa Mahkemesi iptal etmişti ancak iptal kararından sonra yine Komisyona geldi orada biz Anayasa Mahkemesi kararına rağmen siz bunu görüşemezsiniz dedik, geri çekildi. Bugün bakıyoruz ki bu Komisyona gelmiş, yeniden görüşülmekte.

Değerli arkadaşlar, bu maddeyi çekmenizde, geri çekmenizde fayda var. Bakın, bu Komisyonda karar verenler ve Genel Kurulda bu konuyu değerlendirecek olan, karar verecek olan milletvekili arkadaşlarımıza ben şunu söyleyeyim: Birçoğumuzun 2046'yı, 2047'yi, 2052'yi, 2061'i, 2071'i belki de görme ihtimali yok...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN ZİYA ALTUNYALDIZ - Buyurun.

CAVİT ARI (Antalya) - Bu yıllara kadar, toplamda kırk dokuz yıllığına birilerine kullandırma yönüyle karar almak üzeresiniz. Bu limanlar konusunda, Anayasa Mahkemesinin iptal kararına rağmen burada görüşmek ve Genel Kurulda görüşmenin hukuka aykırı, Anayasa'ya aykırı olduğunu bir kez daha ifade ediyorum.

Her iki maddenin de özellikle geri çekilmesini talep ediyoruz.